Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteriprosenten faller når bilen står parkert.

Startet av Elbilusikker, fredag 20. mai 2022, klokken 07:50

« forrige - neste »

Elbilusikker

.

cstromme

Det første fallet er nok grunnet at temperaturen på batteriet falt. Det andre er nok normal drain ved parkering.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

petersv

Tesla (spesielt de eldre modellene) har ganske store strømtyver når de står parkert, flere prosent per døgn er normalt. En måte å unngå det på er å koble ut 12V-batteriet og "brannmannsløyfen". Upraktisk.

sjokomelk

#3
Du har mest sannsynlig bil med MCU1 (Tegra-varianten). De bruker litt energi når de står parkert, og spesielt hvis du åpnet appen for å sjekke status på bilen jevnt og trutt. Da sovner den ikke, og blir stående "på tomgang" og trekker en del energi på å holde systemene i gang og online mot serverne til Tesla.
Aktiver "Energy saving" i menyen, og la være å åpne appen når du ikke skal bruke bilen. Da skal den normalt sett sovne etter 30 minutter og forbli sovende frem til du åpner appen igjen eller låser opp bilen.

Edit: Hadde skrevet Atom for MCU1. Er selvfølgelig Nvidia Tegra.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Always connected er et annet valg som kan bidra til søvn.

Har du tredjepartsapper som TeslaFi, Tibber eller lignende, tilkoblet kontoen din, så kan det ødelegge helt for søvnen.

petersv

MCU1 er Nvidia Tegra, MCU2 er Atom. Min erfaring er at begge trekker like mye strøm (samme bil, forskjellig MCU.)

Klykken

Sitat fra: Elbilusikker på fredag 20. mai 2022, klokken 08:53
Sitat fra: sjokomelk på fredag 20. mai 2022, klokken 08:52
Du har mest sannsynlig bil med MCU1 (Atom-varianten). De bruker litt energi når de står parkert, og spesielt hvis du åpnet appen for å sjekke status på bilen jevnt og trutt. Da sovner den ikke, og blir stående "på tomgang" og trekker en del energi på å holde systemene i gang og online mot serverne til Tesla.
Aktiver "Energy saving" i menyen, og la være å åpne appen når du ikke skal bruke bilen. Da skal den normalt sett sovne etter 30 minutter og forbli sovende frem til du åpner appen igjen eller låser opp bilen.

Stemmer.
Tusen takk.
Ulempen med energy saving er at bilen kan bruke lang tid på å våkne opp når du f.eks skal ut å kjøre. Type minutter.
Kan ellers også slå av "always connected", altså at den pinger nettet veldig sjeldent. Da får du heller ikke kontakt med bilen via app uten å vente flere minutter.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

alda

Sitat fra: Klykken på fredag 20. mai 2022, klokken 12:12
Sitat fra: Elbilusikker på fredag 20. mai 2022, klokken 08:53
Sitat fra: sjokomelk på fredag 20. mai 2022, klokken 08:52
Du har mest sannsynlig bil med MCU1 (Atom-varianten). De bruker litt energi når de står parkert, og spesielt hvis du åpnet appen for å sjekke status på bilen jevnt og trutt. Da sovner den ikke, og blir stående "på tomgang" og trekker en del energi på å holde systemene i gang og online mot serverne til Tesla.
Aktiver "Energy saving" i menyen, og la være å åpne appen når du ikke skal bruke bilen. Da skal den normalt sett sovne etter 30 minutter og forbli sovende frem til du åpner appen igjen eller låser opp bilen.

Stemmer.
Tusen takk.
Ulempen med energy saving er at bilen kan bruke lang tid på å våkne opp når du f.eks skal ut å kjøre. Type minutter.
Kan ellers også slå av "always connected", altså at den pinger nettet veldig sjeldent. Da får du heller ikke kontakt med bilen via app uten å vente flere minutter.
Good point, för mig är det värt att tappa lite ström för att få en bil som "startar" omedelbart. Useless att sitta som ett fån i bilen och vänta på att få köra...
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

geear

Sitat fra: alda på fredag 20. mai 2022, klokken 14:19
Sitat fra: Klykken på fredag 20. mai 2022, klokken 12:12
Sitat fra: Elbilusikker på fredag 20. mai 2022, klokken 08:53
Sitat fra: sjokomelk på fredag 20. mai 2022, klokken 08:52
Du har mest sannsynlig bil med MCU1 (Atom-varianten). De bruker litt energi når de står parkert, og spesielt hvis du åpnet appen for å sjekke status på bilen jevnt og trutt. Da sovner den ikke, og blir stående "på tomgang" og trekker en del energi på å holde systemene i gang og online mot serverne til Tesla.
Aktiver "Energy saving" i menyen, og la være å åpne appen når du ikke skal bruke bilen. Da skal den normalt sett sovne etter 30 minutter og forbli sovende frem til du åpner appen igjen eller låser opp bilen.

Stemmer.
Tusen takk.
Ulempen med energy saving er at bilen kan bruke lang tid på å våkne opp når du f.eks skal ut å kjøre. Type minutter.
Kan ellers også slå av "always connected", altså at den pinger nettet veldig sjeldent. Da får du heller ikke kontakt med bilen via app uten å vente flere minutter.
Good point, för mig är det värt att tappa lite ström för att få en bil som "startar" omedelbart. Useless att sitta som ett fån i bilen och vänta på att få köra...
Snakker firesifret beløp i året i standbyforbruk. Det er også slitasje på komponenter og bortkastet energibruk. Ganske elendig og unødvendig. For min del var det en irritasjon som var medvirkende til bilbytte. En av mange.

Mdah


Enig, min 2015 MS forbruker fort nærmere 2-3 kwh pr døgn i søvn uansett innstilling. Burde absolutt vært en del av WLTP beregningen hva bilene bruker av energi i ro. Irriterende at 3-5 % av vårt totale strømforbruk på hus/bil spises av bilen mens den ikke brukes.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

pjo

Som det ble nevnt over så kan 3. parts programmer være et problem. Merket tydelig bedring etter å ha fjernet Tesla integrasjonen fra Tibber. Mister muligheten til alltid å lade opp til et visst minimum men ellers så har det fungert bedre å kjøre med å sette opp en «dumme» bil i Tibber enn å bruke Tibber sin Tesla integrasjon.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

Motorwatt

#11
Selv har jeg brukt Teslafi siden den dagen jeg fikk bilen (3 1/2 år siden), og har god erfaring og oversikt. På rundt 24 timer taper den ca 1%, og sovner og sover stort sett som et barn. Av og til sørger Teslas server for å holde bilen våken, og da spesielt etter oppdateringer. Energy Save forsvant forøvrig som valg på biler produsert etter sommeren 2018.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

petersv

Prøv å skru av smart summon i autopilot-menyen, om du har AP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA