Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms innføres på alle el. biler

Startet av trondhla, torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: dundun på torsdag 12. mai 2022, klokken 10:26
Gradvis MVA er rett og slett ikke et eksisterende konsept og vil medføre endringer i stort sett alt av systemer for økonomihåndteringq, inkludert alle regnskapssystem og altinn.
Det er vel enkelt å ordne med dagens system også? Alle systemer støtter mva sats null, så deler man det i mva pliktig og ikke-pliktig beløp så bør det gå helt fint.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Jeg spår herved at dette blir vedtatt, men med grense på 600.000. De har vel lagt grensen på 500.000 for å ha litt forhandlingsrom i budsjettsforhandlingene

THE

Både Ap og Sp har helt fram til i dag snakket om innføring av mva. for den delen av kjøpesummen som overstiger 600000,-. Plutselig så er det 500000,- som gjelder. I tillegg foreslår de med en løsning som rett og slett virker ganske dårlig gjennomtenkt på mange måter. Dette sammen med signalene om at Ap og Sp vil skrote 50% regelen medfører at usikkerheten blir stor for de som skal kjøpe bil. Når både kjøpsfordelene og bruksfordelene fjernes på en veldig lite forutsigbar måte blir det vanskelig for forbrukerne å forholde seg til.

Regner med det er mange som har bestilt biler i 2021 og 2022 som ikke får levert bilen før 2023, og mange av disse kundene vil nok få en bil som koster betydelig mer enn de har tenkt seg. Uansett er vel fossilbilforkjemperne/elbilhaterne glad i dag. Endelig skal elbilistene få være med på avgiftsgildet også. Kanskje Vedum og kumpanen klarer å få på plass engangsavgiften for elbiler også før statsbudsjettet legges fram... Jeg stoler i alle fall ikke det aller minste på signaler/løfter/partiprogram eller regjeringserklæring fra disse partiene. Håper bare det kommer noe godt ut av dette regjeringssamarbeidet, og da tenker jeg på at Sp klarer å begå politisk selvmord og utradere seg selv for all framtid (de er godt på vei).
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hovik

Sitat fra: THE på torsdag 12. mai 2022, klokken 13:56
Både Ap og Sp har helt fram til i dag snakket om innføring av mva. for den delen av kjøpesummen som overstiger 600000,-. Plutselig så er det 500000,- som gjelder. I tillegg foreslår de med en løsning som rett og slett virker ganske dårlig gjennomtenkt på mange måter. Dette sammen med signalene om at Ap og Sp vil skrote 50% regelen medfører at usikkerheten blir stor for de som skal kjøpe bil. Når både kjøpsfordelene og bruksfordelene fjernes på en veldig lite forutsigbar måte blir det vanskelig for forbrukerne å forholde seg til.

Skal ikke se bort fra 500 vs. 600 er lagt inn som beregnet forhandlingsrom. Gir en symbolsk seier for SV/MDG.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Trond.m

#34
Synes argumentasjonen til Elbilforeningen er helt useriøs. Grensen på 600K var varslet før valget, og skulle i utgangspunktet gjelde fra 2022. Så var det snakk om en gradvis nedtrapping av støtten. Av praktiske årsaker var det ikke mulig å gjennomføre det i 2022, og det er vel ikke urimelig å forvente at man da innfører den planlagte avtrappingen fra 2023 med 25.000. Dvs at kontantstøtten blir 125.000 mot planlagt 150.000 i 2022. Det finnes ingen land der støtten til elbil utgjør så mye. I tillegg fortsetter 0 i avgift på kjøretøy og 0 i drivstoffavgift, som vil gjøre elbiler minst like ettertraktet i 2023 som før. Det er grunn til å forvente at det blir størst interesse for elbiler i moderat prisklasse, men miljøgevinsten vil da bli minst like stor.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: cra på torsdag 12. mai 2022, klokken 13:28
Luksus? Hva avgjør om en bil er luksusbil eller ikke? Prisen? Utstyret? Hvor pent designet er?

Da vi kjøpte Tesla stod det mellom den, eller en ny bil lik den vi hadde (VW Caravelle/Multivan). Caravella kostet vesentlig mer, så heldigvis gikk vi for elbil istedet for luksusbil. Bedre ytelse, nyere teknologi og penere design fikk vi med på kjøpet.  ;)

Snart kommer Roll Royce med elbil. Med dagens regler vil prisen gå ned med ca 2 millioner, mens merprisen fra fabrikk for batteri etc er ca 150.000. Hvorfor skal en slik bil støttes med 1,85 million mer enn teknologien koster? Slikt vil jeg betrakte som enorm sløsing med statens midler og enorm subsidiering av de som ikke har behov for det. I de fleste land er støtteordninger helt motsatt av i Norge, altså en mye sterkere støtte av billige elbiler ved at støtten er fast for alle elbiler med rundt 100.000 kr uavhengig av bilens pris og størrelse på batterier. Mitt forslag er også mye bedre enn slike ordninger og dekker også ladbare hybrider godt.

geear

Sitat fra: Syklist på torsdag 12. mai 2022, klokken 10:22
Og øk vrakpanten kraftig på eldre fossibilbiler for å få dem av veien.
Ettersom en stor del av livsløpsutslippet er fra produksjonen av et kjøretøy, også fossile, så er det vel kanskje ikke akkurat bærekraftig å skrote fungerende fossilbiler før tiden?

dundun

Nei, å øke utskiftningstakten er ikke et godt miljøtiltak.

Forøvrig er jeg helt enig med de som sier at Elbilforeningen driter skikkelig på draget i dag. Makan til krisemaksimering.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

daktari

Poenget her er at alle som mener at feks MG har en vanlig elbil for familier uansett må legge ut 25% mer, ca 100.000. Plutselig er man ikke kredittverdig lenger.

Og de følger antagelig Enova sin modell for tilskudd til solceller etc, slik at hvis du ikke søker på rett måte får du aldri tilskuddet.

Mva-inntektene vil gå til å opprette en ny avdeling hos Enova, lokalisert til Røst, Værøy eller en annen håpløs plass, der man trenger 10 direktører++ som skal forvalte tilskuddene og gi avslag.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Merce

#39
Sitat fra: daktari på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:13
Poenget her er at alle som mener at feks MG har en vanlig elbil for familier uansett må legge ut 25% mer, ca 100.000. Plutselig er man ikke kredittverdig lenger.

Og de følger antagelig Enova sin modell for tilskudd til solceller etc, slik at hvis du ikke søker på rett måte får du aldri tilskuddet.

Mva-inntektene vil gå til å opprette en ny avdeling hos Enova, lokalisert til Røst, Værøy eller en annen håpløs plass, der man trenger 10 direktører++ som skal forvalte tilskuddene og gi avslag.

Men - har noen signalisert at støtten blir noe man må søke om i ettertid? Eller er det bare antagelser?
De har jo klart det praktiske rundt f eks strømstøtten overraskende enkelt for kundene.. (uten å ta stilling til selve støtten).

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Merce

Sitat fra: dundun på torsdag 12. mai 2022, klokken 17:21
Det er bare (sutrete) antakelser.

Nettopp.
Så "vanlig" bilhandel er, tror jeg dette blir innført ganske sømløst for kjøper.

filtvet

Får se det positive i det: Jeg har en tesla 3 LR som stadig stiger i pris.....

DagfinnN

Sitat fra: geear på torsdag 12. mai 2022, klokken 14:58
Sitat fra: Syklist på torsdag 12. mai 2022, klokken 10:22
Og øk vrakpanten kraftig på eldre fossibilbiler for å få dem av veien.
Ettersom en stor del av livsløpsutslippet er fra produksjonen av et kjøretøy, også fossile, så er det vel kanskje ikke akkurat bærekraftig å skrote fungerende fossilbiler før tiden?
Hva er før tiden. Når man kjøper en ny bil leveres den gamle inn. En annen leverer sin litt eldre bil inn og kjøper din gamle. Slik sprer det seg nedover kjeden til en gammel versting 25+ år gammel bil skrapes.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

bmw2002

Det finnes allerede en tilskuddsordning for MC. Der må man søke om å få tilbake penger i etterkant. Nærliggende å tenke at det blir samme ordning.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA