Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW ix1 vs ix3

Startet av Chimp, onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Chimp på onsdag 01. juni 2022, klokken 22:03
Sitat fra: daktari på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:28
Sitat fra: Chimp på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25
Hva tenker dere nå som prisene, rekkevidde, ladehastighet, størrelse og utstyr er offentliggjort?


13% mindre batteri? Jeg får 18% altså 14 kWh mindre, fra 78 kWh netto til 64 kWh netto, iX1 har 82% av kapasiteten til iX3. Med forbruk på 2 kWh/mil er det 7 mil kortere rekkevidde, med forbruk 1,5 kWh på en sommerdag hele 9 mil kortere.

74 netto, 80 brutto
Vs
64,7 netto, 70-71? brutto
Det er netto som betyr noe her . Har ikke iX3 78 kWh netto?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

LMOR

#17
iX1 har 64,7 netto
iX3 har 74 netto
iX - 40 har 71 netto

iX3 har 14% mer netto men går bare 4,5% lengre enn iX1. Grunnen må være vektforskjell
iX3 har 4% mer netto men går 8% lengre enn iX - 40, hovedsakelig fordi den veier ca 100kg mindre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Ok, bra dere retter opp.

iX1 har cd 0,26 mens iX3 har 0,29 såvidt jeg kan finne. Det bidrar vel også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Ja selvsagt netto som betyr noe, bare skrev opp brutto for ekstra info. Litt sløv i matematikken, 14% stemmer, ikke 13%

LMOR

Sitat fra: daktari på onsdag 01. juni 2022, klokken 22:58
Ok, bra dere retter opp.

iX1 har cd 0,26 mens iX3 har 0,29 såvidt jeg kan finne. Det bidrar vel også.
Jo, men når det faktisk betyr noe går det vel litt fortere, og forbruket er over 2,0 på begge.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Dede

Priser på ix1 og ix3 er nesten sammenlignbare (i alle fall om ok å kjøpe en nesten ny ix3).  Dere som har ix1 og som har erfaring med BMW; Er dere fornøyde med skjerm og infotainment system på ix1?  Jeg er veldig glad i å bruke hjulet - og liker ikke ideen med å trykke rundt på skjerm (kjører mye alene og bruker skjermen (dvs "hjulet") aktivt til feks å skifte kartutsnitt og også andre kommandoer.

Pr nå er det at "hjulet" er tatt bort nesten nok til at jeg "må kjøpe ix3"??? eller funker det nye oppsettet på ix1 godt?

LMOR

Hurtigknappene rundt hjulet mangler også. Det var ikke jeg helt forberedt på. Det er lettere å betjene bilen på iX3.

En ting som er mye bedre på iX1 er 360 kamera i mørket.
Og at den har Digital Key Plus betyr mye for meg.

Eller er iX3 en større bil ift baksete.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

Sitat fra: LMOR på mandag 30. januar 2023, klokken 16:19
Hurtigknappene rundt hjulet mangler også. Det var ikke jeg helt forberedt på. Det er lettere å betjene bilen på iX3.

En ting som er mye bedre på iX1 er 360 kamera i mørket.
Og at den har Digital Key Plus betyr mye for meg.

Eller er iX3 en større bil ift baksete.

Jeg trodde bagasjerommet var mer jevnt mtp kun 20 liter forskjell. Men det er ikke bare det at det er mindre, det er også ca 10 cm lavere fra bunn til topp. Man måler ikke inn dette når liter oppgis, så det var merkbart mindre.

Ix1 virker mer moderne pga skjermene. Ix3 har hjulet og flere knapper, men føles mer som en 2 år gammel modell når man sammenligner dem.

Jeg synes begge biler er fantastiske, men ix3 gir vesentlig mer for pengene. Fully charged m-sport 2022-modell inkluderer faktisk alt utstyr, det gjør ikke fully charged til ix1. Da mangler du driving assistance pro som gir blindsonevarsel, du må også betale ekstra for skinninteriør, panorama, HK.

Begge biler har 360kamera så lenge du har charged plus eller bedre på ix1, og jeg kan ikke si at jeg merket vesentlige forskjeller på disse to. Men det er godt mulig ix1 har bedre nattversjon.

Ix1 virker en del nettere og lettere å kjøre i trange gater, ix3 sitter bedre på veien - flyter bedre og tar ujevnheter bedre.
Ix1 føles også lavere

anorway

Nå er det jo også IX2 kommet ut, så den begynner vel å konkurrere mot IX1.

Forskjellen mellom iX1 og iX2 er riktignok størst visuelt, men med iX2 får du hakket lavere luftmotstand (0,25 Cd mot 0,26 på iX1) og dermed også lavere forbruk. De to BMW-modellene kommer med samme battieristørrelse, så forskjellene i forbruk og rekkevidde skyldes karosseriets utforming.

Som BMW selv sier det: iX2 har fått en mer dynamisk silhuett. Med samme dekk og utstyrspakke vil iX2 gå lengre enn iX1.


BMW IX2 sin bagasje rommer hele 525 liter – 35 mer enn i iX1.

turfsurf

Var innom Bilia i dag, iX2 var fin den. Synd med rekkevidden og ladefarten.

Prøvekjørte i4 M50 dog. Model Y P til salgs.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Skogs

I4 m50 er hysterisk morsom.
Men nye x2. Må da være et bra kjøp det også?
VW ID4 - 1st 2021

turfsurf

Sitat fra: Skogs på lørdag 02. mars 2024, klokken 22:02I4 m50 er hysterisk morsom.
Men nye x2. Må da være et bra kjøp det også?
Nja, iX2 virker ok den, men 40 mils rekkevidde på en såpass dyr bil, og med kampanjepriser på i4 M50 synes jeg i4 er mye mere bil for pengene.

Tok en titt på i5 også, og som kona uttrykte det, "gubbebil". Passer jo meg da egentlig, men synes i4 er mye penere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Skogs

I4 m50 til prisen er mye bil for pengene.
Hvis man kan leve med at den er bygget på den fossile produksjonslinjen og har de ulempene det medfører.
VW ID4 - 1st 2021

turfsurf

Ulempen er jo kardangtunnellen, som er uvesentlig IMO siden det uansett er en bil for 4. Og så er det litt skarp knevinkel bak for voksne / ungdommer. Til slutt mangel på frunk.

Så en perfekt bil for to voksne, eller en familie på tre med barnet i 8-12 års alderen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA