Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I-miev vil ikke starte

Startet av tomrh, torsdag 21. april 2022, klokken 20:39

« forrige - neste »

tomrh

Får ikke startet vår 2012-modell. Det vises et rødt batterisymbol og rødt utropstegn. Alt annet virker, bortsett fra girvelger som ikke kan flyttes og står bom fast i P. Bremsepedal er heller nesten ikke til å rikke.

Tenkte kanskje dette skyldtes et svakt 12V batteri, så har derfor prøvd ladekabler fra vår env-200 uten at det hjalp. Har også prøvd å resette ved å koble fra negativ batteripol en god stund. Fremdeles det samme.

Forut for denne situasjonen var alt normalt. Hovedbatteri viser 13 av 16 streker.

Noen tips?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

engolf

#1
Med tändningen på ska du kunna flytta girspaken.
Jag hade nog startat med att lösa det problemet, det kan påverka startfunktionen om bilen "tror" att girväljaren inte är i "P".

tomrh

Takk for svar! Skal sjekke og smøre gir-wiren under bilen, kanskje det løser seg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Lirket litt med girspaken først, før jeg begynte med noe, den løsnet og fikk faktisk start! P virker ikke helt enda, men regner med at det ordner seg med skikkelig smøring.
Igjen, takk for tipset, engolf!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Orjanmen

Har en iMiev som plutselig ikke går i D. Virker som at D B C har forskjøvet seg en anelse ned, og at D ligger rett nedom "stupet" på vei mot B. Kan det være noe som må smøres hos meg også?

CarlEmil

Hei, jeg har det samme problemet med min ion, jeg får ikke beveget girspaken uten å bruke mye krefter. Girstangen har nå nesten låst seg. Ser at det anbefales å smøre gearwire, er denne lett tilgjengelig?

engolf

Väl, delen av vajern som går in i "girkassen" kan man se om man kikan under bakre stötfångare (ganska nära vänster bakhjul). Det är nog inte vajern som kärvar, utan själva armen som går in i girkassen. Spraya gott med t ex wd40 (eller liknande), dra girspaken fram och tillbaka, upprepa många gånger.

CarlEmil

Hei igjen, og takk for råd! Jeg har sprayet med wd40 og beveget på girspak. Skal fortsette. Jeg forsøker å legge ved et bilde av hvor jeg smører, er dette riktig?   


CarlEmil


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA