Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av ny software 3.0, ladetest gtx med gml software vs 3.0 m.m.

Startet av Kjell Salvigsen, fredag 13. mai 2022, klokken 15:55

« forrige - neste »

Vurderer en elbil

Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 15. mai 2022, klokken 17:49
Sitat fra: hELgenen på søndag 15. mai 2022, klokken 15:15
Får meg til å undres om jo mer inngripende støttesystemene er,jo bedre karakter? Blir NCAP etterhvert som med terninger på film? Bra filmer får jo aldri top score,mens mer kompliserte og kunsteriske filmer får bra score. Jeg liker ikke topp terning på film og nå undrer jeg om harde inngripende systemer blir premiert?  Er vi der nå? Føler ofte at de nye systemene må skrus av ellers blir det så urolig kjøring. F eks bråbremser gjerne bilen når man rygger sakte mot puddersnø...farlig? Eller når du ligger helt til høyre på en felts vei og bilen prøver å kaste deg inn mot midten...slikt får jo pluss hos NCAP...eller?

Dette med at bilen bremser selv inn mot rundkjøring er også inngripende..samme skjer når man nærmer seg lavere fartsgrense..dvs når bilen tror den nærmer seg lavere fartsgrense...osv..osv..

Jeg begynner å helle mot tanken at bra score i NCAP kanskje ikke er så bra for sjåføren...

Jeg har lest utrolig mange filmanmeldelser og sett veldig mange filmer de siste 30 årene og er ikke helt enig i fremstilling av terningkast på film. Det er mer nyansert heldigvis - Mange gode, underholdene og fengende filmer får også god score, ikke bare kunstneriske filmer. På film er det mye smak og behag, det samme gjelder nok hva vi sjåfører liker av inngripen fra assistent systemer. Jeg kjører godt over 40000 km årlig og ser nesten daglig kjøring som er potensielt farlig fra uoppmerksomme sjåfører. Ulukkestall med alvorlig utgang er sterkt redusert de siste årene, både grunnet bedre veier og at bilene blir sikrere.

Man kan helt sikkert finne ting å kritisere euro NCAP sine test metoder for, men totalt sett tror jeg mest av alt dette presser frem sikrere og sikrere biler. Jeg foretrekker litt inngripen de gangene jeg selv er uoppmerksom og kan leve med små bugs/at ikke alt er 100 prosent smooth. Totalen er viktigst for meg, jeg er overbevist om at de systemer som får god score fra euro NCAP totalt sett er bra for bilisters sikkerhet sammenlignet med at alle kjører uten disse systemene. Tror også de har ansatt erfarne fagfolk som totalt sett er bedre rustet til å bedømme dette enn vanlige bilister kan. .

Men både du og jeg kan selvsagt ha verdifulle innspill både i forhold til filmanmeldere og biltestere. Noen ting kan måles og fastsettes, andre områder blir mer synsing /smak og behag uten fasitsvar.

Jeg liker faktisk at bilen bremser litt ned før rundkjøringen, helt ok inngripen som kan overstyres om man vil ved å gasse litt på. Leser om andre high tec Elbiler som braser inn i rundkjøringer og i parkerte kjøretøy i full fart, samt mange andre ulykker som kunne vært unngått med inngripen fra assistent system. Man får ikke alltid i pose og sekk, tror som sagt veiene totalt sett blir tryggere med slike system.
:+1:
Fossilbil

MinID

Sitat fra: Vurderer en elbil på søndag 15. mai 2022, klokken 22:11
Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 15. mai 2022, klokken 17:49
Sitat fra: hELgenen på søndag 15. mai 2022, klokken 15:15
Får meg til å undres om jo mer inngripende støttesystemene er,jo bedre karakter? Blir NCAP etterhvert som med terninger på film? Bra filmer får jo aldri top score,mens mer kompliserte og kunsteriske filmer får bra score. Jeg liker ikke topp terning på film og nå undrer jeg om harde inngripende systemer blir premiert?  Er vi der nå? Føler ofte at de nye systemene må skrus av ellers blir det så urolig kjøring. F eks bråbremser gjerne bilen når man rygger sakte mot puddersnø...farlig? Eller når du ligger helt til høyre på en felts vei og bilen prøver å kaste deg inn mot midten...slikt får jo pluss hos NCAP...eller?

Dette med at bilen bremser selv inn mot rundkjøring er også inngripende..samme skjer når man nærmer seg lavere fartsgrense..dvs når bilen tror den nærmer seg lavere fartsgrense...osv..osv..

Jeg begynner å helle mot tanken at bra score i NCAP kanskje ikke er så bra for sjåføren...

Jeg har lest utrolig mange filmanmeldelser og sett veldig mange filmer de siste 30 årene og er ikke helt enig i fremstilling av terningkast på film. Det er mer nyansert heldigvis - Mange gode, underholdene og fengende filmer får også god score, ikke bare kunstneriske filmer. På film er det mye smak og behag, det samme gjelder nok hva vi sjåfører liker av inngripen fra assistent systemer. Jeg kjører godt over 40000 km årlig og ser nesten daglig kjøring som er potensielt farlig fra uoppmerksomme sjåfører. Ulukkestall med alvorlig utgang er sterkt redusert de siste årene, både grunnet bedre veier og at bilene blir sikrere.

Man kan helt sikkert finne ting å kritisere euro NCAP sine test metoder for, men totalt sett tror jeg mest av alt dette presser frem sikrere og sikrere biler. Jeg foretrekker litt inngripen de gangene jeg selv er uoppmerksom og kan leve med små bugs/at ikke alt er 100 prosent smooth. Totalen er viktigst for meg, jeg er overbevist om at de systemer som får god score fra euro NCAP totalt sett er bra for bilisters sikkerhet sammenlignet med at alle kjører uten disse systemene. Tror også de har ansatt erfarne fagfolk som totalt sett er bedre rustet til å bedømme dette enn vanlige bilister kan. .

Men både du og jeg kan selvsagt ha verdifulle innspill både i forhold til filmanmeldere og biltestere. Noen ting kan måles og fastsettes, andre områder blir mer synsing /smak og behag uten fasitsvar.

Jeg liker faktisk at bilen bremser litt ned før rundkjøringen, helt ok inngripen som kan overstyres om man vil ved å gasse litt på. Leser om andre high tec Elbiler som braser inn i rundkjøringer og i parkerte kjøretøy i full fart, samt mange andre ulykker som kunne vært unngått med inngripen fra assistent system. Man får ikke alltid i pose og sekk, tror som sagt veiene totalt sett blir tryggere med slike system.
:+1:
:+1: :+1::+1: Tror forumet trenger en liker knapp, slik at vi slipper å "quote". De beste filmene jeg kjenner til (også serier) for høy score IMBD.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA