Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilrabatten i bomringen kan bli skrotet

Startet av trondhla, tirsdag 26. april 2022, klokken 13:57

« forrige - neste »

02jan

#45
Helt riktig, innlegget er i en sarkastisk&ironisk tone opp imot måten Oslo velger å argumentere for nok engang øke takstene for gjennomkjøring av byen.

For orden skyld er jeg født og oppvokst i Oslo, og bor i nabokommune til Oslo hvor jeg er «innflytter».

Men har jo sett gjennom årene at Oslo ikke vil ha biltrafikk inn i byen utenfra og bruker bompenger til diverse lokale formål. Spesielt måten argumentene nå skal gå etter 0 utslipp kjøretøy. 

kjører inn har ofte igjennom byen i helgene, har familie og venner på andre siden av byen og har i flere 10 år sett at det er stor trafikk igjennom Oslo.

Hvorfor har det ikke vært ønsket å satse på en skikkelig  ring 4 (feks tunell fra Lierbakkene og ut på andre siden type Olavsgård ? Med ring 4 hadde man kanskje sluppet disse investeringene som man nå ser ved strand-lysaker ?

Kjører  ring 3 igjennom for enten besøke venner i helgene eller om min sønn skal få tilgang til sjø/skjægård. (Selv tar jeg av og til tog inn for å kunne nå sjøen).

Til jobb i Oslo pendler jeg kollektiv med tog /buss og ser at for pendlere utenfra er det ikke helt bra , men betydelig beder de siste 5 år.

Av og til sykler jeg, her i kommunen er det frivilighet/idreslag som på dugnad vedlikeholder sykkelvei igjennom skogen (trillebår, hakke og spade), mens på Oslosiden er det lite vedlikeholdt at man bør ha fulldempet sykkel for å komme hel igjennom grusveien. 

Idag skal jeg delta i kulturelt inne i Oslo, alle kostnader rundt dette dekker jeg av egen lomme, så setter pris på at vi har en levende men samtidig reagere på det jeg opplever at byen trekker stigen opp etter seg.

Edit: skrivefeil ( liten telefonskjerm. ).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

hELgenen

Har også latt meg provosere av Oslo politikkere og særlig MDG. Større egoister finnes knapt i dette landet. I takt med økende boligpriser har de tatt stadig større grep for å stenge ute folk utenfor byen,folk de inne i byen er totalt avhengig av. Pendlere med bil skal flås og så skal pengene brukes på tiltak i byen. De aller fleste som kjører inn eller gjennom byen ønsker jo ikke dette. De gjør det av nødvendighet eller tvang pga arbeid eller fordi det ikke finnes alternativer.  Inne i byen sitter MDG politikere og smiler og vil flå disse "slavene" mer og mer slik at de kan bruke pengene de tar fra slavene til å gjøre sitt lokalmiljø bedre og løfte egen boligverdi ennå høyere. De driter en lang marsj i slavene som byen er avhengig av for at de selv kan bo i byen.

Først argumenterte de med at biler forrurenset,så når elbilen kom er det mangel på plass som er hovedargumentet. I bunn og grunn vil de ikke sette av plass til slavene,men ta i bruk arealene selv for å løfte verdien sv eget bomiljø. Det er jo her kjernen til MDG ligger. De er store egoister som vio lage en oase i byen for folk i byen som skal betales av slavene utenfor.

Sterke ord,men over tid ser jeg jo at dette er kjernen i MDG politikken i byen. Jeg forstår jo hvorfor de tenker slik,men blir stadig mer og mer provosert over denne "skjulte" egoismen som brer om seg i landets hovedstad.


Jalla

Vi har sett en utglidning i hva bompenger brukes til opp igjennom årene, men denne var ny.
Er det behovet for lading av elbiler som gjør at man nå vil bruke bompenger til å legge kraftlinjer i bakken?  8)
Vil bruke bompenger til å bygge gang- og sykkelvei og legge kraftlinjer i bakken

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/5GdoxX/vil-bruke-bompenger-til-aa-bygge-gang-og-sykkelvei-og-legge-kraftlinjer-i-bakken

hELgenen

Ja,det er så typisk griske,egoistiske politikere å tenke kun på eget lokalmiljø og sikre sine egne boligverdier ved å hente pengene til alle lokale tiltak fra bilistene. De som bor sentralt i byene har jo ikke behov for bil i hverdagen,så de gjennomfører heller blot på de som må bruke bil.

Dette kan ikke fortsette. En ting er å argumentere for renere luft i byen,noe helt annet er å presse bilene ut eller ta blot fra dem.  Fortsetter dette så foreslår jeg at vi som bor utenfor byene kan kreve inn hyttetur gebyr fra by folket. Nå rives naturområder ned utenfor byene for å etablere hyttefelt og vindparker uten at de som bor utenfor får noe igjen for denne raseringen. De eneste som tjener på dette i bygdene er de som har en fot inne i hytte eller eiendom,resten ser alt av rekreasjonsområder ødelegges uten få fem øre tilbake.

Men så fort en beveger seg inn mot byene skal en betale blodpenger for at bymiljøet skal bli bedre for de som bor der. Det er vinn vinn for byfolket,men tap,tap for folk utenfor.

Øystein16

Sitat fra: Jalla på lørdag 07. mai 2022, klokken 10:59
Vi har sett en utglidning i hva bompenger brukes til opp igjennom årene, men denne var ny.
Er det behovet for lading av elbiler som gjør at man nå vil bruke bompenger til å legge kraftlinjer i bakken?  8)
Vil bruke bompenger til å bygge gang- og sykkelvei og legge kraftlinjer i bakken

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/5GdoxX/vil-bruke-bompenger-til-aa-bygge-gang-og-sykkelvei-og-legge-kraftlinjer-i-bakken

Det var i alle fall populært med bompengar for å bygge under bakken frå Finnøy tidlegare.

https://www.youtube.com/watch?v=Ti0rN-6C2MA



hELgenen

https://dinside.dagbladet.no/motor/svart-boks-i-nye-biler/75925099

Her lager de 1984 opp av dage........

Alt skal overvåkes - det er er så sykt det bare kan bli. Vi blir født fri, men så fort du beveger deg rundt i landet skal du overvåkes - det være seg nesten uansett hva slags fremkomstmiddel du bruker. Dette er nok bare starten på en serie endringer som vil gi politikere vann på mølla for å ta inn avgifter - de eneste som slipper unna er øst-europeisk arbeidskraft som kommer putrene med sine biler......

Electric cars in Norway

#51
Så på tv i helgen at MDG ifm landsmøtet vil stoppe arbeidet på nye E18 ved Bærum. Har dette blitt for stort?

Jeg fant ikke noe om det fra helgen...men jeg fant dette fra april på nrk.no:

9. april 2022 kl. 11:39

MDG-nestleder krever stans i E18-utbygging

MDGs nestleder ber regjeringen skrote E18-planene vest for Oslo for å dekke opp ny kostnadssmell for Fornebu-banen, skriver Nettavisen.

Ifølge avisen skriver Arild Hermstad i en Twitter-melding at han håper regjeringen vil «innse at det ikke er veldig elegant å bruke 60 milliarder på en ny E18 som vi ikke trenger. Fornebubanen er et langt viktigere prosjekt.»

1. april ble det kjent at Fornebubanen får en kostnadssprekk på fem milliarder kroner og at prisen nå ligger an til å bli 26,4 milliarder.

https://www.nrk.no/osloogviken/mdg-nestleder-krever-stans-i-e18-utbygging-1.15927802

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 09. mai 2022, klokken 06:12
Så på tv i helgen at MDG ifm landsmøtet vil stoppe arbeidet på nye E18 ved Bærum. Har dette blitt for stort?

Jeg fant ikke noe om det fra helgen...men jeg fant dette fra april på nrk.no:

9. april 2022 kl. 11:39

MDG-nestleder krever stans i E18-utbygging

MDGs nestleder ber regjeringen skrote E18-planene vest for Oslo for å dekke opp ny kostnadssmell for Fornebu-banen, skriver Nettavisen.

Ifølge avisen skriver Arild Hermstad i en Twitter-melding at han håper regjeringen vil «innse at det ikke er veldig elegant å bruke 60 milliarder på en ny E18 som vi ikke trenger. Fornebubanen er et langt viktigere prosjekt.»

1. april ble det kjent at Fornebubanen får en kostnadssprekk på fem milliarder kroner og at prisen nå ligger an til å bli 26,4 milliarder.

https://www.nrk.no/osloogviken/mdg-nestleder-krever-stans-i-e18-utbygging-1.15927802

Som oslo beboer som egentlig er imot fornebu banen fordi regningen går rett til bilistene så ofrer jeg gjerne e-18 for fornebu banen hvis det betyr at bompengene ikke trengs å skrus opp så mye, men blir veldig rart å skrote e-18 nå, de er i full gang med graving og husene som stod langs veien er kjøpt ut og rasert alt. Er vel for sent å stoppe nå.
Model 3 2019 LR Rwd

hELgenen

Hva er E18?

Jo det er en Europa vei inn,ut gjennom og forbi Oslo laget for landets befolkning som skal inn,ut og forbi Oslo.
Den er altså laget for hele landets befolkning.

Hva er Fornebubanen? Jo det er en pendlerbane mellom Fornebu og Oslo - den skal frakte jobbpendlere og beboere mellom Fornebu og Oslo. Det er altså en lokalt tiltak for å gjøre det effektivt å komme seg internt rund I Oslo. Mange MDG velgere kan etter at banen er etablert komme seg enklere til jobb på Fornebu fra sitt lite kryppin i Oslo sentrum.

Så hva vil politikere i Oslo - jo de vil ta penger fra den øvrige landets beboere ved å øke bomsatsen og de vil stoppe videre utbygging av E18 og heller konsentrere alle midler mot den interne pendlerveien til Oslo's befolkning.

Dersom en noen gang skal snakke om egoisme er det i denne saken. Om så politikere i Oslo kunne holde kjeft om E18 så skulle jeg ikke sagt noe - men ikke bare sier de noe - de vil loppe landets øvrige bilister for mer penger til sitt eget prosjekt - og de vil ødelegge utbyggingen av E18 på toppen av dette.  Det er slike ego holdninger der en kun er opptatt av sitt, og bare sitt, som gjør meg kvalm. MDG skal liksom være en mlijøparti - det er et byparti som er opptatt av å lage gode bymiljøer å bo i samt sikre egne boligverdier  - og de vil redde verden ved å rasere ut distriktene ved bygge ut vindparker der - de vil gjøre det ekstremt dyrt å bevege seg rundt i distriktene og de vil sikre sin egen lokale bevegelsesfrihet ved å ta penger fra resten av landet. Det er så ekstremt mye skjult egosime bak fasaden av i dette miljøpartiet at det er skremmende.

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på mandag 09. mai 2022, klokken 15:51
Hva er E18?

Jo det er en Europa vei inn,ut gjennom og forbi Oslo laget for landets befolkning som skal inn,ut og forbi Oslo.
Den er altså laget for hele landets befolkning.

Hva er Fornebubanen? Jo det er en pendlerbane mellom Fornebu og Oslo - den skal frakte jobbpendlere og beboere mellom Fornebu og Oslo. Det er altså en lokalt tiltak for å gjøre det effektivt å komme seg internt rund I Oslo. Mange MDG velgere kan etter at banen er etablert komme seg enklere til jobb på Fornebu fra sitt lite kryppin i Oslo sentrum.

Så hva vil politikere i Oslo - jo de vil ta penger fra den øvrige landets beboere ved å øke bomsatsen og de vil stoppe videre utbygging av E18 og heller konsentrere alle midler mot den interne pendlerveien til Oslo's befolkning.

Dersom en noen gang skal snakke om egoisme er det i denne saken. Om så politikere i Oslo kunne holde kjeft om E18 så skulle jeg ikke sagt noe - men ikke bare sier de noe - de vil loppe landets øvrige bilister for mer penger til sitt eget prosjekt - og de vil ødelegge utbyggingen av E18 på toppen av dette.  Det er slike ego holdninger der en kun er opptatt av sitt, og bare sitt, som gjør meg kvalm. MDG skal liksom være en mlijøparti - det er et byparti som er opptatt av å lage gode bymiljøer å bo i samt sikre egne boligverdier  - og de vil redde verden ved å rasere ut distriktene ved bygge ut vindparker der - de vil gjøre det ekstremt dyrt å bevege seg rundt i distriktene og de vil sikre sin egen lokale bevegelsesfrihet ved å ta penger fra resten av landet. Det er så ekstremt mye skjult egosime bak fasaden av i dette miljøpartiet at det er skremmende.


Vel politikerne i oslo har allerede klart å sette på vent et annet europavei prosjekt nemlig e6 oslo øst.

https://www.aftenposten.no/oslo/i/7dPXq9/oslo-sa-nei-til-milliarder-til-tunnelprosjekt-naa-vil-de-borgerlige-proeve-aa-bli-enige-med-ap-igjen

Ja er enig, oslo politkerne med mdg i spissen har for mye makt på hva som skjer med statlige veier rundt oslo, problemet er at det er delvis samme parti som styrer landet og byen oslo.
Model 3 2019 LR Rwd

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på mandag 09. mai 2022, klokken 15:51
Hva er E18?

Jo det er en Europa vei inn,ut gjennom og forbi Oslo laget for landets befolkning som skal inn,ut og forbi Oslo.
Den er altså laget for hele landets befolkning.

Hva er Fornebubanen? Jo det er en pendlerbane mellom Fornebu og Oslo - den skal frakte jobbpendlere og beboere mellom Fornebu og Oslo. Det er altså en lokalt tiltak for å gjøre det effektivt å komme seg internt rund I Oslo. Mange MDG velgere kan etter at banen er etablert komme seg enklere til jobb på Fornebu fra sitt lite kryppin i Oslo sentrum.

Så hva vil politikere i Oslo - jo de vil ta penger fra den øvrige landets beboere ved å øke bomsatsen og de vil stoppe videre utbygging av E18 og heller konsentrere alle midler mot den interne pendlerveien til Oslo's befolkning.

Dersom en noen gang skal snakke om egoisme er det i denne saken. Om så politikere i Oslo kunne holde kjeft om E18 så skulle jeg ikke sagt noe - men ikke bare sier de noe - de vil loppe landets øvrige bilister for mer penger til sitt eget prosjekt - og de vil ødelegge utbyggingen av E18 på toppen av dette.  Det er slike ego holdninger der en kun er opptatt av sitt, og bare sitt, som gjør meg kvalm. MDG skal liksom være en mlijøparti - det er et byparti som er opptatt av å lage gode bymiljøer å bo i samt sikre egne boligverdier  - og de vil redde verden ved å rasere ut distriktene ved bygge ut vindparker der - de vil gjøre det ekstremt dyrt å bevege seg rundt i distriktene og de vil sikre sin egen lokale bevegelsesfrihet ved å ta penger fra resten av landet. Det er så ekstremt mye skjult egosime bak fasaden av i dette miljøpartiet at det er skremmende.

Jeg bor ikke i Oslo og mitt bidrag for bom på E18 vil vel være kanskje 50 kr. året. Det viser at Oslo ikke tar penger fra resten av landet. Dersom utbygging av banen skulle tas over statsbudsjettet, ja da ville Oslo ta penger fra hele landet. Brorparten av bompengene fra E18 kommer fra folk som bor eller jobber i Oslo/Viken.
Den politiske analysen som er sitert, er altså like troverdig som Putin sin.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

02jan

Så du tenker at varetransport som skal igjennom Oslo kjører gratis i bommen ?
Eller handler du kun lokalt produserte varer ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

RJK

Sitat fra: hELgenen på mandag 09. mai 2022, klokken 15:51
Hva er E18?

Jo det er en Europa vei inn,ut gjennom og forbi Oslo laget for landets befolkning som skal inn,ut og forbi Oslo.
Den er altså laget for hele landets befolkning.

Hva er Fornebubanen? Jo det er en pendlerbane mellom Fornebu og Oslo - den skal frakte jobbpendlere og beboere mellom Fornebu og Oslo. Det er altså en lokalt tiltak for å gjøre det effektivt å komme seg internt rund I Oslo. Mange MDG velgere kan etter at banen er etablert komme seg enklere til jobb på Fornebu fra sitt lite kryppin i Oslo sentrum.

Så hva vil politikere i Oslo - jo de vil ta penger fra den øvrige landets beboere ved å øke bomsatsen og de vil stoppe videre utbygging av E18 og heller konsentrere alle midler mot den interne pendlerveien til Oslo's befolkning.

Dersom en noen gang skal snakke om egoisme er det i denne saken. Om så politikere i Oslo kunne holde kjeft om E18 så skulle jeg ikke sagt noe - men ikke bare sier de noe - de vil loppe landets øvrige bilister for mer penger til sitt eget prosjekt - og de vil ødelegge utbyggingen av E18 på toppen av dette.  Det er slike ego holdninger der en kun er opptatt av sitt, og bare sitt, som gjør meg kvalm. MDG skal liksom være en mlijøparti - det er et byparti som er opptatt av å lage gode bymiljøer å bo i samt sikre egne boligverdier  - og de vil redde verden ved å rasere ut distriktene ved bygge ut vindparker der - de vil gjøre det ekstremt dyrt å bevege seg rundt i distriktene og de vil sikre sin egen lokale bevegelsesfrihet ved å ta penger fra resten av landet. Det er så ekstremt mye skjult egosime bak fasaden av i dette miljøpartiet at det er skremmende.
Meget godt skrevet.  :+1:

Jeg bor slik til at jeg vil få glede av utbyggingen (og ulempene mens det pågår), men likevel er jeg enig i at enkelte Oslo-politikere er for høy på seg selv. Makan til sløsing de legger opp til, og ikke minst avtalebryting av avtaler de selv har vært med på. Ikke minst har de allerede klart å å forsinke og fordyre både dette og den saken med E6 som nevnes her.

Men nå skal de altså bryte dette, mens arbeidet er i gang, for en lokal t-bane som skulle stått ferdig for 10-20 år siden, minst? Og ikke minst, dette skal finansieres av bilistene som de gjør alt de kan for å jage bort, selv de som har valgt å kjøre grønt og utslippsfritt.

Det verste er jo at de baserer seg på trafikkendringer fra to år med unntakstilstand pga Kovid? Er det ikke på en viss fornuft i å se det an litt lengre, nå som normal hverdag er på vei tilbake, og reisevanene går mot en ny normal? Kan godt hende det store endringer fra pre-kovid, men hvor store endringer det blir, er jo fullstendig i det blå ennå.

Men igjen, å begynne å kutte og stoppe i arbeidet som er i gang, er bare med på å fordyre alt. Ha en viss respekt for skattepengene vi innbyggerne betaler dette med. Og forstå at dette ikke bare er en Oslo-greie, men nasjonalt anliggende dere roter med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Andres penger er alltid lettere å bruke. Men kan man forvente noe annet enn fra folk som ikke engang klarer å sikre basisprodukter som nok vann eller stabile kraftpriser?

Burger

Som Trønder som bor utafor Trondheim så setter jeg pris på at det blir mindre biler både i Trondheim og Oslo. Som pendler til Trondheim så anser jeg bompenger som noe som trekkes fra kontoen og hjemmekontor som digg.

Nå har jeg ikke vært i Oslo siden før pandemien, men at det blir mer og mer plass til fotgjengere og uteliv er flott. Nå kommer sommeren og jeg kan parkere utafor sentrum og leie en elsparkesykkel for å komme meg helt frem til Trondheim sentrum, fungerte fett i fjor sommer.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA