Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påskeutfarten 2022

Startet av elektro, tirsdag 19. april 2022, klokken 08:25

« forrige - neste »

elektro

Mange var ute og luftet takboksen i påsken, men min opplevelse er at det nå er så bra med ladere og så god rekkevidde/ladefart på bilene, at vi i store deler av Sør-Norge er «over kneika». Hvordan var deres observasjoner?

Jeg kjørte selv Gudbrandsdalen, som har blitt en drøm med de 22 nye ikke-Tesla lynladerne på Fåvang (Kvitfjelltunet), samt nye Circle K ladere på Vinstra Vegpark og Otta. Det tar virkelig unna. Mjøsdistriktet er jo bare vanvittig bra! Det topper seg på Brumunddal og Rudshøgda. Jeg registrerte riktig nok at det var kø da jeg kjørte forbi Ionity Øyer på vei oppover ved 14-tiden, første lørdagen i påsken. Men på Fåvang var ikke engang halvfullt.. Vet folk om disse?

Lom er fremdeles et problemområde, med fem ladere som jobber overtid. Her trengs flere, raskere- og ikke minst smartere ladere. Type Kempower. Mange lader til 100% for å krysse fjellet eller kjøre siste strekket til destinasjoner uten lading i høyfjellet..

Nedover Gudbrandsdalen 2. påskedag var det nesten ingen som ladet noe sted, til tross for at det faktisk var en del trafikk på ettermiddagen. Dog ingen kø. Nevnte Fåvang (Kvitfjelltunet) hadde 21/22 ladere ledig! På Ringebu var de to 50 kW laderne til Recharge rett ved veien, som ellers alltid er opptatt, ledige. Og det stod bare én bil på Ionity Øyer ved 17-tiden.

Likevel skriker NAF, Elbilforeningen mf. om at utbyggingen går for sakte. Dette henger vel ikke på greip? Jeg har kjørt elbil siden 2015 og det har aldri vært enklere å finne en ledig hurtiglader.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hanche

Jeg har bare prøvd Fåvang en gang, i romjula. Da var jeg helt alene på plassen. Men ladingen ble avbrutt etter bare sju minutter, og det ga jo ikke mersmak, akkurat. Men jeg var kanskje bare uheldig. Jeg hadde ikke veldig stort behov for lading, så jeg prøvde ikke flere ladere, men bare kjørte videre.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hakotorg

Kjørte tur retur Lillesand-Moss i påsken. Ladet ved det senteret som ligger ved ferjekaien i Horten, fordi vi uansett skulle stoppe der. Tok den siste plassen, men en kjørte ut akkurat når vi startet. På vei nedover stoppet vi på Cirkle K Bamble. Fikk den siste 150kW laderen der, men ut i fra ChargeFinder-appen skulle alle de nye laderen ved BK ved siden av være ledige. Sjekket ikke selv, men om det stemmer så var det jo mange ledige.

jkirkebo

Sitat fra: elektro på tirsdag 19. april 2022, klokken 08:25
Mange var ute og luftet takboksen i påsken, men min opplevelse er at det nå er så bra med ladere og så god rekkevidde/ladefart på bilene, at vi i store deler av Sør-Norge er «over kneika». Hvordan var deres observasjoner?

Jeg kjørte selv Gudbrandsdalen, som har blitt en drøm med de 22 nye ikke-Tesla lynladerne på Fåvang (Kvitfjelltunet), samt nye Circle K ladere på Vinstra Vegpark og Otta. Det tar virkelig unna. Mjøsdistriktet er jo bare vanvittig bra! Det topper seg på Brumunddal og Rudshøgda. Jeg registrerte riktig nok at det var kø da jeg kjørte forbi Ionity Øyer på vei oppover ved 14-tiden, første lørdagen i påsken. Men på Fåvang var ikke engang halvfullt.. Vet folk om disse?

Lom er fremdeles et problemområde, med fem ladere som jobber overtid. Her trengs flere, raskere- og ikke minst smartere ladere. Type Kempower. Mange lader til 100% for å krysse fjellet eller kjøre siste strekket til destinasjoner uten lading i høyfjellet..

Nedover Gudbrandsdalen 2. påskedag var det nesten ingen som ladet noe sted, til tross for at det faktisk var en del trafikk på ettermiddagen. Dog ingen kø. Nevnte Fåvang (Kvitfjelltunet) hadde 21/22 ladere ledig! På Ringebu var de to 50 kW laderne til Recharge rett ved veien, som ellers alltid er opptatt, ledige. Og det stod bare én bil på Ionity Øyer ved 17-tiden.

Likevel skriker NAF, Elbilforeningen mf. om at utbyggingen går for sakte. Dette henger vel ikke på greip? Jeg har kjørt elbil siden 2015 og det har aldri vært enklere å finne en ledig hurtiglader.

Prøv noen andre veier. F.eks nedre delen av Østerdalen eller Kystriksveien. Det har riktignok kommet noen få lynladere på Koppang nå, men disse er plassert et godt stykke fra veien. Bortsett fra de er det kun noen få 50kW-ladere (som ofte ikke virker) mellom Elverum og Alvdal.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Tjah.. godt mulig det er greit på østlandet, men så nå en del utfordringer på onsdag andre steder i Sør-norge. Ved YX Evje var det trafikkkaos (for det meste forårsaket av butikker og bensinstasjon) og svært uorganisert kø på de 2*2 200 kW (4 plasser) de har, og endte med å skippe planen om å lade der, og kjøre til Tesla Bygland. Der er det også 2 stk 50 kW Recharge, begge i bruk og fem biler i kø. Noen snudde og kjørte videre, men nye kom til. Vi stod som eneste Tesla på åtte staller en periode, ladet i en halvtime, og en e-tron som stod som nummer to i kø hadde på den tiden flyttet seg fra køplass nummer to til nummer en. Og køen bestod av både Polestar, e-tron og iX3, men får håpe de ikke skulle fylle mye. Det var også kø på Rysstad da vi kom dit (inkl. AC), og på torsdag formiddag var det igjen kø på Rysstad, og på Hovden. Tesla Hovden lå på ca. halvparten i drift, men noe mer enn det så får en jo også kraftig redusert ladehastighet. Valle var faktisk helt tom, så her tror jeg nok at ladeoperatørene bør innse at Rysstad er et godt sted for lynladere, for å dekke både forbifarten og hytteeiere i Brokke-området.

Daniel_0007

Var på Dombås tirsdag rett før påsken, alle laderne unntatt tesla sine så rimelige fulle ut, stoppet på Lillehammer søndag og der var en del ledig så ja tror ikke det har vært så ille, er nok fler og fler som har byttet ut leafen eller e-golfen til noe med bedre rekkevidde eller bare bruker diesel/bensin på langtur
Model 3 2019 LR Rwd

elektro

Sitat fra: hanche på tirsdag 19. april 2022, klokken 08:57
Jeg har bare prøvd Fåvang en gang, i romjula. Da var jeg helt alene på plassen. Men ladingen ble avbrutt etter bare sju minutter, og det ga jo ikke mersmak, akkurat. Men jeg var kanskje bare uheldig. Jeg hadde ikke veldig stort behov for lading, så jeg prøvde ikke flere ladere, men bare kjørte videre.

Har brukt E.On med e-tron kortet fire ganger siden romjula. Det har du fungert prikkfritt hver gang. Har ikke prøvd BKK/Eviny, men ser da at det tilsynelatende lades

PS! Her er det også en del 22 kW AV ladere, for de som bare trenger å toppe opp litt mens man spiser/handler.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hakotorg

Sitat fra: geear på tirsdag 19. april 2022, klokken 10:45
Tjah.. godt mulig det er greit på østlandet, men så nå en del utfordringer på onsdag andre steder i Sør-norge. Ved YX Evje var det trafikkkaos (for det meste forårsaket av butikker og bensinstasjon) og svært uorganisert kø på de 2*2 200 kW (4 plasser) de har, og endte med å skippe planen om å lade der, og kjøre til Tesla Bygland. Der er det også 2 stk 50 kW Recharge, begge i bruk og fem biler i kø. Noen snudde og kjørte videre, men nye kom til. Vi stod som eneste Tesla på åtte staller en periode, ladet i en halvtime, og en e-tron som stod som nummer to i kø hadde på den tiden flyttet seg fra køplass nummer to til nummer en. Og køen bestod av både Polestar, e-tron og iX3, men får håpe de ikke skulle fylle mye. Det var også kø på Rysstad da vi kom dit (inkl. AC), og på torsdag formiddag var det igjen kø på Rysstad, og på Hovden. Tesla Hovden lå på ca. halvparten i drift, men noe mer enn det så får en jo også kraftig redusert ladehastighet. Valle var faktisk helt tom, så her tror jeg nok at ladeoperatørene bør innse at Rysstad er et godt sted for lynladere, for å dekke både forbifarten og hytteeiere i Brokke-området.
Ja hadde vært flott med en litt større samling av ladere er sted i Setesdalen. Med bare to ladere på nesten hvert ladested er sjansen for Ladeklubben veldig stor.

ToWalkOrDrive

Er jo overraskende at kraftkommunen Sirdal i Agder har 4 skitrekk i Tjørhom, Sirdal, Ådneram, Ålsheia og Fidjeland, og ingen av dem har kommet på at det kan være en idè å selge strøm i form av f.eks. 7,4kW ladere. En hyttekommune med 4500 hytter, som vokser mye hvert år...og så er det kun 2 stk hurtigladere (festet på samme boks)...med snøhaug såpass nært at den besøkende I-Pacen ikke turte parkere sånn at det ble plass til en til....og så var det noen få 50kW. Dette holder ikke... Nå har riktignok mange egne ladeplasser / garasjer i sine 7 millioners hytter, men er også mange hytter som ikke har veiforbindelse om vinteren, som dermed trenger å kjøre et stykke om de er på hyttene sine en hel påske.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 19. april 2022, klokken 11:58
Var på Dombås tirsdag rett før påsken, alle laderne unntatt tesla sine så rimelige fulle ut, stoppet på Lillehammer søndag og der var en del ledig så ja tror ikke det har vært så ille, er nok fler og fler som har byttet ut leafen eller e-golfen til noe med bedre rekkevidde eller bare bruker diesel/bensin på langtur

Dombås er best å unngå, av en eller annen grunn skal "alle" stoppe der. Bedre å lade i Vinstra eller Otta enn i parkeringskaoset på Dombås.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. april 2022, klokken 15:38
Dombås er best å unngå, av en eller annen grunn skal "alle" stoppe der. Bedre å lade i Vinstra eller Otta enn i parkeringskaoset på Dombås.
Ladet på Ionity Dombås skjærtorsdag og andre påskedag. Torsdagen var det fullt, men en dro akkurat når vi ankom, mandag var det flere ledige. Har sikkert med at vi ladet relativt tidlig.

Ser vi har ladet 34% og 104kWh hurtiglading i påsken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: geear på tirsdag 19. april 2022, klokken 10:45
Tjah.. godt mulig det er greit på østlandet, men så nå en del utfordringer på onsdag andre steder i Sør-norge. Ved YX Evje var det trafikkkaos (for det meste forårsaket av butikker og bensinstasjon) og svært uorganisert kø på de 2*2 200 kW (4 plasser) de har, og endte med å skippe planen om å lade der, og kjøre til Tesla Bygland. Der er det også 2 stk 50 kW Recharge, begge i bruk og fem biler i kø. Noen snudde og kjørte videre, men nye kom til. Vi stod som eneste Tesla på åtte staller en periode, ladet i en halvtime, og en e-tron som stod som nummer to i kø hadde på den tiden flyttet seg fra køplass nummer to til nummer en. Og køen bestod av både Polestar, e-tron og iX3, men får håpe de ikke skulle fylle mye. Det var også kø på Rysstad da vi kom dit (inkl. AC), og på torsdag formiddag var det igjen kø på Rysstad, og på Hovden. Tesla Hovden lå på ca. halvparten i drift, men noe mer enn det så får en jo også kraftig redusert ladehastighet. Valle var faktisk helt tom, så her tror jeg nok at ladeoperatørene bør innse at Rysstad er et godt sted for lynladere, for å dekke både forbifarten og hytteeiere i Brokke-området.

Dette er sikkert et godt eksempel på er litt kronglete ladeområde å navigere i. Med litt utdatert infrastruktiur. Det skal imidlertid sies at Abetterrouteplanner sier man skal klare de 24 milene fra Kristiansand til Haukeli f.eks, med 26% margin i en 58 kWh ID.3 med 200 kg last, i 5 grader med på våt vei.

På akkurat den strekningen finnes det også 12 stk. 50 kW ladere pluss et antall AC ladere i tillegg til de seks hurtig- og lynladerne i Evje. Så det bør være muligheter for å klare turen om man lader når man kan- og ikke når man må. Det er klart, reiser man med halvfullt batteri og satser alt på å stoppe i Evje, blir det venting i de travleste periodene enkelte dager i påsken.. Det kan jeg se ut fra kartet, selv om jeg ikke er kjent på strekket. :)

Så er det selvfølgelig andre veier som fører gjennom dette området, men felles for alle er at det er relativt lav fart og overkommelige avstander for moderne elbiler. Denne utviklingen går bare én vei, så jeg er sikker på at med noen nye lynladere og litt mer kunnskap blant folk, så er man også «over kneika» også her.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Jeg tror "ToWalkOrDrive" peker på noe viktig her: Mangel på destinasjonsladere...
Hvis skitrekk, hotell og andre steder turister/hyttefolk typisk tilbringer flere timer i slengen hadde fått fart på etablering av destinasjonsladere i rikelig antall, så hadde det avhjulpet behovet for hurtig- og lynladere på mange av de typiske destinasjonsstedene. Slik som Hovden og Øvre Sirdal.

På gjennomfartsstedene er det selvsagt behovet for lyn- og hurtigladere som er størst.

Når det gjelder Setesdalen som nevnes her, så var dette for bare omkring fire år siden et av de best utbygde strekkene når det gjelder ladere, med 50kW ladere hver femte mil gjennom hele dalføret. I dag har, som @Elektro er inne på, denne infrastrukturen blitt noe utdatert. Det ene er behovet for lynladere fremfor bare 50kW. Det andre er behovet for mange flere ladepunkter på hvert sted. Det hjelper ikke så mye med ladere hver femte mil når det kun er to stolper på hvert sted. Da blir faren for kø stor. På Rysstad som nevnes kunne man med fordel hatt en relativt stor ladepark på 15-20 ladere. Det ville også redusert behovet for oppgradering på de andre 50kW lokasjonene. Det var vel i bunn og grunn faren for ladekø i Setesdal som gjorde at vi oppgraderte fra e-tron 50 til 55.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

geear

Dette er veldig sentralt i sør-norge og høy turistgjennomfart. Både fra Agder, Telemark og Rogaland, og utlandet! Det er altså langt fra bare Kristiansandere som kjører der, veldig mange med takboks, og mange kjører også med stor henger (gjerne med kapell) pga snøscooter. Omtrent like mange scootere som biler oppover der.  ;D Vi kom fra Sandnes via Tonstad og Eiken, og selv om det er ekstremt svingete så går det som regel i 80-90 der, og drar MYE strøm. Samme på riksvei 9 fra Krsand til Hovden, køen går som regel 10 over, så 90 store deler av strekket. Vi hadde ikke behov for lading for å komme frem, hadde fortsatt over 100 km igjen på Bygland, 35 km senere, men uten destinasjonslader og planlagt utfart til Hovden dagen etter var det veldig godt å fylle på med varmt batteri på noe annet enn 50 kW. Mange hytter uten lademulighet oppover dalen, og det var langt fra bare kortrekkeviddeelbiler som ladet.

Ladesituasjonen mellom Helleland og Evje er også dårlig. Fikk hhv. 27 og 32 kW på BKK/Lyse/Bilkraft sine 50 kW ladere på Tonstad, ren tragedie. Og det stod 100% sikkert ikke på bilen.

Og Thomas, ja, jeg har tipset Brokke alpinsenter om Tesla sine destinasjonsladere, men de heiv seg dessverre aldri på det. Hadde vi fått mulighet til å stå der 6-7 timer med 7-11 kW hadde det vært helt magisk. Og det hadde blitt enda mer fristende å reise i skitrekket hver gang. Eller badeland på Hovden, samme der. 11 kW i 3-4 timer der hadde vært helt prima.

Sølvgården på Rysstad er et av få steder som har vært langt fremme på elbil. Mange år siden de installerte både TWC og et par bokser till med type 2. veldig bra.

elektro

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. april 2022, klokken 10:04
Prøv noen andre veier. F.eks nedre delen av Østerdalen eller Kystriksveien. Det har riktignok kommet noen få lynladere på Koppang nå, men disse er plassert et godt stykke fra veien. Bortsett fra de er det kun noen få 50kW-ladere (som ofte ikke virker) mellom Elverum og Alvdal.

Nord-Norge er et kapittel for seg. Som innlegget mitt antyder.. :)

Når det gjelder Østerdalen har det jo kommet 6 stk. nye Mer lynladere rett ved RV3 / Burger King Elverum, i tillegg til de eksisterende IONITY og Recharge i sentrum. Derfra er det bare 16,7 mil til IONITY Alvdal som har fått to nye 350 kW ladere i år. Selv pleier jeg ofte å toppe opp 5-10 minutter på Espa på vei nordover. Mens jeg kjøper boller og kaffe- som jeg uansett vil ha. Det er jo også mulig å gjøre det samme på Innlandsporten (CK tangen), dersom man sjekker at det er ledig ladere på forhånd.

På vei sørover er det 17,4 mil fra Klett som har totalt 22 lynladere til Alvdal. Hvis man da ikke velger å kjøre via Tynset. Nå vil det sikker forekomme ladekøer i Alvdal også i sommer, men 6x 350 kW ladere pluss 2x 150(75), 2x 50 og 2x 22 kW tar godt unna når mange av bilene som kommer til å lade der lader med over 200 kW. Et alternativ er naturligvis å kjøre Gudbrandsdalen. Det er bare 30 minutter lenger i følge Google. Og veien har blitt bra.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA