Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av ny software 3.0, ladetest gtx med gml software vs 3.0 m.m.

Startet av Kjell Salvigsen, fredag 13. mai 2022, klokken 15:55

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Test av lynlading med ny 3.0 software vs gammel software, Volkswagen soundsystem, samt forskjell i forbruk / rekkevidde id4 gtx vs id5 gtx

Vi er mange som venter spent på ny software. Vw lover økning fra inntil 125 kw effekt inntil 135 kw effekt med ny software. De lover videre at man under gode forhold skal kunne lade bilen fra 5% - 80 % på 36 minutter med Gtx bilene (29 minutter med id4 og id5 rwd/bakhjulstrekk) Ville de tallene holde mål en vårkveld med kjølig vind og 10 grader ?

Jeg var også spent på om Vw soundsystem er verdt ekstra ventetid og noen ekstra tusenlapper ?

Det blir sagt at id5 pga formen har noe lavere forbruk og litt bedre rekkevidde, i hvert fall på papiret. Stemmer det ?

Testen ga oss både meget positive erfaringer og en noe skuffende erfaring.

Vi startet med to biler med nesten fulle batteri, 92 % på id4 gtx og 90 % på id5 gtx. Vi hadde ønsket oss enda mindre strøm i batteriene, det tar lang til å tømme disse batteriene. Vi hadde ikke tid til rekkevidde test der man ønsker å oppnå gode rekkevidde tall , her var det test av ladekurve som var hovedmålet. Så vi dro rett ut på motorveien og kjørte med størst mulig fart innenfor forsvarlige rammer for å tømme batteriet fortest mulig. Da vi ankom Ionity ladestasjon i Rygge, måtte id5 kjøre en god sløyfe ekstra på motorveien for å tømme batteriet ned på samme nivå som id4'en hadde - dette til tross for at id4'en hadde 2% ekstra ved start.

Id4 med gammel software fikk makseffekt på 125-126 kw, dette var godt kjent var tidligere tester. Spenningen var stor når id5 med ny software skulle lades. Ville vi oppnå lovede 135 kw? Det startet rett på 154 kw og krøp sakte men sikkert opp til 163 kw på 15% ! Se vedlagte kurver for mer detaljer. Etter 36 minutt hadde vi ladet fra 4-80 %, altså litt mer strøm inn enn det Vw lover i reklame og annen kjøpsinformasjon. Mulig at en varm sommerdag gir enda noe bedre tall, men det blir bare spekulasjon. Dette var uansett bra resultat, snitteffekt fra 4-80 prosent ble omlag 120 kw, det er solid resultat! (Id4 med Gammel software ladet med snitteffekt på omlag 103 kw)

De med tohjulsdrevne id biler kan glede seg enda mere, der er det lovet enda bedre tider og ladekurver, 7 minutter kortere ladetid enn gtx sies det. (29 minutter fra 5-80 %). Dette gjelder biler som bestilles nå, antar og håper at det gjelder vi som eier id4 rwd nå og som oppdaterer til 3.0 også).

En selger skriver følgende i en facebook gruppe : "GTX sine batterimoduler er koplet sammen på en måte slik at de kan ta imot mer strøm i starten - men kurven flater ut fortere.
2WD derimot har en lavere men betydelig flatere kurve så fra 5-80% går det allikevel fortere. Men dersom du kun trenger 10-20 mil ekstra går GTX fortest." Ser frem til å teste Rwd inkl 3.0 vs GTX  inkl 3.0 også!

Man lader ca 4 ekstra kWh med ny software på en ladeøkt fra 5-80 prosent , ca 2 mil ekstra rekkevidde inn i batteriet.

Forbruket på id5 er også en av fordelene med å velge id5 fremfor id4. Man får i følge denne uhøytidlige testen ca 2-3 mil ekstra rekkevidde. Minuset er manglende mulighet for taklast. Personlig ville jeg valgt id5 om jeg skulle kjøpt bil i dag, jeg falt for designet på bakparten av bilen og kjører aldri med taklast. Ekstra Rekkevidde på ca 2 mil er fin bonus. Prisforskjell er det store minuset, underlig at vw setter såpass høy prisforskjell på id4 og id5. Snittforbruk id4 gtx ble 22,1 kWh/100 km, snittfart 105 km/t, id5 hadde 21,3 kWh/100 km) (snittfart var reelt stort sett en del mer, men stopp i toll og veiarbeid ødela tallene en del) Nb! Her var målet mest mulig forbruk for å tømme batteriet fortest mulig. Vil også presisere at motorvei med høy fart var det som antakelig mest avgjorde at id5 fikk en del bedre forbruk/rekkevidde pga utformingen på id5.

Vi var to test sjåfører som kjørte denne kvelden, begge tidligere eiere av Audi e tron. Komforten id4 og id5 har på langtur, er noe vi setter pris på ! Rett og slett gode kjøremaskiner, også på motorvei i høy hastighet !

Vw soundsystem skuffet dessverre. Jeg har lang erfaring med både standard anlegg og Bass brothers pakken, og klarte ikke fremkalle godlyd på dette anlegget dessverre. Det må presiseres at bilen var helt ny og høytalerne bar muligens preg av at de ikke var spilt inn. Testen var også kort og meget begrenset, samt godt mulig at jeg ikke klarte å forstå lydinnstillinger godt nok. Her har vw valgt en eqalizer med 6 kanaler. Jeg foretrekker enkle toneinnstillinger , bare bass og diskant. Jeg ville valgt standard anlegg fremfor dette, det låter mer naturlig og fungerer egentlig fint mener jeg. Man kan heller kjøpe en god Dsp forsterker i tillegg til standard eller smelt til med Bass brothers pakken dersom man er ekstra opptatt av lyd. Synd ikke vw samarbeider med tyske Mach her.

Talestyring skal etter sigende være betydelig bedre med 3.0. Det lille jeg har testet, så ble jeg ikke klok på den nye versjonen. Å f.eks navigere med talestyring ble jeg etterhvert meget god på , det får jeg ikke til med den nye. Kan være nye kommandoer eller tilvenning for meg/bil. Håper jeg tar feil og at det egentlig er bedre talestyring nå- det bør det være.

Alt i alt mener jeg at 3.0 er et viktig steg videre. Hvis VW følger opp med mulighet for forvarming av batteri før lading, slik VW har forespeilet oss, så blir lading på id4 og id5 av solid standard mener jeg. Det er også lovet effekt opp mot 175 kw i senere oppdatering, dette er gode signal om at vi har gode ting i vente (selv om ting akkurat nå går tregt)

Takk til Espen Næss som stilte som sjåfør på kort varsel og for ladegraf. Og takk til Møller bil Follo som alltid er sporty innstilt og låner ut biler !
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Trond.m

Det lover bra. Fikk levert id.4 GTX i dag med 3.0 software. Planen er å dra på langtur til uka, så da får jeg testet hurtigladingen. Den eneste forskjellen jeg har sett i funksjonalitet med versjon 3 så langt er at batteri % vises direkte i hovedinstrumentet.

ELvin2022

Nok en gang Kjell, tusen takk for flotte og detaljerte tester!  Du er flink!

ENTO

Sitat fra: Trond.m på fredag 13. mai 2022, klokken 17:49
Det lover bra. Fikk levert id.4 GTX i dag med 3.0 software. Planen er å dra på langtur til uka, så da får jeg testet hurtigladingen. Den eneste forskjellen jeg har sett i funksjonalitet med versjon 3 så langt er at batteri % vises direkte i hovedinstrumentet.

Når bestilte du denne bilen, jeg tenker på leveringstid ?

daktari

Veldig bra og veldig interessant test, takk.

Autogefühl melder at Pro bruker CATL mens GTX bruker LG i sin gjennomgang av ID.5.

CarManiac peker på mange sw forbedringer, bl.a. mye bedre språkstyring, bedre navi og ladeplanlegging er veldig viktig.
Dvs. Nøyaktig estimat av antatt SOC ved ankomst lader, til hvor høy SOC man skal lade, hvor lang tid man skal lade - og repeterer dette for alle ladere på en reise og legger det inn i antatt ankomstid i navi.
Spotify app, spill m.m. er jo festlig.

https://youtu.be/wpSs7Kpkc60
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Trond.m på fredag 13. mai 2022, klokken 17:49
Det lover bra. Fikk levert id.4 GTX i dag med 3.0 software. Planen er å dra på langtur til uka, så da får jeg testet hurtigladingen. Den eneste forskjellen jeg har sett i funksjonalitet med versjon 3 så langt er at batteri % vises direkte i hovedinstrumentet.

Håper du oppelever tilsvarende tall! Vår tur inneholdt jo utelukkende motorvei, da ligger det meste til rette når man ankommer med lav Soc :-) Håper du blir fornøyd!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

Sitat fra: ELvin2022 på fredag 13. mai 2022, klokken 19:32
Nok en gang Kjell, tusen takk for flotte og detaljerte tester!  Du er flink!

Takk for hyggelig tilbakemelding! Gøy å teste ut nye ting, og har heldigvis en sporty forhandler som låner ut biler uten noen form for betingelser. Spennende for dem også, de vet jo ikke hva resultatet blir :-)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Kjell Salvigsen

Sitat fra: daktari på fredag 13. mai 2022, klokken 20:35
Veldig bra og veldig interessant test, takk.

Autogefühl melder at Pro bruker CATL mens GTX bruker LG i sin gjennomgang av ID.5.

CarManiac peker på mange sw forbedringer, bl.a. mye bedre språkstyring, bedre navi og ladeplanlegging er veldig viktig.
Dvs. Nøyaktig estimat av antatt SOC ved ankomst lader, til hvor høy SOC man skal lade, hvor lang tid man skal lade - og repeterer dette for alle ladere på en reise og legger det inn i antatt ankomstid i navi.
Spotify app, spill m.m. er jo festlig.

https://youtu.be/wpSs7Kpkc60

TAkk for hyggelig tilbakemelding og fin link til youtube video! Fikk dessverre ikke tid til å teste mye av det du nevner, skal ta meg bedre tid senere. Dette ble bare en sen kveldstest, jeg liker å være tidlig ute når jeg tester :-) Talestyring ble jeg dessverre ikke klok på, førsteinntrykket var dårlig. MEn tar høyde for brukerfeil /at det finnes nye kommandoer e.l. Jeg har etterhvert blir god på nåværende talestyring og bruker det mye, men slet med den nye i 2 biler jeg har testet.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

daktari

Ja, det er jo godt mulig talestyring på norsk ikke er forbedret?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vurderer en elbil

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 13. mai 2022, klokken 15:55
Test av lynlading med ny 3.0 software vs gammel software, Volkswagen soundsystem, samt forskjell i forbruk / rekkevidde id4 gtx vs id5 gtx
Mange takk for god info. Artig å lese om hva opplevelsene er.
Fossilbil

hELgenen

3.0 skal vel også inneholde endringer på Lane Assist? Videre lurer jeg på om det er endringer på ESP systemet?

Dvs. jeg opplever ESP til å være litt vel pro-aktivt til tider. I dag - 60 km/t - tørr asfalt lett svingete landevei - en fil - plutselig bremser bilen ned og ESP lampen blinker. Dette gjentar seg 2 ganger. Ser ingen som helst grunn til at den skulle trigger på tørre sommerveier med sommerdekk - ingen veikryss i sikte osv... Jeg har hatt dette med vinterdekk også - også på tørr asfalt, men da antatt at det kan være myk gummi som trigger dette.

Det har jeg bevist i dag ikke er tilfelle.

Nå kan man skru av dette (ESP Sport) helt slik at bilen ikke gjør slike rare nedbremsinger - men det snodige er at RWD varianten ikke hadde dette - men på GTX er det faktisk et "problem" for oss følsomme..

Jeg føler meg nemlig litt som en test pilot når jeg sitter der helt alene og "føler" etter hvordan bilen ligger og oppfører seg på veien (litt som man sitter og føler med rompa på termikk med en paraglider for de som vet hvordan dette er) - og en må nesten faktisk sitte der og forsøke å nyte turen med de bakre deler godt plantet i sete for å oppdage hvordan software er tunet på bilen. Og det er helt klart ulike kjøreopplevelser på ID.4 RWD og ID.4 GTX - jeg antar det er ESP systemet som "bremser" opp bilen aktivt i mye større grad på GTX enn på RWD.

En raritet som trolig har med AWD systemet er hvordan bilen tar fartshumper. Enkelte ganger på GTX føles det som om bakhjulene bremser og forhjulene drar fremover når en passerer fartshumper - altså at det er noe software issues mhp. tuning av fremdrift på forhjul/bakhjul.  Jeg kan ikke forklare det annerledes enn nettopp at det føles at det ikke er en fysisk kobling mellom forhjul og bakhjul og at de driftes uavhengig av hverandre.

Jeg har kjørt mange ulike biler og denne følelsen av at forhjul er i usynk er naturligvis ikke tilstede på f.eks RWD versjonen, men jeg har lekt meg med å kjøre over samme fartshumper med Polestar 2 vs GTX, begge AWD, og de oppfører seg veldig forskjellig på akkurat dette området. Det er helt klart noe som "lugger" ned GTX sammenlignet med Polestar 2 over fartshumpene og jeg tror det er software styringen på GTX som gjør at forhjul og bakhjul ikke er helt i synk mhp. hastighet når man passerer slike fartshumper.

Jeg håper VW har fintunet styringen av ESP i 3.0 - men finner ikke noe inngående release notes om dette, men jeg mener det definitivt er rom for forbedringer også her - og krysser fingrene for at det er gjort noe......

Trond.m

Det jeg ikke har funnet ut ennå er hvordan jeg kan unngå å måtte trykke på skjermen hver gang for å fortelle at jeg er meg.  Noen ganger spør den også om jeg skal justere setene. Jeg håper virkelig at det er mulig å få opp hovedmenyen uten at jeg må bekrefte på skjermen. Den burde da kjenne igjen nøkkelen og knytte profil til nøkkel.

Kjell Salvigsen

#12
Jeg fikk dessverre ikke tid til å teste ny versjon av lane assist på id5/3.0, men ser at Euro NCAP gir id5 meget god score på assistent systemer. Sammen med den nye Nissan elbilen er Id5 den beste på assistent system euro NCAP så langt har testet. Lover godt! Får håpe dette først og fremst er software og ikke avhengig av ny hardware, slik at vi "gamle biler" også omfattes av dette. (id 4 ble også omtalt som en av de sikreste euro NCAP hadde testet da den var ny)

"Qashqai og ID.5 har begge fått de høyeste karakterene i denne testen til nå, legger han til.

Polestar 2 ble undersøkt også i fjor, men har fått en oppgradering når det gjelder hvordan filholderløsningen støtter sjåføren i svinger – og det løfter karakteren fra «Moderat» til «Godt».

Jaguar I-Pace er den eldste modellen i testen, og med den svakeste karakteren understreker bilens score først og fremst hvor fort utviklingen går innenfor førerstøttesystemer, skriver Euro NCAP."

https://www.motor.no/aktuelt/id5-og-qashqai-med-toppscore-i-ny-sikkerhetstest/224232

https://www.euroncap.com/sv/press-media/pressmeddelanden/nissan-qashqai-and-vw-id5-excel-in-highway-assist/

https://www.teslarati.com/volkswagen-id-5-driver-assist-euro-ncap-score/
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

hELgenen

Får meg til å undres om jo mer inngripende støttesystemene er,jo bedre karakter? Blir NCAP etterhvert som med terninger på film? Bra filmer får jo aldri top score,mens mer kompliserte og kunsteriske filmer får bra score. Jeg liker ikke topp terning på film og nå undrer jeg om harde inngripende systemer blir premiert?  Er vi der nå? Føler ofte at de nye systemene må skrus av ellers blir det så urolig kjøring. F eks bråbremser gjerne bilen når man rygger sakte mot puddersnø...farlig? Eller når du ligger helt til høyre på en felts vei og bilen prøver å kaste deg inn mot midten...slikt får jo pluss hos NCAP...eller?

Dette med at bilen bremser selv inn mot rundkjøring er også inngripende..samme skjer når man nærmer seg lavere fartsgrense..dvs når bilen tror den nærmer seg lavere fartsgrense...osv..osv..

Jeg begynner å helle mot tanken at bra score i NCAP kanskje ikke er så bra for sjåføren...

Kjell Salvigsen

#14
Sitat fra: hELgenen på søndag 15. mai 2022, klokken 15:15
Får meg til å undres om jo mer inngripende støttesystemene er,jo bedre karakter? Blir NCAP etterhvert som med terninger på film? Bra filmer får jo aldri top score,mens mer kompliserte og kunsteriske filmer får bra score. Jeg liker ikke topp terning på film og nå undrer jeg om harde inngripende systemer blir premiert?  Er vi der nå? Føler ofte at de nye systemene må skrus av ellers blir det så urolig kjøring. F eks bråbremser gjerne bilen når man rygger sakte mot puddersnø...farlig? Eller når du ligger helt til høyre på en felts vei og bilen prøver å kaste deg inn mot midten...slikt får jo pluss hos NCAP...eller?

Dette med at bilen bremser selv inn mot rundkjøring er også inngripende..samme skjer når man nærmer seg lavere fartsgrense..dvs når bilen tror den nærmer seg lavere fartsgrense...osv..osv..

Jeg begynner å helle mot tanken at bra score i NCAP kanskje ikke er så bra for sjåføren...

Jeg har lest utrolig mange filmanmeldelser og sett veldig mange filmer de siste 30 årene og er ikke helt enig i fremstilling av terningkast på film. Det er mer nyansert heldigvis - Mange gode, underholdene og fengende filmer får også god score, ikke bare kunstneriske filmer. På film er det mye smak og behag, det samme gjelder nok hva vi sjåfører liker av inngripen fra assistent systemer. Jeg kjører godt over 40000 km årlig og ser nesten daglig kjøring som er potensielt farlig fra uoppmerksomme sjåfører. Ulukkestall med alvorlig utgang er sterkt redusert de siste årene, både grunnet bedre veier og at bilene blir sikrere.

Man kan helt sikkert finne ting å kritisere euro NCAP sine test metoder for, men totalt sett tror jeg mest av alt dette presser frem sikrere og sikrere biler. Jeg foretrekker litt inngripen de gangene jeg selv er uoppmerksom og kan leve med små bugs/at ikke alt er 100 prosent smooth. Totalen er viktigst for meg, jeg er overbevist om at de systemer som får god score fra euro NCAP totalt sett er bra for bilisters sikkerhet sammenlignet med at alle kjører uten disse systemene. Tror også de har ansatt erfarne fagfolk som totalt sett er bedre rustet til å bedømme dette enn vanlige bilister kan. .

Men både du og jeg kan selvsagt ha verdifulle innspill både i forhold til filmanmeldere og biltestere. Noen ting kan måles og fastsettes, andre områder blir mer synsing /smak og behag uten fasitsvar.

Jeg liker faktisk at bilen bremser litt ned før rundkjøringen, helt ok inngripen som kan overstyres om man vil ved å gasse litt på. Leser om andre high tec Elbiler som braser inn i rundkjøringer og i parkerte kjøretøy i full fart, samt mange andre ulykker som kunne vært unngått med inngripen fra assistent system. Man får ikke alltid i pose og sekk, tror som sagt veiene totalt sett blir tryggere med slike system.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA