Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2021-modell fra Tyskland med eller uten batterivarmer?

Startet av emka!, søndag 15. mai 2022, klokken 00:56

« forrige - neste »

emka!

Hei.

Håper noen her har erfaring med en Kona 2021-modell som i utgangspunktet ble produsert for det tyske markedet og også solgt der. Ser ut som om mange biler av den type kommer til Norge som gråimport.

Det er i hvert fall mange av disse hos norske bruktbilforhandlerne for tiden. At bilene er importert fra Tyskland informerer forhandlerne gjerne om ved forespørsel. De fleste påstår i tillegg at importerte Kona'er fra Tyskland har batterivarmer. Men så langt var ingen av forhandlerne i stand til å dokumentere dette.

Spørsmål til dere: Er det mulig å finne opplysninger om batterivarmer som en del av de offisielle dokumentene som kommer med bilen? Er dette ev. synlig i menyen i infotainmentsystemet? Vet dere noe mer av egen erfaring? Har dere kilder (dokumenter, linker mm.) der den type infromasjon er dokumentert?

Jeg ble spesielt skeptisk etter at jeg tok kontakt med Hyundai Tyskland og ingen der kunne bekrefte at batterivarmer er standard i deres Kona-er fra og med 2021 for det tyske markedet. Heller ikke Hyundais offisielle prislister eller salgsbrosjyrer for Tyskland nevner batterivarmer (eller noe tilsvarende på tysk).



Vidar_S

Dersom bilen har batterivarmer skal du kunne finne dette i menyen. Fant bare manual til 2018-19-versjonen med søkefunksjon, men sikkert noenlunde samme sted det ligger på nyere modeller (https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev  søk etter "vintermodus").

Kan jo samtidig nevne at det virker som om man må skal ekstremt langt ned på minusgradene før batterivarmeren faktisk settes i drift.

emka!

Takk for raskt svar. Jeg fant tilsvarende avsnitt i den tyske versjonen av manualen for 2021-modellen. Dessverre blir jeg ikke veldig mye klokere da avsnittet er merket med "*". Forklaringen for * er, at dette "gjelder kun biler som er utstyrt med batterivarmer". Så ingen fasitsvar å hente her, dessverre.

Da er siste håp at jeg finner menypunktet i infotainmentsystemet i bilen jeg vurderer å kjøpe. Blir antakelig prøvekjøring i morgen...

TB

Har "Norsk" Kona 2019 - der valget "vintermodus" er i menyen, og har vært aktivert siden bilen ble kjøpt.

Kan se hva strømmen benyttes til, der står "batteri" oppført som eget valg. Som Vidar_S skriver, det skal være svært kaldt før denne aktiveres. Usikker på om denne funksjonen har stor betydning i praktisk bruk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på tirsdag 17. mai 2022, klokken 22:48
Har "Norsk" Kona 2019 - der valget "vintermodus" er i menyen, og har vært aktivert siden bilen ble kjøpt.

Kan se hva strømmen benyttes til, der står "batteri" oppført som eget valg. Som Vidar_S skriver, det skal være svært kaldt før denne aktiveres. Usikker på om denne funksjonen har stor betydning i praktisk bruk.
Det står at denne kan føre til noe høyere drivstoff-forbruk og derved lavere rekkevidde, men for min del virker det som å ha vintermode på om vinteren, gir lengre rekkevidde.

Jeg slår den av om våren/sommeren og på til seinhøsten/vinteren. Men det er i realiteten bare om vinteren det ser ut til å gi en ørliten effekt.

Skulle helst sett at den lå lettere tilgjengelig og kunne slåes på manuelt, f.eks. ved å aktivere 15-30 min før man når ladestasjon, i tillegg til å faktisk slå seg på ved navigering til ladestasjon..

Ser at Kia EV6 og Ioniq 5 vil få støtte for forvarming som forberedelse for lading ved å søke opp ladestasjon og navigere til denne, men ikke lest noe om det påvirker andre EV'er fra Kia og Hyundai.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

De eneste gangene jeg har registrert (via OBD2) at batterivarmeren benyttes er når jeg faktisk står tilkoblet en hurtiglader. Gitt at bilene uten batterivarmer heller ikke har noen måte å aktivt varme opp batteriet på ved hurtiglading (som jeg antar er tilfellet) betyr det i så fall at hurtiglading på vinterstid stort sett vil skje på 25-30kW.
Med batterivarmer vil man (om ikke bilen er ekstremt kald) oftest kunne komme opp i rundt 55kW i løpet av en lengre ladeøkt.

Sånn rent teoretisk burde det være meget mulig å trigge batterivarming også uten at bilen er tilkoblet, men vi som har den eldre varianten kan jo ikke engang forhåndsvarme kupeen uten at bilen er tilkoblet lader, så jeg har ikke helt troen på at Hyundai åpner opp for mer enn de må her :)

RJK

Dette var ønsker...

Hadde ikke realistiske forhåpninger om at de vil fikse dette på våre biler, siden de nå er "gamle"...  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA