Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med 12v batteriet

Startet av dangel, fredag 29. april 2022, klokken 10:51

« forrige - neste »

dangel

Nettopp fått tak i en Kia e niro, 2019 modell. I det siste opplever jeg at 12v batteriet helt ut av intet går fra fullt til tomt. Har batteritilstandsmonitor koblet til og den sier at at batteriet har bra spenning og tilstand, kan kjøre en tur, stoppe bilen og ved oppstart igjen så er batteriet tomt/utladet. Andre ganger så går det helt fint å starte og stoppe, uten at batteriet blir tomt, kan gå dagesvis hvor alt virker som det skal. Har ikke hatt den hos Kia enda, men vurderer å bytte batteri da det som står i er det originale og har hørt at dersom det går tomt noen ganger så er det forringet betraktelig. Så da blir spørsmålet, er det noen prosedyrer som må følges med tanke på "programmering" ved bytte til nytt 12v batteri som jeg bør være klar over? På forhånd takk for råd og tips :).

geear

Vi gikk tom et par ganger på vår for 1,5 år siden eller noe, og da forhandler feilsøkte fant de feil i et dørhåndtak/dørbryter (eller noe, madammen som hentet..) bak, som trakk strøm hele tiden. De skiftet da både batteriet og håndtaket eller dørbryteren på garanti med nullkost for oss, og har ikke hatt feil siden. Er det ikke bedre å be de sjekke opp?

dangel

Tror du har rett i det Geear, at det er noe feil med dørhåndtak/dørbryter bak, hørte det hakket noe fælt i dag og så gikk det ikke lange tiden før batteriet var "tomt". Har tatt kontakt med KIA så får de sjekke det opp, best å få det fikset, for slik det er nå så kan jeg ikke stole på bilen mtp når den har strøm og ikke på 12v.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA