Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

tester min eniro 64kw i danmark

Startet av Batman, onsdag 13. april 2022, klokken 23:37

« forrige - neste »

Batman


i dag testet jeg endelig min eniro. Jeg har kjørt 260 km med snittfart 105 km/t. været var tørt og 7-8C. jeg brukte ikke ac. batteriforbruket var 80 %. er det bra eller dårlig?

RJK

Når du slår av bilen, så viser den snittforbruket for turen. Du kan og gå inn på EV-innstillinger og se historikken der. Da ser du hvordan forbruket er, i kWh per 100 km (om jeg ikke husker helt feil).

Det tallet sier altså hva snittforbruket er, og det beste er å sammenligne med andre langturer du har hatt i det siste. Avhengig av vind (styrke og retning), våt/tørr veibane og temperatur, så ligger jeg alt mellom 14-22 kWh i snitt på 100 km, eller 1,4 til 2,2 per mil. Du bør i utgangspukntet havnet et sted midt i mellom her på bil uten takboks.

Jeg kjører mye motorvei, og med takboks. Jeg får gjerne rundt 300-330 om vinteren, 420-450 om sommeren, litt avhengig av farten jeg ligger i. Og jeg liker å ligge i 120 på 110 km/t veier, da er jeg mer eller mindre på fartsgrensen i virkelig hastighet.

Det må man gjerne korrigere for, for ellers ligger du fort noe under fartsgrensen, og får flere mil enn hva km/t-tallet skulle tilsi.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Olemann

Snittfarten er lite interessant for forbruk, men ser det er mange som tror det. Det viktige er andelen av turen du har hatt med høy hastighet, fuktig veibane, motvind etc.  Hvor mye farten spiser av energi ser du lett på instrumentet som viser momentanforbruket.


Sitat fra: Batman på onsdag 13. april 2022, klokken 23:37

i dag testet jeg endelig min eniro. Jeg har kjørt 260 km med snittfart 105 km/t. været var tørt og 7-8C. jeg brukte ikke ac. batteriforbruket var 80 %. er det bra eller dårlig?

Batman

da,  vet jeg ikke hvordan jeg skal sjekke forbruket for tidligere datoer :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA