Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeproblemer Zoe

Startet av Thorleif Hallen, mandag 02. mai 2022, klokken 15:50

« forrige - neste »

Thorleif Hallen

Heisann - jeg solgte akkurat en 2015 Zoe som hadde gjort jobben sin. Den ble kjøpt av en kar fra Finland, av alle steder.
Selve salget gikk supert, pengene på konto på forhånd, og denne finnen kom på døra og hentet bilen, og tok den med seg til Finland. Deretter gikk det ikke så supert.

Min finske venn tok snart kontakt og sa at han ikke får ladet bilen, og siden har vi vært i dialog;

- han fikk ladet på en kommersiell lader ett eller annet sted på vei ut av landet

- han får etter mye om og men ladet på 400V (Hjemme hos seg selv tror jeg).

- Han får ikke ladet på vanlig stikkontakt 230V. Han påstår å ha prøvd både på TN og IT-nett. Han får feilmeldingen 'Battery charging impossible'.

Jeg har hatt bilen i snart 3 år, og har i løpet av denne tiden utelukkende ladet ved hjelp av en Tesla Wall Connector som lader på 230V enfas, jeg har TN-nett hjemme.

Er det noen av dere Zoe-eksperter som kan tenke dere til hva som kan være feil her? Bilen ble ladet med nevnte TWC dagen før bilen vinket farvel til Finland. Eventuelt; er det noen som kan foreslå mulige tiltak for å komme forbi problemet?

Jeg tror ikke min finske venn anser meg som sin venn lenger, og ser nok for seg et betydelig priskutt som følge av dette.

Orbit

Sitat fra: Thorleif Hallen på mandag 02. mai 2022, klokken 15:50
- Han får ikke ladet på vanlig stikkontakt 230V. Han påstår å ha prøvd både på TN og IT-nett. Han får feilmeldingen 'Battery charging impossible'.
Er dette også en jordet stikkontakt? Hva brukes av ladekabel mellom stikk og bil?

Dersom forskjellen mellom hvor lading virker og ikke kun er lokasjon, er det nok elinstallasjonen som ikke spiller på lag - og ikke bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thorleif Hallen

Hei, og takk for svar.

Forskjellen er nok før og etter overtakelse ::)

Jeg har som sagt ladet prikkfritt på en TWC i nesten 3 år (230V), min mann i Finland sier at han bare får feil når han lader på 230V, men at det fungerer på 400V.
Han påstår videre at han har testet på 4 forskjellige lokasjoner, med samme resultat.

Er det noe han kan ha gjort, eller er det noen geografiske forskjeller, som gjør at han skulle oppleve dette i Finland? På vei hjem til Finland test-ladet han på en 400V kommersiell lader - kunne denne ha ødelagt 230V-funksjonen?

Orbit

Når ny eier lader fra vanlig stikkontakt, så bruker han en ladekabel som du ikke har brukt før (gitt du fremdeles har din TWC). Det hadde vært oppklarende å få vite mer om dette stikket - f.eks. om det er jordet - og hvilken ladekabel som benyttes (se tidligere svar).

Forskjellen på 400 V og 230 V på TN-nett er i praksis 3-fas eller 1-fas lading. Om det virker på 400 V, så virker også alt som skal til for å lade på 230 V (1-fas). Dersom bilen fremdeles lader fint på en 11/22 kW AC-stolpe med en vanlig type 2 kabel (be kjøper prøve dette) er det mest sannsynlig noe i stikkontaktløsningen hans som trøbler. Så langt jeg forstår deg er stikkontaktladingen prøvd med utstyr som ikke var en del av salget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Thorleif Hallen

Det er korrekt, jeg hadde ikke med lader i salget. Han har kjøpt en lader som han omtaler som "Nordic Plug" og som tar både 230 og 400V, 8-16A.

Han ladet på en AC-stolpe i Stjørdal på vei ut av landet, som jeg tror jeg har klart å finne ut er 22kW.

Tak for svar forresten - du gjør meg litt tryggere på at han har et større problem enn meg :)
Det er altså sånn at ved 400V-lading så bruker bilen samme infrastruktur som ved 230V-lading, pluss noe mer for de 2 siste fasene?

Jeg går også ut fra at bilens logger vil vise når ladefeil oppstår, sånn at han kan se at det ikke har skjedd før salg, som han vel påstår.

gasgaraget

Antagligen den evse han köpt som inte kopplar nolla och jord korrekt. Inte bilen det är fel på. Zoe måste kunna mäta jordresistans mindre än ca 100-150 Ohm annars battery charge impossible. Tex fungerar inte teslas UMC så lite kinkig. Portabel jordfelstestare fungerar Zoe som.
Renault Zoe 40 -17
Tesla Model X 90D -16

Thorleif Hallen

Ok - takk for svar. Da stoler jeg på at min finske venn finner ut det samme :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA