Oppgradering av software, er det svindel?

Startet av Erdetmulig, tor 09. jun 2022, kl. 10:17

« forrige - neste »

DagfinnN

Tipper det ikke er lenge til at noen erketeslahatere her erklærer at OTA egentlig ikke er nødvendig  :) ;) :D
Dette er jo vanlig argumentasjon når min bil (ID.4) mangler noe
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

daktari

Sitat fra: Erdetmulig på tor 09. jun 2022, kl. 18:03
Tilbake til tema:
Er det noen som har hørt, lest eller på annen måte fått KONKRET informasjon om hva som skjer med oppdatering av SW til bilen?
Det ble sitert tidligere i tråden, fra ID.Drivers club på fb.
Jeg repeterer:
1. Sw 2.4 er ferdig
2. De sender ut batterier til forhandlere nå, og forhandlere jobber med plan for innkallinger.
3. mer info om hvordan man kalles inn i denne måneden (juni)
4. Sw 3.0 for OTA er ikke ferdig enda
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

MinID

Sitat fra: daktari på tor 09. jun 2022, kl. 22:13
Tilbake til tema:
Er det noen som har hørt, lest eller på annen måte fått KONKRET informasjon om hva som skjer med oppdatering av SW til bilen?
Jeg repeterer:
1. Sw 2.4 er ferdig
2. De sender ut batterier til forhandlere nå, og forhandlere jobber med plan for innkallinger.

punkt 4. Presisering. SW 3.0 er ferdig utviklet, men er i en godkjenningsfase. Og enig at det da ikke er ferdig, siden det kan kommer justeringer. Antar at det er kvalitetstesting de holder på med.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

Sitat fra: MinID på fre 10. jun 2022, kl. 08:15
Sitat fra: daktari på tor 09. jun 2022, kl. 22:13
Tilbake til tema:
Jeg repeterer:
1. Sw 2.4 er ferdig

punkt 4. Presisering. SW 3.0 er ferdig utviklet, men er i en godkjenningsfase. Og enig at det da ikke er ferdig, siden det kan kommer justeringer. Antar at det er kvalitetstesting de holder på med.
Enig
Mine I-Pace videoer

Erdetmulig

Hver 3dje måned nye versjoner??? Og ingen hører noe fra VW???
Her bør det snart være mulig å kreve kompensasjon da VW ikke leverer som lovet skriftlig.
Eksempler på oppgraderinger som burde komme er: Bedre stemmestyring, raskere respons på skjermen, forvarming av batteriet, at bilen låser seg selv hvis du glemmer, bedre utnyttelse av batteriet, mulighet for flere hk o.s.v.

MinID

Sitat fra: Erdetmulig på fre 10. jun 2022, kl. 09:36
Her bør det snart være mulig å kreve kompensasjon da VW ikke leverer som lovet skriftlig.
Eksempler på oppgraderinger som burde komme er: Bedre stemmestyring, raskere respons på skjermen, forvarming av batteriet, at bilen låser seg selv hvis du glemmer, bedre utnyttelse av batteriet, mulighet for flere hk o.s.v.

Er det mulig Erdetmulig å ikke å ha få med seg at de nå har kommet med info? Og noen av de tingene du ramser opp kommer.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 5.4.3 løftet på verksted fra sw 4.0

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

igniztion

Sitat fra: Erdetmulig på fre 10. jun 2022, kl. 09:36

Vis gjerne til et sted der de lover oppdateringer hver 3. måned.

Ja, de har uttalt flere ganger at målet er å ha en oppdatering hver 12. uke. Å ha det som et mål, er ikke det samme som å love at vi skal få oppdatering hver 12. uke fra utlevering av bilen.

Og nesten alt du nevner er allerede bekreftet i softwareoppdateringene som kommer nå i neste runde.

(Og ja, VW har vært aaaalt for opphengt i OTA funksjonalitet i sin markedskommunikasjon uten å klare å levere på det området. Mange klager mye på dette. For min del er det ikke verdens undergang - bilen fungerer utmerket med v2.3 - og jeg vil heller at de får orden på infrastruktur og plattform enn at de pusher ut uferdig software som fikser 1 ting og bugger til 3 andre.)
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Vix

Sitat fra: igniztion på fre 10. jun 2022, kl. 13:26

Vis gjerne til et sted der de lover oppdateringer hver 3. måned.

Erdetmulig linket til det tidligere i tråden...
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-strives-for-digital-leadership-the-id-family-will-be-launched-with-regular-over-the-air-updates-in-2021-6876

"Starting this summer, Volkswagen will provide owners of ID. Vehicles with an update every three months. In addition to optimizing software performance, these may also include new functions and customization options. "
Så fra og med sommeren 2021...

Erdetmulig

MinId, så en Facebook side etablert av kunder regner du som offisiell KONKRET informasjon fra VW?
Jeg leser bare planer og ikke noe KONKRET fra Volkswagen hverken på når oppdateringer kommer eller hva de inneholder.
Dette er elendig fra Volkswagen!

daktari

Fint hvis du tar klagejobben på vegne av oss andre og forteller hvordan det gikk.
Mine I-Pace videoer

Erdetmulig

Har sendt mail til han som la ut offisiell informasjon om oppgraderinger hver 3dje måned hos VW i Tyskland for 2 dager siden. Legger ut, hvis jeg får svar.

igniztion

Sitat fra: Erdetmulig på fre 10. jun 2022, kl. 18:32
MinId, så en Facebook side etablert av kunder regner du som offisiell KONKRET informasjon fra VW?
Jeg leser bare planer og ikke noe KONKRET fra Volkswagen hverken på når oppdateringer kommer eller hva de inneholder.
Dette er elendig fra Volkswagen!

Volkswagen ID Drivers Club er opprettet av Volkswagen, administrert av Volkswagen og er deres offisielle kanal for kommunikasjon med eiere av ID-biler.

Sitat fra: Vix på fre 10. jun 2022, kl. 16:47
Erdetmulig linket til det tidligere i tråden...
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-strives-for-digital-leadership-the-id-family-will-be-launched-with-regular-over-the-air-updates-in-2021-6876

Takk - klarte tydeligvis å overse det. Har aldri sett det formulert slik før, kun som et langsiktig mål. Regner med software-avdelingen satte kaffen i vrangstrupen når denne pressemeldingen kom ut :D
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Erdetmulig

3. MARS 2021. Altså snart 15 måneder siden. Burde da ha kommet ca. 5 SW oppdateringer til Juni i år.

Det har også stått i diverse andre steder på nett og i bilblader.

Paasan

Snakket med min selger om dette, og leste mellom linjene at det dukket opp "noe,", så ting er satt litt på vent for mange... Hva det er vites ikke, men software har vel aldri vært deres sterkeste kort..

hELgenen

Utsatt på ubestemt tid er meldingen jeg har fått fra verkstedet.

Det kan faktisk bety aldri. Mulig de sliter med å skaffe nye 12V batterier...kanskje kostnaden er for stor...eller de har funnet noe bugs og har ikke  kapasitet til å rette. Uansett hva det er bør de rydde opp i dette og komme med klare meldinger  ganske snart.

MEB plattformen er visstnok død på papiret allerede...litt snodig igrunn da det dukker opp nye biler på den hele tiden. Og dersom VW nå viker mhp tidligere lovnader så viker vel kundene bort også ..Så det bør skje noe snarlig

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA