Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Moms innføres på alle el. biler

Startet av trondhla, torsdag 12. mai 2022, klokken 09:34

« forrige - neste »

dundun

Finnes det elbil med tre fullverdige bakseter utover tmx og v-klasse?
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Trond.m

Sitat fra: dundun på fredag 13. mai 2022, klokken 09:50
Meldte meg ut av elbilforeninga jeg. Ikke min talsmann lenger.
Det gjorde jeg også for en tid tilbake. For mye sutring og useriøse uttalelser hver gang det er snakk om at elbileiere også må bidra litt.

elektro

#77
Sitat fra: Trond.m på fredag 13. mai 2022, klokken 14:28
Sitat fra: dundun på fredag 13. mai 2022, klokken 09:50
Meldte meg ut av elbilforeninga jeg. Ikke min talsmann lenger.
Det gjorde jeg også for en tid tilbake. For mye sutring og useriøse uttalelser hver gang det er snakk om at elbileiere også må bidra litt.

Meldte meg ut for en tid siden jeg også. For mye sutring om bankterminaler og kWt-prising, og på at utbyggingen av lynladerne går for sakte.

I denne saken er jeg enig med dem, jeg synes regjeringen roter det til. Men moms må vi ha før eller siden, på en eller annen måte. Støtter dem også i bompengesaken- og når det gjelder firmabilsmutthullet. Det er bare det at alt er galt bestandig. I stedet for å bruke energien på å fremsnakke elbiler!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Synes det er gode argumenter for kontantstøtte framfor mva fritak. Men det forutsetter naturligvis at det kan innføres uten et stort byråkrati. Det må være løsbart, for strømstøtten har jo blitt administrert uten at det har ført til problemer for forbrukerne. Det vil gjøre det enkelt å regulere satsen for støtte i forbindelse med statsbudsjett og alle ansvarlige partier innser jo at det ikke er bærekraftig å subsidiere privatbiler som folk likevel kjøper. Men de som mener at skattebetalere skal subsidiere B&W anlegg i BMW til 46.000 og annen luksus som har null miljøgevinst er naturligvis misfornøyd.

hELgenen

Tror ikke det vil la seg innføre en ordning med refusjon uten en økt grad av byråkrati..Om det er forhandler eller kunde som må håndtere dette er uavklart,men noen må uansett fylle inn opplysninger,søke og så følge opp dette.
Det blir derfor mer energi brukt på dette i den nye ordningen enn den gamle.

Og det sier seg selv at en slik ordning får  kort levetid. Neste år kanskje grensen flyttes til 400.000 for så å skrotes helt ganske raskt.  Og argumentasjonen for å fjerne den blir fort  at den både er dyr og dyr å administrere...

elektro

#80
Sitat fra: Trond.m på søndag 15. mai 2022, klokken 06:59
Synes det er gode argumenter for kontantstøtte framfor mva fritak. Men det forutsetter naturligvis at det kan innføres uten et stort byråkrati. Det må være løsbart, for strømstøtten har jo blitt administrert uten at det har ført til problemer for forbrukerne. Det vil gjøre det enkelt å regulere satsen for støtte i forbindelse med statsbudsjett og alle ansvarlige partier innser jo at det ikke er bærekraftig å subsidiere privatbiler som folk likevel kjøper. Men de som mener at skattebetalere skal subsidiere B&W anlegg i BMW til 46.000 og annen luksus som har null miljøgevinst er naturligvis misfornøyd.

Har til gode å høre noe fra opphavet om hvordan en slik ordning skal gjennomføres i praksis. Det til side, er det eneste argumentet for kontantstøtte at det skal være enklere å minske den senere? Hvordan da?

Jeg ser nemlig bare ulemper. Det er jo for så vidt en ulempe det og..

Når det gjelder subsidiering av ting som dyre stereoanlegg, så har det vært en gulrot. Er vel ikke noe galt med det? Et plaster på såret for de som har vært prøvekaniner og stått i kø, ringt support og innrettet hverdag og ferier etter hvor det finnes lading. Som har måttet tåle syrlige kommentarer og hoderisting fra naboer, venner og kollegaer samt tatt risikoen og levd med usikkerhet rundt både både verditap og levetid. Klart dette har gitt miljøgevinst!

Nå er den tiden forbi, så dette kan man vel la ligge nå? Med mindre man mener at det opprinnelige forslaget på 600.000 ga rom for unødvendig mye luksus?

Hovedproblemet med den nye ordningen er at den er mer komplisert for forbruker enn «momsfritak under 600.000» og bilene fremstår mye mindre attraktive. Det kan potensielt bli vanskeligere i banken også. Dette i tillegg til at regnestykket faktisk blir enda litt dårligere en det opprinnelige forslaget, som faktisk var ganske radikalt, ift. f.eks. en hybrid.

Særlig om differansen i bomringen blir mindre. Nå kjenner jeg på en stor usikkerhet ift. 50% grensa. Det virker som alt kan endres med et pennnestrøk. Dette er kun opp til kreativiteten til den til enhver tid sittende regjering. Da blir det vanskelig å være både forbruker og næringsdrivende.

Det er dette som er problemet. Ikke de 25.000 kronene..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Wisd0m

Det skal utredes om bompengene kan økes for elbil. For min del er iallfall det hovedproblemet i regnestykket på elbil vs diesel/bensin.

Kostnadsmessig lander jeg med full bompengeandel på samme ca. samme kostnader på elbil og hybrid/diesel ved fjerning av bompengefordelene. Det skyldes blant annet høyere forsikringskostnad på Tesla mot hybrid og diesel i tillegg til noe høyere dekkostnad. For de med lavere bompengekostnad enn meg vil jeg tro at denne avgiftsøkning allerede begynner å vippe de mot diesel og hybrid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA