Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mistet Android Auto, hvordan få tilbake?

Startet av gte-bjørn, lørdag 09. april 2022, klokken 15:47

« forrige - neste »

gte-bjørn

Jeg har brukt det veldig lite så brød meg ikke så mye at jeg ikke fikk kobla opp. Men i et forsøk på å rette det opp så parret jeg telefonen og bilen på nytt, og da forsvant knappen helt. Nå tror jeg problemet skyldtes at telefonen på et eller annet vis hadde "glemt" wifi-nettet.

Jeg har prøvd å koble opp med kabel for det så ut som det måtte gjøres første gang selv om jeg ikke husket å ha gjort det hos Møller. Men da sier fonen bare "Ingen installerte apper støtter denne USB-enheten". Jeg har en Sony Xperia 10 III nylig oppgradert til Android 12.

Så kom jeg på å prøve wifi og det var da jeg innså at det var "glemt". Hvis jeg tastet passordet manuelt så kom jeg på men fikk opp en innloggings-side fra et eller annet selskap som skulle selge meg datapakker.  ??? Så prøvde jeg QR-koden og da dukker opp en halt annen side med en START-knapp og på senere forsøk sier QR-leseren bare at "Sorry could not add this network".  :(

Hvordan et det dette skal gjøres egentlig? Det bør nevnes at det er dårlig 4G-dekning nede i parkerings-kjelleren, hvis det har noe å si. Jeg husker nå at jeg bruke QR-koden da jeg ble geleidet gjennom dette hos Møller, men ikke alle detaljene.

gte-bjørn

OK da viser det seg at appen jeg brukte for QR ikke kan koble til nettverk uten en plugin, som jeg ikke vet om jeg fikk installert riktig. Men jeg fikk brukt QR direkte fra den vanlige tilkoblingen til wifi.

Men fortsatt må jeg altså logge på hos Cubic Telecom. Hva er det meningen at jeg skal gjøre her? Jeg kan virkelig ikke huske hva det var jeg gjorde hos Møller, alt gikk så fort.  ::)

daktari

Nei, du behøver vel ikke data i bilen (Cubic) for å bruke Android Auto. Så høres ut som om du er inne på noe annet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

I korte trekk : Skru på Wifi i bilen.
Koble deg til dette nettverket med mobilen. Nå skal du kunne gå inn og starte Android Auto.

Du trenger ingen datapakker eller annet 3 parts tull.

gte-bjørn

Ja men jeg får ikke koblet meg til wifi, den krever at jeg logger inn. Telefonen viste ikke wifi-symbol på statuslinjen og sa at den fortsatt var tilkoblet 4G. Hvilket er merkelig, andre nettverk oppfører seg ikke slik. Men, jeg bør kanskje prøve en gang til og se om jeg får til å aktivere AA uten å gjøre denne innloggingen.

hELgenen

Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 09. april 2022, klokken 22:06
Ja men jeg får ikke koblet meg til wifi, den krever at jeg logger inn. Telefonen viste ikke wifi-symbol på statuslinjen og sa at den fortsatt var tilkoblet 4G. Hvilket er merkelig, andre nettverk oppfører seg ikke slik. Men, jeg bør kanskje prøve en gang til og se om jeg får til å aktivere AA uten å gjøre denne innloggingen.

Du må jo taste inn wifi passordet på mobilen. Dette ser du jo i bilen under wifi innstillinger..Ja mobilen bruker mobilt nettverk fordi den ikke finner noe internet via bilens wifi. Men du må lære mobilen å kjenne igjen bilens wifi slik at den kan bruke det ifb android auto. Du får trolig spørsmål om du vil forbli pålogget fordi mobilen ikke finner internet..svar ja..så etterpå starter du AA i bilen.  Deretter skal mobil og bil kunne kommunisere og mobilen forstår nå at internet finner den via mobilens 4G/5G nett så fremt mobildata er aktivt på mobilen..

gte-bjørn

Jeg har riktig passord for wifi, det er ikke det som er problemet. Er vel bare for vant til at jeg må "logge inn" på wifi for at det skal funke, men det er kanskje ikke tilfelle her. Prøver igjen imorgen. Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor telefonen tilsynelatende hadde "glemt" bilens wifi.

Da AA fungerte så så jeg at min podcast-app var støttet, og den vil jeg gjerne bruke. Det er litt dumt å måtte starte avspilling på telefonen før jeg begynner å kjøre, fort gjort å glemme og så får jeg ikke brukt tiden til det jeg ville....

gte-bjørn

Nei det funker ikke. Jeg er tilkoblet (kan også se i bilen at den er koblet opp) men det dukker ikke opp noen Android Auto som kan aktiveres.

Nå husker jeg at etter siste jeg brukte AA så så det ut til at den brukte mye batteri (på mobilen) så jeg trykket Tving avslutning. Kan det være at jeg har ødelagt AA på telefonen?  ??? AA er jo ikke en separat app. På den annen side så har jeg oppgradert til Android 12 etter det så skulle tro ting var nullstilt.

gte-bjørn

Nå fikk jeg det til!  :D

Android Auto er som sagt ikke en vanlig app som dukker opp med ikon når du blar igjennom alle apper. Men i Instillinger->Apper så dukker den opp. Og den var fortsatt deaktivert.  ::) Jeg skrudde på igjen og prøvde på nytt. Nei, fortsatt ingenting.  ??? Men etter at jeg slo telefonen av og på igjen så fikk jeg satt det opp. Puh!

Det er fortsatt et lite mysterium hvorfor wifi-nettet hadde forsvunnet fra telefonens hukommelse, men det er mulig jeg gjorde det selv som en del av forsøket på å gjøre alt omigjen.

Beklager all støyen, alt skyldtes altså at jeg faktisk hadde skrudd det av selv. Men det hjelper jo ikke at AA ikke vises som en vanlig app på telefonen, hadde den gjort det så hadde jeg funnet ut av det ganske umiddelbart.

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA