Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det sannsynlig at Hoved og 12v batteri dør plutselig samme natt?

Startet av Bams1, onsdag 08. juni 2022, klokken 19:38

« forrige - neste »

Bams1

Hei
Selv om drømmen kanskje kan være å dø i søvne, synes jeg ikke det var helt greit med Tesla'n :-(

Altså,
Kjøpte for 1 mnd (!) siden en Model S p85 - 2014, som har gått 168000, og jeg har allerede måttet bytte Calipper bak (parkbrems ville ikke slippe på VB) og det ene dørhåndtaket...men nok om det:

Lading og kjøring har ikke vært noe problem, jeg parkerte bilen med 75%, og når jeg skulle ut å kjøre etter 2dg...var det helt dødt, kom ikke inn i bilen engang!
Jeg fikk råd av Tesla, om å jumpstarte/lade 12v'n, og forsøkte det.. men den tok ikke til seg strøm (kun nok til å åpne døra). Dashbordet (ikke store skjermen), slo seg på, og den viste 83%, og appen sa at det tilsvarte 3km!!
Så gikk den i sort igjen...
Forsøkte litt hjemmelading (gikk i rødt relativt fort) og 12v ladning igjen, og Appen viste nå 0%. Bilen startet ikke, og var stein død.
Når NAF kom å hentet den for å kjøre den til Servicesenteret, så brukte han en egen lader...og plutselig var den oppe i 83%, og 164km (dog fremdeles for lavt)....men kunne likevel ikke kjøres.
Tesla ringer nå og forteller meg at hovedbatteriet må byttes, til 140000++

Men...tilbake til spørsmålet; ingen varsler eller indikasjoner på at noe er galt, og så dør begge batteriene over natta...er det sannsynlig??

Vel, én indikasjon har jeg fått (i grønt), om at dashbordet har mistet kontakt med hovedskjermen....men begge har funket om hverandre, så trodde det var en feil feilmelding?!

Spørsmål #2, hatt den i 1mnd, kjøpt av privatperson (som den er)... options her? Selger mener han aldri har hatt noen issuer med dette før....

Håper på noen kloke hoder kan hjelpe meg  ;)

MVH
Pål

Motorwatt

Dette sier finn.no om privatsalg:

Viktig info om din reklamasjonsrett.
Denne bilen selges av en privatperson og dette medfører at det i utgangspunktet er 2 års reklamasjonsfrist mot skjulte feil og mangler. Både kjøper og selger kan imidlertid fraskrive seg denne retten, dersom dette er tydelig spesifisert. Vær oppmerksom på dette før du signerer kjøpekontrakten. Reklamasjonsretten kan brukes dersom bilen er i dårligere stand enn du som kjøper hadde grunn til å forvente, basert på bilens alder, kjørelengde og informasjon du har fått fra selger av bilen. Bilen kan også være solgt "som den er" eller med tilsvarende forbehold, noe som setter ytterligere begrensninger i reklamasjonsretten til kjøperen.


Ps. Ser at du har skrevet på at den "selges som den er", så neppe noe å hente fra selger. Hvilken årsmodell er bilen, og har Tesla avslått evt. garanti?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

filtvet

At batterier på elbiler plutselig kan feile er nok dessverre noe man må regne med.

En privatperson kan ikke være batteriekspert når man selger bilen. Jeg ville ikke eid en tesla etter utløpt garanti - en eller man må regne med batteribytte en gang og sette av penger til nytt batteri. Kan jo være verdt 140´for en "ny" bil.

JorEl

Bilen din er vel over 8år siden Tesla vil gi regningen til deg?

Ingen mekanikker, men 12vbatteriet får energien fra hoved/høyvolt-batteriet. Så 12v går vel fort etter HV?
Trodde man kunne få nytt hovedbatteri til 140knok, eller refurbished til 100knok?

Lykke til, en dag blir det kanskje oss. :-\ :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Bams1

Det er en 2014 (edit over), men beskrivelsen av:
"som den er"
- Selv om varen er solgt "som den er" kan det likevel foreligge forhold som gjør at bilen har en mangel:
- Bilen er i "vesentlig dårligere stand enn det du kunne forvente"
- Skulle det vise seg at gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn det du kunne forvente kan du
  også ha krav mot selger. Selger trenger da ikke ha opptrådt uredelig. Spørsmålet er om du objektivt
  sett kunne forvente mer av gjenstanden.


Det er ett alternativ som jeg ikke føler så sterkt for å forfølge (konfliktsky), men lurer mest på om Tesla verkstedet har rett, eller om det bare er "lettvint" å diagnosere feil på Hovedbatteriet...

Men synes det er så rart at de døde så fort....skjer det sånn uten forvarsel, over natta?!

Og ja, 140' for en ny bil er jo greit....men har jo nettopp betalt nesten det dobbelte forrige mnd :-(
106574,62 for et refurbished 85kw er prisen på tilbudet jeg nettopp fikk... Garantien gikk ut i februar i år!!
Hovedbatteriet ble byttet i 2017 på garanti, men slik de gjør er jo at garantien på det nye ikke forlenges/starter på nytt, den fortsetter på den gamle (noe jeg også synes er svært rart)

automat

Det begynner å komme uavhengige verksteder som tar batterireparasjoner på Tesla. Hvor man sannsynligvis kommer langt billigere ut enn hos Tesla.

Bilexperten Bosh, Elbilmek og EV-services er tre alternativer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

alda

Sitat fra: automat på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:16
Det begynner å komme uavhengige verksteder som tar batterireparasjoner på Tesla. Hvor man sannsynligvis kommer langt billigere ut enn hos Tesla.

Bilexperten Bosh, Elbilmek og EV-services er tre alternativer.
En reparation kostar ofta inte så mycket mindre än ett nytt batteri från Tesla, hade gått för det senare då man får 4 nya års garanti på det.
En reparation på, säg 80', får du bara ett års garanti på...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Bams1

Tenkte på dette (andre verksteder) jeg også "automat", men bor i Fredrikstad, og det er ikke så lett å få bilen inn til Oslo når den er "død":-(

Motorwatt

Lett er det, men kanskje dyrt. Hør med Viking e.l. Kanskje de har en ad-hoc-tur. 
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Kan hende verkstedet man velger har avtale med en transportør?

Å leie en biltransporthenger er ikke så vanskelig. Kanskje verre å finne en bil som kan trekke så tung henger (blir fort nærmere 3t). Samt en sjåfør med BE-førerkort som er villig til å gjøre jobben.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

692

Har du scan-my-tesla? Det vil være interessant at vide hvordan spændingen ser ud på de enkelte celler. Der var en i Danmark som fik at vide at der skulle nyt batteri i, men da de med scan-my-tesla kunne se at det var en ubalance i spændingen på de enkelte celler der var årsag, så lykkedes det at få balanceret cellerne og alt var fint igen.

Ham der løste problemet hedder Evmix Nielsen, prøv at kontakte ham - https://www.facebook.com/carl.o.jenny  - han er Danmarks svar på WK057

Hvis HV lukker for kontakterne, så oplades 12V batteriet ikke og går tomt.

Her interviewer Pete Gruber Evmix -
https://www.youtube.com/watch?v=npX1ZYLth_g

geear

Sitat fra: Bams1 på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:15
Hovedbatteriet ble byttet i 2017 på garanti, men slik de gjør er jo at garantien på det nye ikke forlenges/starter på nytt, den fortsetter på den gamle (noe jeg også synes er svært rart)
Hvis du er klar til å ta kampen (og 140k er kanskje verdt kampen), så er nok dette nøkkelen for deg. Når "gjenstanden" har hatt en feil som er rettet, og samme feil oppstår igjen, så har jeg forstått det slik at rettspraksis tilsier at det ikke er noen "utløp" på hvor lenge det deretter skal fungere. Det er forventet at feilen skal være rettet for gjenstandens levetid.

Sitat fra: Forbrukerkjøpsloven§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Dette vil være avhjelpsforsøk nummer to.

Bruk av forbrukerkjøpsloven forutsetter nok at bilen er kjøpt av Tesla av en privatperson før 2017...

Klykken

Sitat fra: Bams1 på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:15
Garantien gikk ut i februar i år!!
Hovedbatteriet ble byttet i 2017 på garanti, men slik de gjør er jo at garantien på det nye ikke forlenges/starter på nytt, den fortsetter på den gamle (noe jeg også synes er svært rart)
Så lenge reparasjonen/byttet ikke er selvkost (ut av din lomme) får du ikke ny garanti på den delen. Hvis du nå kjøper nytt batteri vil dette ha ny garanti. Det er imidlertid reklamasjonsrett på reparasjonen i et par år ellerså (usikker på siste punkt).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Sitat fra: geear på torsdag 09. juni 2022, klokken 10:21
Sitat fra: Bams1 på onsdag 08. juni 2022, klokken 20:15
Hovedbatteriet ble byttet i 2017 på garanti, men slik de gjør er jo at garantien på det nye ikke forlenges/starter på nytt, den fortsetter på den gamle (noe jeg også synes er svært rart)
Hvis du er klar til å ta kampen (og 140k er kanskje verdt kampen), så er nok dette nøkkelen for deg. Når "gjenstanden" har hatt en feil som er rettet, og samme feil oppstår igjen, så har jeg forstått det slik at rettspraksis tilsier at det ikke er noen "utløp" på hvor lenge det deretter skal fungere. Det er forventet at feilen skal være rettet for gjenstandens levetid.

Sitat fra: Forbrukerkjøpsloven§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Dette vil være avhjelpsforsøk nummer to.

Bruk av forbrukerkjøpsloven forutsetter nok at bilen er kjøpt av Tesla av en privatperson før 2017...
Hvis bilen er solgt mellom privatpersoner må du se til kjøpsloven. Hvis du ser til fkjl §1 ser du at den ikke dekker handel mellom privatpersoner. Kjøpsloven gir vesentlig dårligere rettigheter, og den er fravikelig dvs at en kan avtale dårligere vilkår enn det som står i lovteksten. I tillegg er absolutte og relative reklamasjonsfrister vesentlig kortere. Relativ frist er ikke definert i hverken lovtekst eller forarbeider, men en må nok fremsette krav i løpet av dager og ikke uker om det ikke skal tapes.

geear

Det er jeg klar over, men nå snakker ikke jeg om å "kjøre sak" mot selger (kan nok være utfordrende å sannsynliggjøre at feilen var der ved kjøp), men mot Tesla, i forhold til den gangen bilen ble solgt ny (forutsatt at første eier var privatperson). De har allerede gjort et avhjelpsforsøk innenfor de opprinnelige fem årene som forbrukerkjøpsloven dekker, og da er de ikke nødvendigvis home free selv om det har gått fem år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA