Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Audi ladekort

Startet av Sandra87, søndag 12. juni 2022, klokken 21:13

« forrige - neste »

Sandra87

Hei.
Vi vurderer å kjøre til Italia eller Spania i sommer. Tenker da å sette opp abonnement med Audi charging service, så vi bare kan bruke det kortet stort sett.
Men, så har jeg lest om en person som skulle aktivere abonnement igjen, hvor det da ble tilsendt nytt kort. Og det tok for lang tid, så han fikk dette ikke før ferien begynte. Noen som har erfaring med dette? Vil ikke komme i samme situasjon. Har jo ladekortet som vi fikk når bilen var ny. 

Orbit

Du må dessverre få nytt kort. De klarer ikke å reaktivere et utgått kort. Du kan riktignok starte lading med kun app'en, men det er greit med RFID-kort som backup f.eks ved dårlig mobildekning. Det er også en del AC destinasjonsladere som kun kan startes med RFID.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sandra87

Det er jo helt utrolig. At ikke Audi klarer noe sånt i 2022.
Og kortet skal vel sendes fra Tyskland. Og vi kjører kanskje om 30 dager 🤔

Orbit

30 dager burde gå bra. Jeg bestilte opp noen lokale ladekort før ferien, og de kom på en drøy uke. Ring dem og be om at de får ut bestillingen samme dag.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Sandra87

Ok. Da prøver vi det 😅 Har du regnet på hvor mye man må kjøre for å spare på det? Er vel ganske mye forskjell i pris på å ha abonnement vs ikke . Vi lader sjelden ute i hverdagen, men regner med vi sparer bare på denne turen. Eventuelt går i null, og at det er enkelt å bare bruke kortet.

janbanan

Den tiden jeg hadde e-tron Charging Service, så hadde jeg ved en anledning kjørt fra kortet. Når jeg så skulle lade på Ionity, så fungerte selvsagt ikke myAudi appen for å låse opp laderen.
Etter å ha opplevd telefonsisten mellom Ionity - e-tron Charging - Audi, som ikke kunne hjelpe til med å låse opp for lading så valgte jeg å kjøre videre og ladet hos annen leverandør.

Uten fysisk ladekort er det mao lite hjelp å få dersom myAudi ikke fungerer...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Orbit

#6
Det avhenger litt av hvor du skal reise, og om du bare trenger lading for transportetappene eller også destinasjonslading. Audi-kortet (eller andre merkespesifikke ordninger, evt Ladeklubben fra Elbilforeningen) gir god tilgjengelighet både på lyn- og destinasjonslading i vest- og sentraleuropa, men koster da 2160 kr for et år for å få Ionity-pris på typisk 0,31 €/kWh utenfor Norge.

Et alternativ er Bonnet. De har god allmen dekning i UK, Nederland, Belgia og Tyskland på lyn/DC/AC-lading. I tillegg har de nå også blitt med i Ionity-nettverket, dvs god dekning langs motorveiene i Europa. De krever ikke abonnement, og matcher med 0,35 £/kWh nesten Audi-sin fordelspris hos Ionity. Du kan kjøpe forhåndsbetalte pakker med lading, som gir enda lavere priser. De er derfor gunstige dersom du trenger Ionitylading bare gjennom noen ferieuker. Da gjør du følgende:

  • Last ned app'en til Bonnet, og lag deg en konto. Legg inn ønsket betalingskort.
  • Under "Settings -> Promotions -> Add code", legg inn promokode FULLYCHARGED
  • Rett før avreise går du til "Settings -> My Pricing -> Add refill
  • Velg største pakken (£50/mnd). På grunn av promokoden over, får du denne gratis
  • Du har da 30 dager hvor de første 200 kWh er gratis, deretter betaler du 0,25 £/kWh (~3 kr/kWh) for det du trenger ekstra.
  • Du kan avslutte "refill" mot slutten av de 30 dagene, fortsette med samme pakke som du likevel trenger 200 kWh/måned, evt sette ned til en mindre pakke (til litt høyere ladepris) dersom det passer bedre. /li]
Bonnet har kun app, ikke ladekort (ref kommentar fra janbanan). Jeg har ikke hatt noen problemer med å starte lading fra app'en, men har også bare vært utendørs og dermed hatt mobildekning. I parkeringhus er det ofte dårligere med mobildekning nedover i Europa.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

#7
Nå kjenner ikke jeg til Bonnet, men sjekket siden dems. Ser at det er heller lav prisforskjell på å fylle opp vs. "Pay as you go". Kjører du på med 200 kWh/£50-abonnementet så betaler du £0,25 mot £0,35.

Mine erfaringer med EnelX og deres JuicePass, der man i utgangspunktet bare har appløsning, gjør at jeg er mildt sagt meget skeptisk til å inngå slike avtaler med ladekreditt som gir de rett til å trekke direkte fra kort. Etter fjorårets erfaring, er appen slettet, og kortet de var koblet til, deaktivert.

Likevel forsvant 1x månedsabonnement pga at jeg ikke fikk stoppet abonnementet før etter at de hadde trukket penger fra kortet. Det jeg oppdaget i ettertid, var at dette skyldes at en ladesesjon hadde hengt seg opp, noe man ikke så i appen. Og support var fullstendig fraværende, og umulig å komme i kontakt med.

Det var likevel toppen av kransekaka, da jeg generelt hadde store problemer å få startet ladinger via app, ladinger stoppet opp og var bortimot umulig å få i gang igjen. På de 4-5 Ionity-ladingene jeg hadde, måtte tilslutt Ionity Support starte lading for meg 2 av gangene.  EnelX var det bare umulig å få respons fra.

Til gjengjeld, med ChargeMyHyundai-kortet (CMH) og Ionity-lading, har jeg kun hatt problemer med en ladestolpe (stolpe 4 fra CK, nr 3 om man teller motsatt vei) på Ionity Dal, dog flere ganger. Men der har jeg lagt meg til rutinen med å holde laderen presset inn og litt opp til handshake er over, og noen sekunder (15-20) til, så funker det og fra den noe problematiske laderen der.

Tolk dette som du selv vil, og gjør dine valg. Men hadde jeg ikke hatt Ionity-avtale gjennom CMH, hadde jeg muligens skaffet meg et eget bankkort som bare de ble koblet mot, og kun med "Pay as you go". Ladekreditter jeg må betale for som forhåndsbetaling, kommer jeg aldri mer å inngå avtaler om. "Brent barn skyr ilden".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

#8
Imponerende detaljkunnskap i gruppa her! :) Personlig elsker jeg enkelheten ved mitt e-tron charging service kort. Selv om jeg (dessverre) ikke har noen planer om å kjøre utenlands. Eller kanskje nettopp derfor. Det fungerer nemlig spesielt bra her hjemme. Nå hos alle andre kjente ladeoperatører enn Circle K og Tesla.

Riktig nok tar har de nylig satt opp prisen til kr 5,10/kWt, men med et kredittkort med rabatt på lading, som f.eks. NAF Extra, blir prisen 4,33. Og ned fra 1,85 til 1,57 hos IONITY. (Mer har fremdeles tidskomponent med Audi Charging service, iht. siste prisliste, se link under.) Sjekk også om din bank/kredittkortutsteder har rabatt på lading. DNB har f.eks. 10% og 16% for SAGA kunder. Da snakker vi så lavt som kr 1,55 hos IONITY og 4,28 per kWt hos andre hvis du registrer dette som betalingsmiddel hos Audi Charging Service.

I Europa er prisen med dagens kurs kr 3,19/kWt hos IONITY i de fleste land. Inntil 2,68 med laderabatt i banken. Andre tilbydere i nettverket er generelt ganske dyre nedover, men prisene varierer. Regner med at de til en viss grad gjenspeiler prisnivået i de forskjellige landene generelt. https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/groupIds/47851/tariffs/pdf?locale=nb_NO

I Frankrike kan du imidlertid lade hos alle andre enn IONITY, som er med i Audi nettverket, til EUR 0,44/kWt. Det er 4,53 kroner med dagens kurs. Eller så lavt som 3,81 med laderabatt. I Tyskland og Nederland betaler du 6,60 til 6,90 hos andre. Men igjen kan du kan slå av inntil en krone med laderabatt.. Og lader man primært hos IONITY blir snittprisen per kWt veldig god. Jo mer man lader, jo bedre blir den. Særlig dagens strøm- og ikke minst drivstoffpriser tatt i betraktning.

Men så kommer altså de 180 kr/mnd og ødelegger moroa litegrann. Det betaler jeg imidlertid gladelig for å ha den conveniencen det er å kunne ha et så omfattende ladenettverk å støtte meg på, lett tilgjengelig vha. et RFID kort i hanskerommet. Ikke minst AC ladere. Laderne er lett å finne i MyAudi appen, eller man kan lage ruter innenfor nettverket i Abetterrouteplanner.

Jeg synes månedeavgiften er en lav pris å betale uansett bruksmønster,  samt at det potensielt er mange tusen å spare. God tur! :)

EDIT: Legger noen bilder av hvordan det kan se ut i MyAudi appen (med dark theme) dersom man er i Amsterdam og skal besøke Anne Franks hus eller Tulipan museet i Amsterdam, eller kjører A7 midt i Tyskland.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: Orbit på mandag 13. juni 2022, klokken 08:55
Et alternativ er Bonnet.
... og så stenge Bonnet i dag ned for nye norske brukere (inntil videre), mens eksisternde brukere vil bare ha fungerende app frem til 22/6. De har også skrudd opp prisene noe, og gått over til å fakturere i lokal valuta. De svenske prisene er ennå konkurransedyktige (3,10 - 4,32 SEK/kWh). Roaming utenlands vil ikke lenger inngå i refill-pakken, men betales med "pay-as-you-go"-satser. Ukjent om/når de vil åpne opp igjen for norske brukere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Sitat fra:  https://intercom.help/bonnetelectric/en/articles/6307511-what-happens-if-i-ve-been-using-bonnet-in-a-country-which-is-now-unsupportedI've been using Bonnet in a country which is now unsupported

Unsupported countries are any countries not listed on our website, thought we plan to expand this list as soon as we can!

We will not show any chargers on our map in un-supported countries and users who have the app downloaded in an un-supported country will no longer be able to use the app. If you are a refill user in a now un-supported country please get in-touch with us and we'll happily refund any outstanding credit.

Jeg har vært i kontakt med support via chat i app, som har angivelig gjordt en midlertidig fiks på min konto slik at den vil fungere (som «britisk» bruker), men jeg vil ikke kunne legge til refills før de også støtter Norge (siden refills nå kun fungerer i eget hjemland, og jeg ikke har noen UK-planer i nær fremtid).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA