Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stå i lader eller ikke?

Startet av Jeanet, torsdag 07. april 2022, klokken 08:04

« forrige - neste »

Jeanet

Burde Leaf'n være tilkoblet strøm når den står ute i minusgrader? På natta hjemme for eksempel? Har prøvd å google, men finner 10 forskjellige svar... Har hvertfall merket meg at den bruker mye mer strøm til jobb når den ikke har blitt ladet på natta.

Og er det flere som sliter med at lane assist, nødbrems og auto fulltlys ikke virker når det er kaldt? Ringte de jeg kjøpte bilen av og de sa det var pga. is på sensoren, men det høres jo veldig rart ut at dette kun skal virke når det er kaldt......
«Judas» - 2018 Nissan Leaf Launch Edition

kaiat

Det korte svaret er "ja", for da kan du forvarme bilen før avreise. Varmeapparatet blir drevet av fremdriftsbatteriet, så på vinteren går forbruket i taket om du da ikke forvarmer.

Jeg går ut ifra at du har mye småkjøring siden du ikke lader hver natt? Hvordan er ladesituasjonen din forresten? Bruker du stikkontaktladeren som fulgte med bilen, eller har du fått montert en skikkelig hjemmelader?

Det med is på sensoren stemmer forsåvidt og er ikke uvanlig. Dette gjelder flere bilmerker. Noen bilmodeller har varme i sensoren for å unngå det.

Jeanet

Sitat fra: kaiat på torsdag 07. april 2022, klokken 15:12
Det korte svaret er "ja", for da kan du forvarme bilen før avreise. Varmeapparatet blir drevet av fremdriftsbatteriet, så på vinteren går forbruket i taket om du da ikke forvarmer.

Jeg går ut ifra at du har mye småkjøring siden du ikke lader hver natt? Hvordan er ladesituasjonen din forresten? Bruker du stikkontaktladeren som fulgte med bilen, eller har du fått montert en skikkelig hjemmelader?

Det med is på sensoren stemmer forsåvidt og er ikke uvanlig. Dette gjelder flere bilmerker. Noen bilmodeller har varme i sensoren for å unngå det.

Jeg forvarmer bilen hver dag uansett, men det er vel ikke batterivarmer etter hva jeg har skjønt... Vet ikke helt om det kvalifiserer til småkjøring, kjører minst 9 mil hver dag så lader jo ca. annenhver dag. Det vil si jeg kjører til og fra jobb ene dagen, til jobb andre dagen og lader noen timer der med vanlig stikk også lader jeg den fullt opp samme natt.

Kikket på batteritemperatur etter den har stått i lader i hele natt og det var ikke optimalt allikevel. Jeg er helt blåst på elbil enda, men regeneringen hadde bare 3-4 streker når jeg startet bilen etter lading. Om det er normalt eller ikke vet jeg ingenting om.

Lader i utendørs stikkontakt. Skal kjøpe hus, så å bruke 15.000 kr. på lader hos faren min er uaktuelt med mindre han kjøper elbil selv ;) Kommer etterhvert lader på jobben som jeg får bruke.
«Judas» - 2018 Nissan Leaf Launch Edition

kaiat

Vi lader nesten hver natt vår gamle 2014 Leaf. Det kommer litt an på om bilen skal brukes noe særlig neste dag, men på vinteren er det greitt at bilen er oppvarmet når du skal ut og kjøre. Da brukes mindre av batteriet på oppvarming av kupeen.

Trig8

Hvis du ønsker økt batteritemperatur når du starter om morgenen må du passe på at den lader helt opptil du skal dra - ellers rekker batteriet å bli kaldt igjen.
Forvarming uten at ladekabelen står i slår seg av etter 15 minutter, så starter du den ikke manuelt flere ganger vil den ikke forvarme så mye som hvis du har stilt inn forvarming i bilen med ladekabel tilkoblet. Da vil bilen bruke mer strøm til varming mens du kjører.
Når du kjører såpass langt hver dag ville jeg ikke hatt noen bekymringer for å lade hver natt.

Sensorene har litt problemer om vinteren, ja. De kan dekkes av snø og is, samt dugg inne i frontruta. De fleste problemene jeg har skyldes oppvarming av frontruta som ordner seg etter litt kjøring - eventuelt forvarming.

Jo mer strøm på batteriet desto mindre regenerering. Det er helt normalt. Vil du beholde ´bremseeffekten´ av regenereringen er e-pedal en mulighet.

FroBe

#5
Radaren min begynte å jukse etter et par vask med høytrykkspyler, og gav til slutt konstant feilmelding.
Den ble byttet på garantien før bilen var 2 år gammel. Jeg bruker adaptiv cruisekontroll på 80% av kjøringen min, det ble slitsomt da den ikke virket.
Om man ikke skraper ruta eller forvarmer bilen vil ikke kameraet over speilet se noe. Der kan man også oppleve problemer med dugg hvis man har mye fuktighet i bilen.

Jeg kjører 8 mil daglig, og lader hver dag. Koblet i ladekabel sent på kvelden slik at batteriet ville ha 80% når jeg skulle på jobb (standardkabelen lader omtrent 5% batteri per time). Da takler regenereringen 7% nedoverbakkke med 290 høydemeter fall, uten regenerering ville den slitt på bremsene. En annen fordel er at batteriet lever lengre når det holdes mellom 20 og 80%.

Edit: Nå har jeg kjøpt Wallbox lader, og kan justere strøm og ladetid slik at jeg ikke er avhengig å plugge inn på et bestemt klokkeslett for å få 80%.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Trekkoppbil

Det er ved høye temperaturer at batteriet ikke bør stå fullada over tid. Om vinteren når det heller ikke er torden, så betyr det ikke så mye.
Det som sliter ved låge temperaturer, er kombinasjonen av høy ladehastighet og opplading til høy SOC.

Jeanet

Takk for svar alle! Skjønner at jeg kan lade mer enn jeg gjør nå hvertfall 😊 Er jo så mye forskjellige svar som kommer når man googler at er til å bli gal av!
«Judas» - 2018 Nissan Leaf Launch Edition

Bigdrago

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 14. april 2022, klokken 22:05
Det er ved høye temperaturer at batteriet ikke bør stå fullada over tid. Om vinteren når det heller ikke er torden, så betyr det ikke så mye.
Det som sliter ved låge temperaturer, er kombinasjonen av høy ladehastighet og opplading til høy SOC.

På min 2015 tekna kan man velge i innstillingene at den kun skal lade til 80%. Er det ikke sånn på nyere modeller?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

kaiat

Nei. 2015-modellene var vel faktisk de siste som hadde denne muligheten.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA