Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

BMW ix1 vs ix3

Startet av Chimp, onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25

« forrige - neste »

Chimp

Hva tenker dere nå som prisene, rekkevidde, ladehastighet, størrelse og utstyr er offentliggjort?

Jeg trodde før lansering at "hvorfor bestille ix3 når ix1 kommer med AWD". Men når prisnivået er så høyt, med 13 % mindre batteri, mindre bil, mindre utstyr inkludert i fully charged (panorama, mørke ruter og laserlys mangler); så har jeg forandret mening. Nå er jeg glad jeg også har en bestilling på ix3 til gammel pris med levering i høst. Det føles ikke verdt det med fully charged i ix1, når man kan få ix3 til samme pris. Men bestiller ix1 allikevel (en lavere utstyrspakke), blir vel mulig å ombestemme seg og selge denne her også uten å tape penger.

Den åpenbare forskjellen mellom de to er AWD, noe som betyr mye i Norge. Internasjonalt skal det bli verre.
Og idrive8 vs 7.

hELgenen

Jeg mener charged,altså laveste utstyrsgrad, ser ut som beste kjøp.
Den er ikke helt ribbet tross alt - og i praksis vil jeg vel kun savne elektriske seter.
Fully charged synes jeg var drøyt priset - en bikker ganske godt over 600k med mva og vinterdekk

1317142119

Jeg er positivt overrasket, gitt hvor gammeldags iX3 ser ut utvendig og innvendig. Også positivt overrasket over bagasjerommet, som er på høyde med andre konkurrenter. BMW har tross alt vært kjent for små bagasjerom sammenlignet med konkurrentene i mange år.

Jeg er mindre begeistret for rekkevidden og prisen. Jeg trodde den skulle bli betydelig billigere. Det er små marginer opp til iX3. Jeg mener iX1 er for stivt priset, gitt at den er avgiftsfri (enn så lenge) og har så lite batteri (som skulle gjort den rimelig). En bil til mellom 500 og 600000 er på ingen måte en arvtager til i3, slik Tegneby og BMW har sagt iX1 skulle bli.

Chimp

Helt enig, i3-greiene må man bare legge fra seg. Dette er lillesøsteren til ix3. i3 er en helt egen klasse

LMOR

Jeg tenker det er lillesøsteren til iX. iX3 er en helt annen type bil på godt og vondt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Electric cars in Norway

Sitat fra: LMOR på onsdag 01. juni 2022, klokken 17:32
Jeg tenker det er lillesøsteren til iX. iX3 er en helt annen type bil på godt og vondt.

iX3 er en helt annen type bil bare på godt :+1:

LMOR

Smak og behag. Jeg kjøper iX1 selv om den blir dyrere enn de iX3 LCI jeg har valgt ut til andre i familien. iX3 kjører lengre og har mer plass.
iX1 har AWD, mer tilhengervekt, samme type skjerm og OS som iX. Estetisk penere både inni og utenpå.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Sitat fra: Chimp på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25
Hva tenker dere nå som prisene, rekkevidde, ladehastighet, størrelse og utstyr er offentliggjort?


13% mindre batteri? Jeg får 18% altså 14 kWh mindre, fra 78 kWh netto til 64 kWh netto, iX1 har 82% av kapasiteten til iX3. Med forbruk på 2 kWh/mil er det 7 mil kortere rekkevidde, med forbruk 1,5 kWh på en sommerdag hele 9 mil kortere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

LMOR

Men den veier betydelig mindre, så forbruket blir lavere enn iX3.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Rapid

Sitat fra: LMOR på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:32
Men den veier betydelig mindre.

Hvor har du funnet vekten? Hvor mye veier den?

LMOR

Sitat fra: Rapid på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:45
Sitat fra: LMOR på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:32
Men den veier betydelig mindre.

Hvor har du funnet vekten? Hvor mye veier den?
Har ikke funnet den, men det er eneste forklaringen på at den kan kjøre 44mil med 64kWh. IX40 kjører bare 40mil med 71kWh.
iX3 veier ca 100kg mindre enn iX40.
Så da må iX1 være en god del lettere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Chimp

Sitat fra: daktari på onsdag 01. juni 2022, klokken 21:28
Sitat fra: Chimp på onsdag 01. juni 2022, klokken 15:25
Hva tenker dere nå som prisene, rekkevidde, ladehastighet, størrelse og utstyr er offentliggjort?


13% mindre batteri? Jeg får 18% altså 14 kWh mindre, fra 78 kWh netto til 64 kWh netto, iX1 har 82% av kapasiteten til iX3. Med forbruk på 2 kWh/mil er det 7 mil kortere rekkevidde, med forbruk 1,5 kWh på en sommerdag hele 9 mil kortere.

74 netto, 80 brutto
Vs
64,7 netto, 70-71? brutto


Rapid

OK, finner heller ikke noe på nett. Men lavere luftmotstand og mindre frontareal betyr en hel del for rekkevidden også.

Rapid


[/quote]
64,7 netto, 70-71? brutto
[/quote]

Jeg så et sted at det visstnok er 75kWh brutto. Da blir det vel lading til 100% som i3. Enkelt og lettforståelig

LMOR

Slik jeg kan forstå er da en typisk sommerforbruk ca:
Litt under 1,5 på iX1
1,6 på iX3
1,7 på iX - 40

Så tipper iX1 veier ca 2100kg +- 50kg
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA