Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris Tesla Model Y etter nyttår

Startet av MapleLeaf, tirsdag 07. juni 2022, klokken 21:19

« forrige - neste »

MapleLeaf

Hei,

Noen som har tanker om hvordan prisene vil se ut etter nyttår?

Moms + evt. prisøkninger?

Vh

MapleL

Barid Bel

Moms kommer jo, om det blir over 500 eller 600 vet ingen nå. Tipper en prisøkning på P, og ellers avhenger det vel av råvarepriser pluss inflasjon pluss kronekurs. Personlig ville jeg anta at en Y om et år koster 50k mer enn i dag.
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

Diravi

#2
Dollaren er singulært høyt priset mot kroner - nesten like høy som Euro. Med uro i verden rømmer valutaspekulantene gjerne til de store trygge valutaene som dollar, og den amerikanske sentralbanksjefen satte nylig opp renten. Mao. ikke grunn til å tro at dollar faller på en stund. Dette taler for prisoppgang.

Økte produksjonskostnader for de fleste merker, også Tesla, taler også for prisøkning.

Tesla selger fortsatt alt de kan levere av Y. I Norge har de riktignok solgt i et marked hvor mange andre har hatt leveringsproblemer, men jeg tror fortsatt markedet er rikelig stort nok også når Enyaq og Ionic5 endelig kan leveres ut. Og først må de andre produsentene dekke backlog. Og i dag er Tesla fortsatt godt priset mot f.eks. ID5. De andre produsentene må også justere prisene. Så jeg finner det usannsynlig at konkurransesituasjonen skal påvirke pris nedover i 2023.

Som nevnt i tråden så vet vi ikke det endelige påslaget for moms, men en bra utstyrt Model Y vil vel i verste fall få 25-30 000 ekstra i moms. Mindre hvis innslaget blir på 600'. Men både Tesla og de andre merkene har som nevnt økte produksjonskostnader som de uansett må dekke inn, og da er en momsøkning en kjærkommen unnskyldning til å øke prisen. Så jeg tror prisen øker med noe i nærheten av det momspåslaget som blir, men den reelle årsaken til økning kan ligge like mye andre steder.

Jeg tror den første Yen som blir billigere, er den nye varianten med et noe mindre 4680-batteri som nå produseres i USA. Den kommer kanskje ikke til Europa før i 2024? Først nå kan den så smått bestilles av andre enn ansatte i USA. Og det er ikke sikkert den blir særlig billigere enn dagens LR og P, disse blir heller dyrere.

Evt. at Tesla gjør som med Model 3 og introduserer SR etter hvert. Men jeg mistenker at den nye 4680-varianten erstatter denne.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Sandvika

Sitat fra: Diravi på tirsdag 07. juni 2022, klokken 23:41
Dollaren er singulært høyt priset mot kroner - nesten like høy som Euro. Med uro i verden rømmer valutaspekulantene gjerne til de store trygge valutaene som dollar, og den amerikanske sentralbanksjefen satte nylig opp renten. Mao. ikke grunn til å tro at dollar faller på en stund. Dette taler for prisoppgang.

Økte produksjonskostnader for de fleste merker, også Tesla, taler også for prisøkning.

Tesla selger fortsatt alt de kan levere av Y. I Norge har de riktignok solgt i et marked hvor mange andre har hatt leveringsproblemer, men jeg tror fortsatt markedet er rikelig stort nok også når Enyaq og Ionic5 endelig kan leveres ut. Og først må de andre produsentene dekke backlog. Og i dag er Tesla fortsatt godt priset mot f.eks. ID5. De andre produsentene må også justere prisene. Så jeg finner det usannsynlig at konkurransesituasjonen skal påvirke pris nedover i 2023.

Som nevnt i tråden så vet vi ikke det endelige påslaget for moms, men en bra utstyrt Model Y vil vel i verste fall få 25-30 000 ekstra i moms. Mindre hvis innslaget blir på 600'. Men både Tesla og de andre merkene har som nevnt økte produksjonskostnader som de uansett må dekke inn, og da er en momsøkning en kjærkommen unnskyldning til å øke prisen. Så jeg tror prisen øker med noe i nærheten av det momspåslaget som blir, men den reelle årsaken til økning kan ligge like mye andre steder.

Jeg tror den første Yen som blir billigere, er den nye varianten med et noe mindre 4680-batteri som nå produseres i USA. Den kommer kanskje ikke til Europa før i 2024? Først nå kan den så smått bestilles av andre enn ansatte i USA. Og det er ikke sikkert den blir særlig billigere enn dagens LR og P, disse blir heller dyrere.

Evt. at Tesla gjør som med Model 3 og introduserer SR etter hvert. Men jeg mistenker at den nye 4680-varianten erstatter denne.
Jeg tror ikke man skal overdrive betydning en av USD, Teslas kostnader er nok i mindre og mindre grad styrt av USD. Komponenter kjøpes fra en global verdikjede, og bilene bygges nærmere kundene. Ikke minst, så selges TMY i et marked med mer og mer konkurranse slik at Tesla må forholde seg til konkurrentenes prising. På kort og mellomlang sikt så betyr nok leveringsusikkerhet på tilbudssiden og inflasjon mer. 

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Sandvika på onsdag 08. juni 2022, klokken 08:21
Sitat fra: Diravi på tirsdag 07. juni 2022, klokken 23:41
Dollaren er singulært høyt priset mot kroner - nesten like høy som Euro. Med uro i verden rømmer valutaspekulantene gjerne til de store trygge valutaene som dollar, og den amerikanske sentralbanksjefen satte nylig opp renten. Mao. ikke grunn til å tro at dollar faller på en stund. Dette taler for prisoppgang.

Økte produksjonskostnader for de fleste merker, også Tesla, taler også for prisøkning.

Tesla selger fortsatt alt de kan levere av Y. I Norge har de riktignok solgt i et marked hvor mange andre har hatt leveringsproblemer, men jeg tror fortsatt markedet er rikelig stort nok også når Enyaq og Ionic5 endelig kan leveres ut. Og først må de andre produsentene dekke backlog. Og i dag er Tesla fortsatt godt priset mot f.eks. ID5. De andre produsentene må også justere prisene. Så jeg finner det usannsynlig at konkurransesituasjonen skal påvirke pris nedover i 2023.

Som nevnt i tråden så vet vi ikke det endelige påslaget for moms, men en bra utstyrt Model Y vil vel i verste fall få 25-30 000 ekstra i moms. Mindre hvis innslaget blir på 600'. Men både Tesla og de andre merkene har som nevnt økte produksjonskostnader som de uansett må dekke inn, og da er en momsøkning en kjærkommen unnskyldning til å øke prisen. Så jeg tror prisen øker med noe i nærheten av det momspåslaget som blir, men den reelle årsaken til økning kan ligge like mye andre steder.

Jeg tror den første Yen som blir billigere, er den nye varianten med et noe mindre 4680-batteri som nå produseres i USA. Den kommer kanskje ikke til Europa før i 2024? Først nå kan den så smått bestilles av andre enn ansatte i USA. Og det er ikke sikkert den blir særlig billigere enn dagens LR og P, disse blir heller dyrere.

Evt. at Tesla gjør som med Model 3 og introduserer SR etter hvert. Men jeg mistenker at den nye 4680-varianten erstatter denne.
Jeg tror ikke man skal overdrive betydning en av USD, Teslas kostnader er nok i mindre og mindre grad styrt av USD. Komponenter kjøpes fra en global verdikjede, og bilene bygges nærmere kundene. Ikke minst, så selges TMY i et marked med mer og mer konkurranse slik at Tesla må forholde seg til konkurrentenes prising. På kort og mellomlang sikt så betyr nok leveringsusikkerhet på tilbudssiden og inflasjon mer.
Skal ikke se bort fra at kontraktene er i dollar nesten uansett hvor det er. Handler selv fra norske avdelinger av amerikansk leverandør i Norge, og alt går i USD.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA