Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikkerhet/støtte mens hjulskift og bremseservice hjemme

Startet av Husstein, torsdag 28. april 2022, klokken 14:08

« forrige - neste »

Husstein

Hei.

Dere som bytter hjul selv og rengjør/smører bremsedeler...

Hvordan gjør dere det med jekking, støtte/sikkerhet under arbeid?
Tenkte å gjøre det selv hjemme, men det blir jo litt lengre tid å stole på jekken alene i forhold til ved bare hjulskift.
Idéelt sett skulle eg ha satt på noe ekstra støtte for sikkerhet, men det virker jo for å være vanskelig med begrenset område for støtte.
Har sett det finnes noen lure jekkestøtter ("Jack Stand RennStand" - eller noe i den duren), men det virker ikke å være på markedet her til lands.

Noen med gode idéer?

Handyman

Leca-blokk eller lignende, samt noen treklosser under hjulopphenget fungerer utmerket.
Ikke noe poeng å gjøre det noe dyrere enn nødvendig. Risikoen for at jekken svikter er ikke stor. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Husstein

Sitat fra: Handyman på torsdag 28. april 2022, klokken 14:31
Leca-blokk eller lignende, samt noen treklosser under hjulopphenget fungerer utmerket.
Ikke noe poeng å gjøre det noe dyrere enn nødvendig. Risikoen for at jekken svikter er ikke stor.

Godt poeng, takk for tipset. Har en del plank så det kan funke fint å stable.

Sitat fra: Tesladude på torsdag 28. april 2022, klokken 16:05
Hvis pengene sitter løst, kan du vurdere disse  :)
https://shop.teslarati.com/products/tesla-jacks-stands-model-s-3-x-y-rennstand-red


Ja har sett på disse, genialt men koster skjorta. Om det dreide seg om noen hundrelapper ville eg nok anskaffet en sånn.

geear

Du finner alltid et sted du kan sette en støttebukk som sikring, for eksempel under bærearm eller lignende. Legg i tillegg hjulet du tar av inn under bilen.

RJK

Sitat fra: Tesladude på torsdag 28. april 2022, klokken 16:05
Hvis pengene sitter løst, kan du vurdere disse  :)
https://shop.teslarati.com/products/tesla-jacks-stands-model-s-3-x-y-rennstand-red
Denne løsningen må jo være ganske enkel å lage en hjemmesnekret løsning på.

Et firkantrør man borer et hull midt på for å legge den den bolten som skal opp i jekkepunktet. Her må man passe på at den bolten stemmer overens med størrelsen og dybden på gropen som utgjør jekkepunktet, da det er dette som skal ta vekten av bilen, og selvsagt ikke batteripakken. Alternativt en kopp lik den på jekken, og så setter man Tesla Jack pad i denne.

Så sveiser man fast en "kopp" på undersiden, som jekken skal opp i. Denne koppen skal tilsvare den på jekken men være litt større en den på jekken slik at den får plass på innsiden, for å unngå at den sklir av.

Til slutt sveiser man fast to biter jern på hver side, som man skal plassere f.eks. Biltema støttebukker mellom. Støttebukkene må få "kloa" på hver sin side av firkantrøret, og de to bitene jern skal bare så vidt på utsiden på hver side av kloa, for å hindre støttebukken fra å skli vekk langs firkantrøret.

Krever selvsagt at man har tilgang til sveiseapparat. Og fint om man har noe rester av metall man kan ta av, fremfor å kjøpe alt til retail-priser. Kan være en idé å sjekke om man kan få kjøpt noen rester billig fra et sveiseverksted der de mest sannsynlig har avkutt. Kanskje man og får det gratis, eller at man endog får de til å lage den for deg for en rimelig penge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

^ Du får det til å høre veldig enkelt ut, men du trenger vel litt mer kunnskap en bare tilgang til et sveise apparat..

I yngre dagen når jeg skrudde bruke jeg gjerne å legge et hjul eller to under pluss et par plank, om jeg ikke gadd å rigge bilen på bukker. Funka det og.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

#7
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 29. april 2022, klokken 08:30
^ Du får det til å høre veldig enkelt ut, men du trenger vel litt mer kunnskap en bare tilgang til et sveise apparat..
Det lar seg nok gjøre å bolte noe slikt sammen. For eksempel bore et hull i topp-platen på støttebukkene og stikke en gjengestang opp gjennom dette og gjennom et tilsvarende hull i firkantrøret, med mutter på begge sider.

Men med en god, stabil garasjejekk mener jeg det er bra nok sikring å legge hjulene innunder bilen, hvis det bare er snakk om bremseservice. I tillegg legge gode stoppere under hjulene på motsatt side, hvis parkeringsbremsen skal av.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: RJK på torsdag 28. april 2022, klokken 22:49
Denne løsningen må jo være ganske enkel å lage en hjemmesnekret løsning på.

Et firkantrør man borer et hull midt på for å legge den den bolten som skal opp i jekkepunktet. Her må man passe på at den bolten stemmer overens med størrelsen og dybden på gropen som utgjør jekkepunktet, da det er dette som skal ta vekten av bilen, og selvsagt ikke batteripakken. Alternativt en kopp lik den på jekken, og så setter man Tesla Jack pad i denne.
Det er ikke en grop. Det er en stor rektangulær kloss på 5 x 15 cm eller noe som stikker litt ned fra kanalen. Batteripakken ligger innenfor og det er på ingen måte vanskelig å se forskjell eller se hvor man skal jekke. Skulle man virkelig gjort det enkelt kunne man sikkert klart seg med bare et firkantrør, eller lignende, på 40-50 cm, to støttebukker for hvert punkt og en jekk med lav løftehøyde, bare å jekke opp bilen med firkantrøret mellom, og så sette opp en støttebukk på hver side. Finnes tryggere løsninger, men vil tro det hadde fungert helt greit.

Handyman

Sitat fra: geear på fredag 29. april 2022, klokken 09:51
Sitat fra: RJK på torsdag 28. april 2022, klokken 22:49
Denne løsningen må jo være ganske enkel å lage en hjemmesnekret løsning på.

Et firkantrør man borer et hull midt på for å legge den den bolten som skal opp i jekkepunktet. Her må man passe på at den bolten stemmer overens med størrelsen og dybden på gropen som utgjør jekkepunktet, da det er dette som skal ta vekten av bilen, og selvsagt ikke batteripakken. Alternativt en kopp lik den på jekken, og så setter man Tesla Jack pad i denne.
Det er ikke en grop. Det er en stor rektangulær kloss på 5 x 15 cm eller noe som stikker litt ned fra kanalen. Batteripakken ligger innenfor og det er på ingen måte vanskelig å se forskjell eller se hvor man skal jekke. Skulle man virkelig gjort det enkelt kunne man sikkert klart seg med bare et firkantrør, eller lignende, på 40-50 cm, to støttebukker for hvert punkt og en jekk med lav løftehøyde, bare å jekke opp bilen med firkantrøret mellom, og så sette opp en støttebukk på hver side. Finnes tryggere løsninger, men vil tro det hadde fungert helt greit.
Ikke mye som stikker ned under TM3. Det er kun en liten flate med elt hull i som er anleggsflaten for jekking.
https://teslamotorsclub.com/tmc/media/porsche-jack-to-tm3-clearance.120989/
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-9E6DD5CB-40BA-4A29-B20D-457303555037.html
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Har du en jekk som løfter høyt nok, så vil du kunne sette en støttebukk under det andre løftepunktet. Jeg kjøpte denne fra Jula til 1399 etter at Biltema satte opp prisen på den jeg egentlig hadde tenkt til å kjøpe. https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-012148/

Brukte kun jekken når jeg skiftet dekk i går, men jeg skal smøre opp bremsene før neste vinter og da skal jeg bruke støttebukk.

F.eks. disse i kombinasjon med gummiputer:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/stottebukker/stottebukk-2-stk-2000036725

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/gummipute-til-stottebukk-2-stk-2000045811

Eller disse:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/stottebukker/stottebukk-alu-3-tonn-2000023607

I tillegg til jackpads selvsagt. Men litt irriterende at disse støttebukkene bare selges i par når jeg bare trenger 1 og har en trang bod. Hvis noen i Bergensområdet vil spleise, si fra.

Bruker forresten også to stoppeklosser på fremhjulene, en hver vei: https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/tilhengere/tilbehor-til-tilhenger/stoppekloss-2000040391
'21 3LR

cra

For noe jeg bare skal gjøre en sjelden gang hadde jeg nok bare lagt et par hjul e.l. under slik at det ikke faller mye ned hvis uhellet skulle være ute (har aldri opplevd svikt av jekk, men det kan sikkert forekomme), eller kanskje noe a'la den i vedlagte bilde.

Er det noe jeg skulle gjort jevnlig (f.eks. hvert hjulskift) hadde jeg gått for en mer "orntlig" sikerhetsløsning. Hadde en kar fra Tesla innom som byttet noen ventiler på kjøleanlegget. Han hadde en slags krage/"krakk" som han satte inn rundt løfteplata etter at han hadde jekka opp bilen. Mulig det var en slik: http://www.jackpointjackstands.com/
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Handyman på fredag 29. april 2022, klokken 12:13
Sitat fra: geear på fredag 29. april 2022, klokken 09:51
Sitat fra: RJK på torsdag 28. april 2022, klokken 22:49
Denne løsningen må jo være ganske enkel å lage en hjemmesnekret løsning på.

Et firkantrør man borer et hull midt på for å legge den den bolten som skal opp i jekkepunktet. Her må man passe på at den bolten stemmer overens med størrelsen og dybden på gropen som utgjør jekkepunktet, da det er dette som skal ta vekten av bilen, og selvsagt ikke batteripakken. Alternativt en kopp lik den på jekken, og så setter man Tesla Jack pad i denne.
Det er ikke en grop. Det er en stor rektangulær kloss på 5 x 15 cm eller noe som stikker litt ned fra kanalen. Batteripakken ligger innenfor og det er på ingen måte vanskelig å se forskjell eller se hvor man skal jekke. Skulle man virkelig gjort det enkelt kunne man sikkert klart seg med bare et firkantrør, eller lignende, på 40-50 cm, to støttebukker for hvert punkt og en jekk med lav løftehøyde, bare å jekke opp bilen med firkantrøret mellom, og så sette opp en støttebukk på hver side. Finnes tryggere løsninger, men vil tro det hadde fungert helt greit.
Ikke mye som stikker ned under TM3. Det er kun en liten flate med elt hull i som er anleggsflaten for jekking.
https://teslamotorsclub.com/tmc/media/porsche-jack-to-tm3-clearance.120989/
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/no_no/GUID-9E6DD5CB-40BA-4A29-B20D-457303555037.html
Nå skal det sies at jeg trodde spørsmålet gjaldt Y, men har selvfølgelig blandet X og Y mtp beskrivelsen av jekkepunktet. På Y stikker det iallfall ganske tydelig ned, og hele punktet kan belastes, så det er et lite problem om ikke det man løfter med komprimeres for mye. Normalt bruker jeg gummiklosser på løftebukken, men på Teslaene bruker jeg treklosser, siden det ikke stikker så langt ned.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

RJK

Sitat fra: geear på fredag 29. april 2022, klokken 09:51
Sitat fra: RJK på torsdag 28. april 2022, klokken 22:49
Denne løsningen må jo være ganske enkel å lage en hjemmesnekret løsning på.

Et firkantrør man borer et hull midt på for å legge den den bolten som skal opp i jekkepunktet. Her må man passe på at den bolten stemmer overens med størrelsen og dybden på gropen som utgjør jekkepunktet, da det er dette som skal ta vekten av bilen, og selvsagt ikke batteripakken. Alternativt en kopp lik den på jekken, og så setter man Tesla Jack pad i denne.
Det er ikke en grop. Det er en stor rektangulær kloss på 5 x 15 cm eller noe som stikker litt ned fra kanalen. Batteripakken ligger innenfor og det er på ingen måte vanskelig å se forskjell eller se hvor man skal jekke. Skulle man virkelig gjort det enkelt kunne man sikkert klart seg med bare et firkantrør, eller lignende, på 40-50 cm, to støttebukker for hvert punkt og en jekk med lav løftehøyde, bare å jekke opp bilen med firkantrøret mellom, og så sette opp en støttebukk på hver side. Finnes tryggere løsninger, men vil tro det hadde fungert helt greit.
Det var 2 viktige punkt med å gjøre det slik jeg beskrev. Det ene var at den ikke skulle legge vekt på andre steder enn jekkepunktet. Det andre var at man ikke skulle risikere at støttebukker eller annet skulle kunne skli ut av posisjon, og så få bilen til å ramle ned, spesielt om man stod på grus eller annet ikke helt superstabilt underlag.

På et slett betonggulv ville nok ikke faren for å skli av være tilnærmet like stort. Men ting kan skje, og støttebukkene kan bli dultet borti (av andre), så viktig at det er så stabilt og trygt som mulig.

Man bør selvsagt øve seg på sveising, før man prøver å lage noe som skal holde en dyr bil oppe. Men det er ikke akkurat noe bare en erfaren sveiser klarer. Det trenger ikke være vakre sveiser, så lenge det holder ting sammen under bruk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA