Oppgradering av software, er det svindel?

Startet av Erdetmulig, tor 09. jun 2022, kl. 10:17

« forrige - neste »

Erdetmulig

Da jeg bestilte ID4 GTX i begynnelsen av 2021 skrøt VW at bilene skulle oppdateres jevnlig med nye funksjoner trådløst ca. hver 3dje måned. Har nå hatt bilen siden Oktober i fjor. Har ikke sett en eneste oppdatering.
Så ble jeg fortalt at bilen skulle bli innkallt for å bytte et batteri og bli oppgradert til SW versjon 2.4 i April i år.
Deretter skulle man kunne oppgradere til versjon 3.0 rett etterpå. Nå er vi snart i Juli og INGEN informasjon fra VW.
De reklamerer fremdeles med trådløse oppgraderinger når de skal selge nye biler.

Noen som vet noe konkret når det skjer noe?

El-inor

Neppe svindel. Det er nok bare, som jeg har påpekt før, at VW går i kortbukser og ligger milelangt etter Tesla på dette området.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Erdetmulig på tor 09. jun 2022, kl. 10:17
Da jeg bestilte ID4 GTX i begynnelsen av 2021 skrøt VW at bilene skulle oppdateres jevnlig med nye funksjoner trådløst ca. hver 3dje måned. Har nå hatt bilen siden Oktober i fjor. Har ikke sett en eneste oppdatering.
Så ble jeg fortalt at bilen skulle bli innkallt for å bytte et batteri og bli oppgradert til SW versjon 2.4 i April i år.
Deretter skulle man kunne oppgradere til versjon 3.0 rett etterpå. Nå er vi snart i Juli og INGEN informasjon fra VW.
De reklamerer fremdeles med trådløse oppgraderinger når de skal selge nye biler.

Noen som vet noe konkret når det skjer noe?

Det siste jeg hørte, er at de starter å kalle inn nå i juni til batteribytte og 2.4 software-slik at grunnlaget for vellykket/trygg 3.0 v oppdatering er der. Hvis det stemmer, så kan det nok drøye en stund før flertallet får oppdatert bilene sine grunnet ferieavvikling mm. Får håpe vi har flaks og får før ferien!

Jeg er helt enig i at dette er elendig av VW, de burde gitt oss mye bedre informasjon. Jeg mener også at de burde gitt kompensasjon i form av f.eks Ionity lading "gavekort" eller annet. Personlig lever jeg ok med dagens software og er glad de ikke leverer dette før alt er 100%, men hadde absolutt håpet på oppdatering før sommerferie med bilferie nedover Europa. Da hadde den nye og forbedrede ladekurven vært fin å ha.

Vw hadde redusert frustrasjonsnivået dersom de hadde vært gode på å gi oss informasjon, noe det ikke er dessverre.... Min forhandler sier også at de ikke vet, så her er nok problemet manglende info fra Vw sentralt.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

unik42

Fra 4. juni i år:

Dear all,
As you know, it's our goal and stated claim to keep you up to date with the latest developments of the ID. family. This is especially true for the development and the rollout of new ID. software.
With that being said, we are happy to provide you with new information about the ID. software updates.
First things first:
The development of the ID. software 2.4 has been completed. We will inform you about the exact date for when this starts in the workshops later this month.
What happens in the meantime?
To provide you with a smooth experience, we are preparing our workshops throughout Europe for the update. This includes, for example supplying our Volkswagen service partners with the new, improved 12-volt battery, which is a part of this free update.
In parallel, we are finalizing the ID. software 3.0 over-the-air update. This includes, most importantly, ensuring a successful installation of the 3.0 update on vehicles with ID. software 2.4 installed. We are also preparing a website page for each of the updates, which will describe the update process and the content of both updates in more detail.
When can I make an appointment for ID. software 2.4 and the new 12-volt battery?
The standard procedure of the campaign has not changed. You will be invited by your Volkswagen partner to schedule an appointment for the update after the start date has been announced. The update itself will take about one working day. Replacement mobility will be provided.
What happens after the 2.4 update?
After the workshop update has been carried out, the ID. software 3.0 over-the-air update will be gradually made available for all vehicles that have received ID. software 2.4.
We will keep you informed about new developments.
Best regards,
Your Volkswagen ID. Team
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Erdetmulig

Veldig mange ord, uten noe konkret. Et forslag til enklere informasjonsskriv fra VW:
Dere blir invitert til å bytte 12 volts batteriet og få oppgradert SW til versjon 2.4 en eller annen gang.
Etter dette kan dere kanskje få oppdatert til SW 3.0 senere.
Evt. senere oppgraderinger vet vi ikke om blir noe av.
Vi vil legge ut mange ord som beskriver sotwareoppdateringer en eller annen gang, kanskje.

Kjærlig hilsen VW

Øyvind.h

Etter en del år med Tesla har jeg blandede følelser for OTA. Kan komme nye funksjoner, men Tesla har vist at OTA ikke alltid er positivt uten at jeg da tenker på forringelsen av batteri/ladehastighet.
Det var positivt å få inn Spotify mm i sin tid, men når de samtidig gjør enkelte ting mye mindre brukervennlig blir opplevelsen veldig blandet. Så jeg har et nyansert syn på OTA ift før jeg kjøpte Tesla.

Når det er sagt – om bilen markedsføres med OTA og det flagges jevnlige oppdateringer med faste intervaller, og det ikke innfris, er det misledende markedsføring. Om Tesla må tåle at FSD kalles bedrageri når de ikke leverer, må VW tåle det samme for manglende oppdateringer. Usikker på om de visste at dette ikke ville kunne innfris, men okke som må de levere på det de har solgt.

Henter ny GTX i morgen, noe jeg gleder meg til :) Kanskje den har 3.0 og dermed prosentvisning av SOC, men leste en kommentar om at temperatur i blant nullstilles til 22 grader, noe som har irritert meg litt i tidligere biler fra VAG. Det håper jeg rettes i OTA, om OTA noensinne kommer. Ellers kunne jeg tenkt meg innebygget Spotify klient, selv om det fungerer tålelig greit med AA. Og åpenbart ruteplanlegger i bilen som viser SOC ved ankomst og reell rekkevidde.

Ut over det er det egentlig ikke så mye jeg har savnet i 2.3.
Tegnet abonnement på ABRP og linket det mot ODB dongel på langtur Oslo-Bergen-Oslo. Da fikk jeg nøyaktig SOC utfra rute og andre parametere som vær, vekt osv. Den traff ganske nøyaktig, så det var en grei workaround for mangelen fra VWs side.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Har VW sagt at de vil oppdatere med jevne,faste intervaller?

Sitat fra: Øyvind.h på tor 09. jun 2022, kl. 14:08
Når det er sagt – om bilen markedsføres med OTA og det flagges jevnlige oppdateringer med faste intervaller, og det ikke innfris, er det misledende markedsføring. Om Tesla må tåle at FSD kalles bedrageri når de ikke leverer, må VW tåle det samme for manglende oppdateringer. Usikker på om de visste at dette ikke ville kunne innfris, men okke som må de levere på det de har solgt.

Var nytt for meg i alle fall - at de KAN oppdatere OTA var jo en lovnad jeg fikk med meg når jeg kjøpte bilen, men at dette skulle skje i et på forhånd definert tempo hadde jeg ikke fått med meg.

Ellers synes jeg det drar ut i tid mhp. batteribytte (12V) og 2.4 og senere 3.0 oppdatering.
Her er det mye uavklart synes jeg. Først fikk vi veldig klare meldinger på at dette kom - så har det hele bare "kokt bort i kålen" for å si det på den måten.

Nå har jeg ikke betalt noe ekstra for å få OTA slik man gjør f.eks med FSD, men det er jo klart at de må levere det de har lovt - og oppdatering til 3.0 er lovt. Så da forventer jeg jo at i det minste dette skjer.....

Ellers er ikke jeg så opptatt av camping mode,dog mode navigere til lader og alt det der kanskje andre savner.
Men synes enkle ting som f.eks ute-temp bør stå fast der uavhengig av om en bruker mobilen eller ei (det forsvinner jo når man ringer med 2.3). Videre kan en jo håpe på en nettleser og kanskje noen apper for media streaming som fungerer når bilen står parkert og lader. Det er ikke et must, men mer kjekt å ha. AA vil jo kanskje støtte dette i neste versjon uansett - så regner med at det blir muligheter......

MinID

Sitat fra: hELgenen på tor 09. jun 2022, kl. 14:40
Har VW sagt at de vil oppdatere med jevne,faste intervaller?

Sitat fra: Øyvind.h på tor 09. jun 2022, kl. 14:08

Var nytt for meg i alle fall - at de KAN oppdatere OTA var jo en lovnad jeg fikk med meg når jeg kjøpte bilen, men at dette skulle skje i et på forhånd definert tempo hadde jeg ikke fått med meg.

Ellers synes jeg det drar ut i tid mhp. batteribytte (12V) og 2.4 og senere 3.0 oppdatering.
Her er det mye uavklart synes jeg. Først fikk vi veldig klare meldinger på at dette kom - så har det hele bare "kokt bort i kålen" for å si det på den måten.

Nå har jeg ikke betalt noe ekstra for å få OTA slik man gjør f.eks med FSD, men det er jo klart at de må levere det de har lovt - og oppdatering til 3.0 er lovt. Så da forventer jeg jo at i det minste dette skjer.....

Ellers er ikke jeg så opptatt av camping mode,dog mode navigere til lader og alt det der kanskje andre savner.
Men synes enkle ting som f.eks ute-temp bør stå fast der uavhengig av om en bruker mobilen eller ei (det forsvinner jo når man ringer med 2.3). Videre kan en jo håpe på en nettleser og kanskje noen apper for media streaming som fungerer når bilen står parkert og lader. Det er ikke et must, men mer kjekt å ha. AA vil jo kanskje støtte dette i neste versjon uansett - så regner med at det blir muligheter......

Ja, de har skrytt av oppdateringer hver 3 måned. Ledelsen i Tyskland gikk ut med dette i 2021. Den som gidder å google finner det sikkert igjen. Men jeg fikk oppgradert til 3.0 i dag. Har tidligere hatt 2.3. Men det betinget litt egeninnsats..
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Erdetmulig

Tja, her er link til Volkswagen fra Mars 2021:

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-strives-for-digital-leadership-the-id-family-will-be-launched-with-regular-over-the-air-updates-in-2021-6876

Regnet jo med at her skulle det komme mye nytt, men er vel lurt trill rundt.

igniztion

VAG har enkelt og greit, som mange andre store firma, undervurdert kompleksiteten i å levere en sikker, skalerbar skyinfrastruktur - samtidig som de har vært alt for tidlig ute med lovnader uten å være i nærheten av å levere. Når de i tillegg har levert bilene med for dårlig 12V-batteri, slik at bilene i seg selv ikke takler en stor oppdatering uten å gå tom for strøm, har de virkelig rotet det til for seg selv.

Samtidig har de gått i den store "vi kaster bare flere utviklere på det, så løser det seg" fella - og har slitt enormt med samkjøring av tjenestene sine.

De har også måttet flytte nesten alle utviklerressursene over på PPE-plattformen for å kunne levere i tide til den lovede 2025 launchen for Porsche og Audi - og dermed nedprioritert MEB-plattformen (som Q4, ID-bilene og Enyaq er bygget på). Dette samtidig som det er lite synergieffekter, slik at nesten ingenting av denne utviklingen drypper tilbake på oss.

Som IT-konsulent er dette dessverre ganske kjente saker, som vi ser igjen og igjen når en industri digitaliseres. Og dette er bare litt av det store bildet.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

hELgenen

Sitat fra: MinID på tor 09. jun 2022, kl. 14:50
Ja, de har skrytt av oppdateringer hver 3 måned. Ledelsen i Tyskland gikk ut med dette i 2021. Den som gidder å google finner det sikkert igjen. Men jeg fikk oppgradert til 3.0 i dag. Har tidligere hatt 2.3. Men det betinget litt egeninnsats..

Hva slags "egeninnsats" snakker vi om her? Å bytte 12 V batteri selv og så få tak i et 2.4 image for så å laste inn er vel uansett noe en ikke bør gjøre dersom en vil risikere garanti? Eller er det mer pro-aktive handlinger som å gå direkte på forhandler du snakker om? Jeg har snakket med forhandler tidligere ang. 3.0 og det er ganske lenge siden de lovte at noe ville skje - men det skjer jo faktisk ingenting....

MinID

Sitat fra: hELgenen på tor 09. jun 2022, kl. 15:19

Hva slags "egeninnsats" snakker vi om her? Å bytte 12 V batteri selv og så få tak i et 2.4 image for så å laste inn er vel uansett noe en ikke bør gjøre dersom en vil risikere garanti? Eller er det mer pro-aktive handlinger som å gå direkte på forhandler du snakker om? Jeg har snakket med forhandler tidligere ang. 3.0 og det er ganske lenge siden de lovte at noe ville skje - men det skjer jo faktisk ingenting....

Kunne ikke gå feil. Solgte bilen med 2.3. Kjøpte en med 3.0. Som nevnt, krevde egeninnsats :)

hELgenen

Sitat fra: MinID på tor 09. jun 2022, kl. 15:24

Kunne ikke gå feil. Solgte bilen med 2.3. Kjøpte en med 3.0. Som nevnt, krevde egeninnsats :)

Ok - på den måten..Med ventelistene som nå er har jeg vel liten lyst til å sette meg opp på en ny selv om interiøret på den siste visstnok skal ha fjernet blåstikket....Det er jo en bra ting - men nå må en vel regne med en betydelig prisøkning når moms og annet skal legges på toppen nok en gang.....

Forøvrig anser jeg ikke å betale xx kroner som egeninnsats - er vel en litt kryssord omskrivning det der...

MinID

Sitat fra: hELgenen på tor 09. jun 2022, kl. 15:30
Sitat fra: MinID på tor 09. jun 2022, kl. 15:24

Ok - på den måten..Med ventelistene som nå er har jeg vel liten lyst til å sette meg opp på en ny selv om interiøret på den siste visstnok skal ha fjernet blåstikket....Det er jo en bra ting - men nå må en vel regne med en betydelig prisøkning når moms og annet skal legges på toppen nok en gang.....

Forøvrig anser jeg ikke å betale xx kroner som egeninnsats - er vel en litt kryssord omskrivning det der...

Tok vel en liten frihet i egeninnsatsen. Nå holder brukte ID4 seg så godt i pris, at det ble ikke rare prisforskjellen. Fikk god pris på den nye.

Erdetmulig

Tilbake til tema:
Er det noen som har hørt, lest eller på annen måte fått KONKRET informasjon om hva som skjer med oppdatering av SW til bilen?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA