Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabel til industrikontakt for Toyota Proace?

Startet av Torpedo Ted, fredag 29. april 2022, klokken 09:11

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Har fått oss en Toyota Proace Electric på jobb. Vi har ofte både rød og blå industrikontakt tilgjengelig hvor vi parkerer.

Hva trenger vi for å kunne lade med disse kontaktene?

Vet Tesla hadde utskiftbar endestykke på sin medfølgende ladekabel. Er det mulig å kjøpe en slik og bruke den på Toyotaen?

Orbit

Ja, du kan bruke en Tesla-kabel, men jeg vet ikke om den har endestykker for alle industrikontakter.

F.eks denne kan brukes til 16A/32A 1-fas blåstikk, og 16A/32A rødstikk. (Men kan ikke brukes i 3-fas blåstikk).

Proace kommer med to forskjellige ombordladere, og om du ikke har den største får du ikke utnyttet effekten i 3-fas fullt ut (men kan fint lade på 1-fas via 3-faskontakten).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Torpedo Ted

Takk for svar! Tesla hadde jo vært det enkleste, siden det er lett å få kjøpt billig brukt. Men er du sikker på at det vil fungere til andre biler enn Tesla? Synes jeg har lest noe om at de må omprogrammeres eller noe?

sjokomelk

Kursene til industrikontaktene må sikres med jordfeilbryter type B hvis de skal brukes til lading med ladekladd. Det er bedre og enklere å bare få montert en ladestasjon på parkeringsplassen til bilen med en gang, og ikke tenke mer over det. Det er en del av investeringen man må gjøre når man anskaffer seg elbil.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Torpedo Ted

Sitat fra: sjokomelk på fredag 29. april 2022, klokken 22:17
Kursene til industrikontaktene må sikres med jordfeilbryter type B hvis de skal brukes til lading med ladekladd. Det er bedre og enklere å bare få montert en ladestasjon på parkeringsplassen til bilen med en gang, og ikke tenke mer over det. Det er en del av investeringen man må gjøre når man anskaffer seg elbil.
Problemet er at bilene har ikke en fast parkeringsplass. De brukes i næring og vil være litt rundt på forskjellige byggeplasser (hvor de har fått tillatelse til å bruke industristikk).


TB

En brukt Tesla UMC er enkelt, og rimelig. Kan kjøpe flere slike for prisen av en Juice Booster 2.

Dette blir trolig regnet som "tilfeldig" lading, og da er det ikke krav om jordfeilbryter type B slik jeg forstår?

Ved å lade på industrikontrakt vil kontakten være mye bedre egnet enn en schuko.

Jeg har sett lading på byggeplasser gjerne foregår på tilfeldige schuko kontakter, med skjøtekabler rundt omkring.
Industrikontrakt + Tesla UMC blir bedre enn en slik løsning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torpedo Ted

Før vi kjøpte Tesla UMC, gikk vi heldigvis og testet hos en bekjent som har Tesla UMC med blått adapter koblet til blå kontakt han har installert hjemme. Dette fungerer naturligvis på Model X-en hans.

Men med én gang kontakten settes inn i Toyotaen, går sikringen i huset.... Det lover jo ikke veldig bra!?

sjokomelk

Tesla UMC med blått 32A adapter kobler alle tre faseledere sammen. Peugeot har vel 3-faslader i bilen, så er ikke sikkert dette vil fungere sammen.

Samtidig må det sjekkes at det faktisk er 32A sikring der du testet, og ikke en mindre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TB

#9
Å koble i sammen faseledere, omtalt som "lasking" var gjerne nødvendig før i tiden.
Men, idag er ikke dette benyttet? Eller gjøres det fremdeles på Tesla UMC?

Som Sjokomelk skriver, er det sikkert at kontakten som benyttes er sikret med 32A?
Det kan være kontakten er sikret med lavere vern, eksempelvis 16A. Da må bilen justeres ned for å unngå vern løser ut.

Selve Tesla UMC justerer seg automatisk etter den adapter som er koblet til. Ved blått CEE adapter vil den bli satt til 32A. Ved å koble til schuko adapter settes UMC til 13A ?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Torpedo Ted

#10
Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 24. mai 2022, klokken 11:34
Samtidig må det sjekkes at det faktisk er 32A sikring der du testet, og ikke en mindre.
Har bekreftet at sikringen er 32A ja, Model X-en pleier å lade med 28A, men fungerer også lade med 32A i kortere perioder. I tilfellet med Toyotaen så ryker sikringen med én gang kontakten settes i, så tvilsomt at det er pga den drar for mye, den har vel ikke rukket å begynne å lade skikkelig en gang. Det ser for øvrig ikke ut som det er mulig å justeres ampere for lading i Toyotaen..

RJK

Skrekkelig dyre råd i denne tråden.

Du kommer mer enn langt nok med tilhørende EVSE og adapter du får kjøpt hos Jula, Clas Ohlson, Biltema etc. Så lenge det ikke er faste ladeplasser, men nødlading/tilfeldig lading, er det og lovlig.

Det du trenger er disse (jeg fant mine hos Jula i Norge):

https://www.jula.se/search/?query=cee%20adapter


Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Torpedo Ted

Sitat fra: RJK på tirsdag 24. mai 2022, klokken 23:51
Du kommer mer enn langt nok med tilhørende EVSE og adapter du får kjøpt hos Jula, Clas Ohlson, Biltema etc. Så lenge det ikke er faste ladeplasser, men nødlading/tilfeldig lading, er det og lovlig.

Takk, de der var jo absolutt ikke dumme, men fungerer jo bare som en nødløsning. De andre som har svart var nok inneforstått med at vi ønsket den økte hastigheten industrikontakter tilbyr også.

Nå viser det seg at den tullete laderen som følger med Toyota Proace Electric kun støtter 8A lading!! Så dette kommer til å gå tregt. Men bedre enn ingenting. Takk for tips!

Torpedo Ted

Tesla sin lader støttet vel 13A før, men bare 10A nå? (v1 vs v2?)

Finnes det noen rimelige ladere som ville gitt 16A i en slik kontakt som innlegget over?

Ingeniøren

#14
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 25. mai 2022, klokken 09:00
Sitat fra: RJK på tirsdag 24. mai 2022, klokken 23:51
Du kommer mer enn langt nok med tilhørende EVSE og adapter du får kjøpt hos Jula, Clas Ohlson, Biltema etc. Så lenge det ikke er faste ladeplasser, men nødlading/tilfeldig lading, er det og lovlig.

Takk, de der var jo absolutt ikke dumme, men fungerer jo bare som en nødløsning. De andre som har svart var nok inneforstått med at vi ønsket den økte hastigheten industrikontakter tilbyr også.

Nå viser det seg at den tullete laderen som følger med Toyota Proace Electric kun støtter 8A lading!! Så dette kommer til å gå tregt. Men bedre enn ingenting. Takk for tips!

Om det er noe trøst så er du i meget godt selskap. Alle nødladere skal være konstruert slik og det kan vi være glad for, når det kobles til kontakter og anlegg av varierende kvalitet. Lader delvis fra en nødlader på jobb og får maks 10 A men faller fort til 3-4 A over delt anlegg - plenty for de fleste. Tanken er å kompensere og gjøre det mer attraktivt/mulig å kjøre elektrisk, ikke at man skal fylle tanken på arbeidsgivers regning.

Edit: Ser nå det her er en arbeidsbil - da skaffer man seg selvfølgelig en ladestasjon med god kapasitet, og som bilen kan utnytte  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA