Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trådløs mobillader overoppheter telefonen

Startet av ardevd, søndag 22. mai 2022, klokken 12:20

« forrige - neste »

ardevd

Er det noen her som har hell med bruk av den trådløse Qi-laderen i midtkonsollen? Telefonen min blir bare glovarm og slutter å lade for å prøve å kjøle seg ned igjen. Mistenker at man må ha perfekt alignment med ladespolen men det er jo umulig å vite hvor det punktet er.

Fush

Har en OnePlus 9 pro som lader helt greit der, bruker Android Auto / Spotify uten problemer. Derimot, hvis jeg har den på plass der og deler Wi-Fi til barna, da overoppheter den.
Hvit Volkswagen E-Up! siden 7. november 2014 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model S 85D siden 18. mai 2015 [Solgt mai 2019]
Hvit Tesla Model 3 LR AWD siden 6. juni 2019 [Solgt februar 2022]
Mamba Green Taycan 4 Cross Turismo

thbo

Sitat fra: ardevd på søndag 22. mai 2022, klokken 12:20
Er det noen her som har hell med bruk av den trådløse Qi-laderen i midtkonsollen? Telefonen min blir bare glovarm og slutter å lade for å prøve å kjøle seg ned igjen. Mistenker at man må ha perfekt alignment med ladespolen men det er jo umulig å vite hvor det punktet er.
Jeg har min iPhone i bilens retning og med bunnen helt inntil midtkonsollens bakvegg. Da lader den tilsynelatende og overoppheter ikke selv med aktiv CarPlay og wifi-deling, men den blir veldig varm og får selvsagt ikke særlig økt batterinivå.

Skulle også gjerne visst hvor spolen er mer nøyaktig.

Trådløs lading gir mer mening i biler der man bare slenger telefonen ned på en plate og kjører, enn som i Taycan der man må vri skulder og seg selv rundt og plassere den riktig innenfor en klemme bakerst i midtkonsollen. Fordelen er at det er et hinder mot å fikle med telefonen under kjøring (og at telefonen ikke slenger rundt og lager støy eller skade), men man kan like gjerne bruke en kort ledning når man først bruker det kronglete konsollrommet for telefonen.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Rollep

Hvis man er interessert i å beholde kapasiteten i mobilbatteriet lengst mulig bruker man ikke trådløs lading i det hele tatt.

Null problem hvis man kunne smekke inn et nytt batteri til et par hundre kroner. Men de tidene er over, nå er det integrerte batterier som gjelder og jeg vet utmerket godt hvorfor det har blitt sånn.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

thbo

Sitat fra: Rollep på lørdag 06. august 2022, klokken 12:58
Hvis man er interessert i å beholde kapasiteten i mobilbatteriet lengst mulig bruker man ikke trådløs lading i det hele tatt.

Null problem hvis man kunne smekke inn et nytt batteri til et par hundre kroner. Men de tidene er over, nå er det integrerte batterier som gjelder og jeg vet utmerket godt hvorfor det har blitt sånn.

Dette er jo objektivt riktig det, og jeg begrenser bruken av det selv. Til gjengjeld lader jeg dessverre mye på 20W med usb-C-til-lightning-kabel da for å få den fort ferdig til bruk ute.

Men DC-hurtiglader du heller ikke Taycanen ? Det er vel egentlig samme spørsmål om komfort vs batteridegrasjon.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Rollep

Sitat fra: thbo på lørdag 06. august 2022, klokken 14:08
Sitat fra: Rollep på lørdag 06. august 2022, klokken 12:58
Hvis man er interessert i å beholde kapasiteten i mobilbatteriet lengst mulig bruker man ikke trådløs lading i det hele tatt.

Null problem hvis man kunne smekke inn et nytt batteri til et par hundre kroner. Men de tidene er over, nå er det integrerte batterier som gjelder og jeg vet utmerket godt hvorfor det har blitt sånn.

Dette er jo objektivt riktig det, og jeg begrenser bruken av det selv. Til gjengjeld lader jeg dessverre mye på 20W med usb-C-til-lightning-kabel da for å få den fort ferdig til bruk ute.

Men DC-hurtiglader du heller ikke Taycanen ? Det er vel egentlig samme spørsmål om komfort vs batteridegrasjon.
Jeg AC lader min Taycan mest mulig.

Bruker alltid batterisparefunksjonen ved DC lading. Da holder batteritemperaturen seg på et lavt nivå uten at den totale ladetiden blir noe særlig lengre.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

thbo

#6
Men altså ikke like militant på Taycanens batterivarighet vs komfort, som på iPhone. Da ser du kanskje at noen velger å trådløslade iPhone i ny og ne også uten at det behøver å bli kommentert som galt generelt sett. På samme måte som få poster innlegg mot DC-lading fordi noen har spørsmål om det, selv om utelukkende AC-lading kan være bedre (spesielt siden det bidrar til det viktigste brukerstyrte som er å holde seg mellom 20-50 og 80%, men det nevnes ofte ikke).

Jeg trodde også trådløs spolelading i seg selv var skadelig fra liknende tidligere korte innspill, men det må visst debunkes ofte på Internett, og faktisk kan trådløs lading være bedre på moderne utstyr fordi man ofte bare småklatter med slik treg lading uten å nå hverken topp eller bunn (som ikke er bra). Største problemet er at det kaster bort strøm i overgang fra laderen: https://www.makeuseof.com/can-wireless-charging-damage-your-smartphone/

Sammenhengen etter mer surfing på batterier har jeg da som legmann forstått som følgende:

Varmeutvikling ved både trådløs mobillading og hurtiglading av bil er akkurat hvorfor effekten reguleres nedover i begge tilfeller til varmen i selve batteriet er på vei til 35°C (36°C for Taycan). (Batteriet gir likevel mest energi ut ved ca 45°C men ved 36°C har Porsches leverandør lagt sitt Sweet Spot for avveiningen mellom tilgjengelig energi og batteridegrasjon). Dette håndteres stort sett optimalt på utstyr i dag. Det er først og fremst spolen som blir steikvarm ved trådløs, og kun indirekte batteriet i mer eller mindre grad ut fra konstruksjon og kontroll. Det ville hjulpet om Taycan har ekstra ventilasjon der(?) men man forutsetter at mobilen nedregulerer ladeeffekt.

Men om mobilen likevel blir for varm klarer den typens sensorer og algoritmer antagelig ikke ta høyde for at den også er i et lukket konsollrom, og nedreguleringen er for svak. Å skru seg av er nødløsning for å forhindre skade. Da ville mitt råd vært å følge nøyere med på den enheten og funnet mer oversiktlig måte å lade akkurat den på.

Lading ved over 35-36°C batterikjemi øker batteridegrasjon, ikke velkontrollert trådløs eller hurtiglading i seg selv. Det viktigste brukerstyrte er å ikke tømme eller fylle helt opp batteriet.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

geear

Man kjøper en Taycan og er redd for degradering av batteriet på mobiltelefonen ved trådløs lading, fordi det koster mer enn et par hundre kroner å skifte? Noen som må justere prioriteringene, eller? Bare verditapet på en bil i den prisklassen tilsvarer normalt ganske mange telefoner i året...  :P

Må bare si at en av de beste featurene jeg har i nåværende bil er den doble mobilplasseringen foran på midtkonsollen, kledd med alcantara, som man bare legger mobilen i. Selvfølgelig integrerte trådløse ladere. Veldig lett tilgjengelig og telefonen ligger helt støtt uansett herjing og aksellerasjoner. Klattlader der hver gang jeg kjører bilen, har blitt en vane å legge den der og like mye vane å ta med seg. Har ikke merket noen unormal degradering.  ;D

Hallgrim86

Sitat fra: geear på mandag 08. august 2022, klokken 15:40
Man kjøper en Taycan og er redd for degradering av batteriet på mobiltelefonen ved trådløs lading, fordi det koster mer enn et par hundre kroner å skifte? Noen som må justere prioriteringene, eller? Bare verditapet på en bil i den prisklassen tilsvarer normalt ganske mange telefoner i året...  :P

Må bare si at en av de beste featurene jeg har i nåværende bil er den doble mobilplasseringen foran på midtkonsollen, kledd med alcantara, som man bare legger mobilen i. Selvfølgelig integrerte trådløse ladere. Veldig lett tilgjengelig og telefonen ligger helt støtt uansett herjing og aksellerasjoner. Klattlader der hver gang jeg kjører bilen, har blitt en vane å legge den der og like mye vane å ta med seg. Har ikke merket noen unormal degradering.  ;D

Koster strengt tatt 13K å bytte mobil, jeg ødela en S21 Ultra med trådløse ladere og hensynsløs bruk. Siden Taycan er en dyr bil, men det er ikke noen ekstremt dyr tullebil - man kan til og med leve med en i daglig bruk.

Jeg har selv en ladeplate foran i bilen min som brukes ofte, telefonen blir varm og lader ganske sakte - men det er jo bedre enn tap. Har ikke merket veldig stor forskjell på de jeg har prøvd forøvrig, hadde lett kasta bilen min (til tross for en god ladeplate) for en Taycan med en dårlig en :)

Rollep

#9
Sitat fra: geear på mandag 08. august 2022, klokken 15:40
Man kjøper en Taycan og er redd for degradering av batteriet på mobiltelefonen ved trådløs lading, fordi det koster mer enn et par hundre kroner å skifte? Noen som må justere prioriteringene, eller? Bare verditapet på en bil i den prisklassen tilsvarer normalt ganske mange telefoner i året...  :P
Jeg ser ingen grunn til å kaste bort penger bare fordi biler har et verditap.

I en Taycan er det for øvrig mye enklere å bruke en kort kabel enn den trådløse laderen i midtkonsollen ;)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA