Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når er levering da?

Startet av e-golfen, mandag 16. mai 2022, klokken 20:20

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 23. juni 2022, klokken 23:47
Det er noe med hjulene på de første i utlandet og de hentes tilbake til butikken. Merk utlandet, ikke Norge!

«Hjulene kan falle av – tilbakekaller flere tusen i Europa»

https://itavisen.no/2022/06/23/hjulene-pa-denne-bilen-kan-falle-av-tilbakekaller-flere-tusen-i-europa/

Gjelder Norge og

https://dinside.dagbladet.no/motor/tilbakekalles/76442754

SitatForsinker norsk levering

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen forteller til DinSide at 461 av bilene som omfattes av tilbakekallingen er øremerket det norske markedet. Noen har kommet til landet, mens andre er på vei.
Model 3 2019 LR Rwd

Vollis47

Hvordan i all verden kan Toyota lage en elbil hvor hjulene kan falle av?  Her har de produsert kvalitetsbiler i flere tiår og så, når de endelig skal levere sin første elbil, så lager de noe nytt hvor hjulene kan falle av.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Limodriver

Er det noen som har blitt kontaktet av forhandleren og fått vite hva som er mangelen/må utbedres?

Mikkey

Noen som vurderer heving av kjøp etter nyheten om levering blir vesentlig forsinket?

marte3no

Sitat fra: Mikkey på torsdag 21. juli 2022, klokken 09:19
Noen som vurderer heving av kjøp etter nyheten om levering blir vesentlig forsinket?

Ja, har tenkt på å heve kjøpet. Jeg bestilte en Toyota for å slippe forsinkelser, lakk problemer og andre utfordringer som mine venner har hatt med f.eks. Tesla. Jeg sliter mest med at jeg ikke aner om vi snakker 1 mnd forsinkelse eller 6 mnd forsinkelse. Mailen som kom fra Toyota Norge for 2 dager siden var ikke oppklarende for mitt vedkommende. Her er den:                                                                                                                                                                                                    

Kjære mitt navn

Først av alt ønsker vi å takke for tilliten du har vist oss ved å kjøpe den nye Toyota bZ4X. Vi beklager derfor at vi er nødt til å informere deg om at det vil bli forsinkelser i leveringen av din nye Toyota.


Sikkerhet er vår viktigste prioritering og Toyota har gjennomført en global tilbakekallingskampanje for alle Toyota bZ4X. Dette har bakgrunn i at hjulboltene kan løsne under enkelte omstendigheter. I Norge gjelder dette totalt 461 biler. Ingen av disse bilene er på veien i Norge eller Europa.


Kvalitet og sikkerhet er selve kjernen i vår strategi, og vi vil aldri inngå kompromiss eller lansere produkter som ikke oppfyller våre kvalitetsstandarder 100%. Toyota tar det inntrufne svært alvorlig, og har allokert store ressurser til å avdekke årsaken og finne løsningen på problemet, slik at sikkerheten til våre kunder blir ivaretatt. Vi har derfor besluttet å pause videre produksjon inntil en løsning foreligger. Vi understreker at din kundetilfredshet er helt sentralt i alt vi foretar oss, og vil gjøre alt som skal til for å sikre at dette problemet blir løst på en enkel, god og tilfredsstillende måte.


Vi skulle gjerne vært foruten denne situasjonen og er svært lei oss for alle eventuelle problemer dette har forårsaket deg og din familie. Sammen med våre forhandlere vil vi gjøre alt i vår makt for å kunne levere din nye bZ4X så snart som mulig. Så snart en løsning foreligger, vil vi umiddelbart informere deg via din forhandler. 


Vi håper og tror at overleveringene av bZ4X kan starte snart. Ta gjerne kontakt med din forhandler om eventuelle spørsmål du måtte ha. 


Inntil videre kan vi ikke gjøre annet enn å dypt beklage situasjonen, og takke for din tålmodighet.  Vær trygg på at alle vi i Toyota jobber intenst med å løse situasjonen. 

 

Vennlig hilsen
Toyota Norge AS


hELgenen

Oi..masse ord som pakker inn en forsinkelse uten at en blir klokere..Dvs..de vet hva problemet er,men har ingen løsning klar..så det må bety at feilen kan ta lang tid å finne ut av..

THE

Gjelder 461 biler i Norge, står det i eposten. Det betyr at salgstallene for denne Toyota-elbilen ikke akkurat er voldsomme, men det må jo også bety at det ikke kan ta lang tid å forsyne kundene med biler heller når de etter hvert lærer seg såpass mye om bil at de klarer å feste hjulboltene....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Storg

Sitat fra: THE på torsdag 21. juli 2022, klokken 13:14
Gjelder 461 biler i Norge, står det i eposten. Det betyr at salgstallene for denne Toyota-elbilen ikke akkurat er voldsomme, men det må jo også bety at det ikke kan ta lang tid å forsyne kundene med biler heller når de etter hvert lærer seg såpass mye om bil at de klarer å feste hjulboltene....
Kan nok ikke utlede salgstall av dette. Betyr vel bare at det er produsert 461 biler som skulle på veien i Norge. Så har de vel «stoppet» forsendelsene av nye biler til problemet er løst.


Sent from my iPhone using Tapatalk

hELgenen

Kan heller forstå eller tolke dette tallet på 461 som et salgstall. Dette er nok ferdig produserte biler som var på vei ut til kunder og som så ble stoppet. Hva problemene med hjulboltene består i er uklart,men en kjedelig sak for Toyota dette. Er samme feil oppdaget på søstermodellen til Subaru?

Mikkey

Det er ingen feil oppdaget hos Subaru. Jeg har fått forespeilet at dette kan bli lang ventetid, vurderer å heve kjøpet men vet ikke hva jeg skal kjøpe som alternativ.

lynx

Signaler fra Toyota nå er at det virker som en løsning er nært forestående og at aktuelle biler - som er holdt tilbake så langt - snart er klare for levering.

Limodriver

Jeg har plukket opp tilsvarende signaler. I løpet av en ukes tid ville det komme informasjon og det var ikke snakk om store jobben for å utbedre «feilen».

Vix

I USA har bZ4X-eiere nå blitt tilsendt et brev hvor Toyota tilbyr å kjøpe tilbake bilen... litt rart hvis løsningen er "rett rundt hjørnet" ?


We recently advised you of a safety recall that involves your 2023 Toyota bZ4X and continue to ask that you not allow the vehicle to be driven until a remedy is available. We are working diligently on a remedy and will notify you in the future when it becomes available.
At Toyota, your safety is a top priority. If you have not already done so, please contact any authorized Toyota Dealer and they will arrange to pick up and store your vehicle, at no cost, until the remedy is available. We will also provide a loaner vehicle at no cost to you.
We place a high value on the guest experience and recognize the inconvenience presented by this situation. Therefore, Toyota is offering affected owners the following until the remedy is available:
• Continue to provide a loaner vehicle, and store your vehicle, at no cost
• Reimburse your fueling costs incurred while operating the provided loaner vehicle
• Provide you with a total credit of $5,000 toward payments of your loan/lease or purchase price if the vehicle was paid in full
• Provide additional time for complimentary charging at all EVgo-owned and operated public stations nationwide, through December 31, 2024
• Provide an extension to your vehicle's New Vehicle Limited Warranty based on the period of time that your vehicle is not able to be driven due to the recall (from the recall announcement date of June 23, 2022 through a date in the future when the remedy is announced.
Alternatively, if you do not wish to proceed as described above, Toyota will offer to repurchase your vehicle. The terms for the repurchase may vary, depending on your state and particular circumstances.
A bZ4X specialist will reach out to you in the coming days to discuss these options. Should you wish to speak with someone sooner, please contact us at 1-800-331-4331 and select option three, between 8 a.m. – 8 p.m. Monday-Friday and 9 a.m. – 7 p.m. Saturday ET.
We sincerely regret any inconvenience this condition may have caused you.
-Toyota Motor Sales, U.S.A.

Kilde: https://electrek.co/2022/08/03/toyotas-bz4x-recall-isnt-going-great-company-offers-car-buyback/

Limodriver

Jeg tror det kan være klokt å puste med magen og gi det en uke eller to. Det er et relativt enkelt og isolert problem som ikke vil kreve store inngrep for å utbedre. Det er vel akkurat slik situasjoner som har gitt Toyota sitt omdømme. Når feil oppstår utbedres de.

Artikkelen om situasjonen i USA gjenspeiler heller det juridiske systemet i landet.

Randeboy

Sitat fra: Limodriver på torsdag 04. august 2022, klokken 17:41
Jeg tror det kan være klokt å puste med magen og gi det en uke eller to. Det er et relativt enkelt og isolert problem som ikke vil kreve store inngrep for å utbedre. Det er vel akkurat slik situasjoner som har gitt Toyota sitt omdømme. Når feil oppstår utbedres de.

Artikkelen om situasjonen i USA gjenspeiler heller det juridiske systemet i landet.

At man må vente en stund er jeg rimelig sikker på. Problemet er jo at hjulboltene løsner fra navet, så det må jo byttes. Det er ikke en enkel fiks om det må lages nye deler til enhver bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA