Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte bakre venstre og høyre håndbrekkwire

Startet av Bigdrago, mandag 23. mai 2022, klokken 18:57

« forrige - neste »

Bigdrago

Leaf 2015.
Må skifte bakre venstre og høyre håndbrekkwire. Noen som kan si noe om vanskelighetsgraden her? Bilverkstedet skulle ha 6000kr (med delene koster 2200). Noe som frister lite da jeg betalte 7500 for å skifte et hjullager i dag.



Er ganske handy av meg men vil bare høre andres erfaringer her.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

kaiat

thansen har brekkwire til 350 kr stk. Jeg byttet nå i vinter. Du må ut med bakseteputa da begge wirene kommer opp der. Mener å huske at selve wiren satt med 3 bolter. En oppe under baksetet, en i karosseriet rett foran bakakslen og en ved hjulet.

Relativt lett jobb litt avhengig av hvor rustne boltene er. På min bil satt baksetet godt fast og jeg strevde mest med å løsne det.

Bigdrago

Herlig. Bare å jekke opp en side av gangen, av med hjulet og sette i gang?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

kaiat

Ja, for så vidt. Du må under bilen da, så støttebukker er å anbefale. Av den grunn liker jeg å sette garasjejekken midt under bakakselen og jekker opp begge sider samtidig. Deretter setter jeg støttebukker på de vanlige jekkpunktene. Brekkwirene kommer inn i bilen midt foran bakakselen. Det kan bli litt fikling med å lirke den nye wiren inn så jeg vil anbefale å få løftet bilen såpass at du får litt armslag under der.

Bigdrago

Skal ta bilen på løftebukk. Må vel ikke ta av hjulene for å skifte wirene? Er det bare å koble av wire under baksetet og rett inn i bakside trommel?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

kaiat

Du må jo kople av bremseskoene da. Dermed må trommel og hjul av.

Bigdrago

Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

otheimen

Noen som har funnet wirer som passer til elektrisk aktuatur? Alle nettbutikker har kun til manuell parkbrems. Originale koster 3350,-

Bigdrago

Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

otheimen

Ja de jeg har kjøpt er fra bildeler. Har vært hos meca, mekonomen og bilxtra uten at de finner riktig wire. Til og med orginalt Nissan Part nummer har de fått.
Her er originale deler:
https://nissan-europe.epc-data.com/leaf/ze0/1117-em61/brake/443/36530M/

Bigdrago

Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

otheimen

Det er bilen til min datter. Håndbrekket har sluttet å virke, wirene til begge tromlene hadde rustet fast.
Byttet til originale wirer og underveis testet jeg at aktuator virket.
Når alt var montert og jeg skulle teste, blinker lyset på håndbrekknappen og Visit Dealer lyser i displayet.
Så må forke videre på dette. Har funnet ut at dette er et kjent og dyrt problem og at Nissan gikk over til manuell håndbrems etter 2013 eller noe.

kaiat

Jeg har hatt samme problemet på en bil av et annet merke der det var elektrisk parkeringsbrems og wirene hadde rustet fast. Når jeg hadde satt alt sammen igjen, lyste det feilmelding på displayet. Måtte inn med feilkodeskanner og slette feilkoden, så virket det. Tror systemet må resettes eller noe slikt, og at det er derfor du får feilkode.

Har du LeafSpy Pro og OBD2-leser, kan du prøve å slette feilkoder og se om du får løst det på den måten.

otheimen

Har nå testet aktuatoren og verifisert at den går fint. Koblet kontakten fra og satt 12V direkte i pluggen. Kunne kjørers begge veier med å bytte pluss og minus. Mistenker at det er en feilkode som må resettes ja. Blir det neste å prøve.

otheimen

Håndbrekk fungerer nå etter at feilkoder ble slettet på verksted, som samtidig tok Periodisk Kjøretøyskontroll.
Har også vært i kontakt med Triscan AS som produserer (uorginale) wirer, og de svarte: "Vi har dem ikke i vores program. Vi får dem tilføjet hurtigst muligt"

Så da blir kanskje mulig å få kjøpt wirer til en fornuftig pris fremover.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA