Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utstyrspakke

Startet av Mikkey, onsdag 06. april 2022, klokken 11:29

« forrige - neste »

Mikkey

Kommer fra en Ioniq 2019 og vurderer sterkt å legge inn bestilling i dag på Toyota. Fikk tilbud med Active på 454 000 med Premium lakk. Jeg tenker at Premium lakk ikke er så viktig, så kan hende man tar den billigere varianten. Har noen fått lignende tilbud?

Det jeg stusser mest på er at Active pakken ikke inneholder parkerings sensorer, men rygge kamera? Jeg personlig mener at det er rart i 2022 og ikke ha dette med i basis pakken.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Mikkey på onsdag 06. april 2022, klokken 11:29
Kommer fra en Ioniq 2019 og vurderer sterkt å legge inn bestilling i dag på Toyota. Fikk tilbud med Active på 454 000 med Premium lakk. Jeg tenker at Premium lakk ikke er så viktig, så kan hende man tar den billigere varianten. Har noen fått lignende tilbud?

Det jeg stusser mest på er at Active pakken ikke inneholder parkerings sensorer, men rygge kamera? Jeg personlig mener at det er rart i 2022 og ikke ha dette med i basis pakken.

Personlig synes jeg det er en fordel å slippe hylingen fra parkeringssensorer. Når skjermen er stor og god, og har gode rygge-hjelpelinjer, så trenger du ikke annet for å rygge og parkere. Jeg har aldri klart å stole på parkeringssensorene på Tesla Model Y, men ryggekamera er akkurat det som er nok og perfekt.
Tesla Model Y                         2021-

Håkon77

Ser på active jeg også. Jeg var redd det ikke var ryggekamera heller, men det er det altså? Jeg hadde tatt solid-lakk om den hadde kommet i hvit. Svart er litt uaktuelt på en elbil da jeg må la den stå i solen på jobben. Er det ellers noe funksjoner som ikke er på 8" multimediaen som 12" har? Fikk inntrykk av at det kun var størrelsen som var forskjellen, men det var veldig vage svar å få. De vet vel ikke selv heller.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Mikkey

Ja. Man får med ryggekamera på Active. Men det skal ikke være noe forskjell på skjermene utenom størrelsen. Tenker det kanskje er smart å bestille en av fargene som produseres først. Tror det er grå/sølv som er først ut. Vil helst ikke vente til 2023 med ny bil. Kan hende det kommer noen nye til den tid.

Trond.m

#4
Sitat fra: Mikkey på onsdag 06. april 2022, klokken 11:29
Det jeg stusser mest på er at Active pakken ikke inneholder parkerings sensorer, men rygge kamera? Jeg personlig mener at det er rart i 2022 og ikke ha dette med i basis pakken.
Helt utrolig. Oppdaget ikke at det allerede var kommentert her, da jeg skrev om det i en annen tråd.

Ser også at pressen skriver mye rart om denne bilen. Dinside skriver følgende:

Sitat «For å sørge for at denne rekkevidda opprettholdes best mulig også under vinterforhold, får bilen varmepumpeteknologi. Den fungerer på samme måte som varmepumpa hjemme: Ved bruk av relativt lite strøm, hentes varme fra luften for å varme opp kupeen med bruk av lite strøm fra batteriet.

I tillegg skal bilen få såkalt infravarme, med spesielle paneler under dashbordet som gir rask varme til sjåfør og passasjer, med minimalt strømforbruk»

IR paneler har bilen ikke...det er det vel bare BMW iX som har. Og at varmepumpen henter varme fra luften er ikke sikkert. De fleste varmepumper i elbiler henter bare restvarme fra batteri og drivverk.

ViktorS

Sitat fra: Trond.m på torsdag 07. april 2022, klokken 19:09
Sitat fra: Mikkey på onsdag 06. april 2022, klokken 11:29
Det jeg stusser mest på er at Active pakken ikke inneholder parkerings sensorer, men rygge kamera? Jeg personlig mener at det er rart i 2022 og ikke ha dette med i basis pakken.
Helt utrolig. Oppdaget ikke at det allerede var kommentert her, da jeg skrev om det i en annen tråd.

Ser også at pressen skriver mye rart om denne bilen. Dinside skriver følgende:

Sitat «For å sørge for at denne rekkevidda opprettholdes best mulig også under vinterforhold, får bilen varmepumpeteknologi. Den fungerer på samme måte som varmepumpa hjemme: Ved bruk av relativt lite strøm, hentes varme fra luften for å varme opp kupeen med bruk av lite strøm fra batteriet.

I tillegg skal bilen få såkalt infravarme, med spesielle paneler under dashbordet som gir rask varme til sjåfør og passasjer, med minimalt strømforbruk»

IR paneler har bilen ikke...det er det vel bare BMW iX som har. Og at varmepumpen henter varme fra luften er ikke sikkert. De fleste varmepumper i elbiler henter bare restvarme fra batteri og drivverk.

har lest noen plasser at toyota påstår "minimal" reduksjon av batteri i vinterkulde, eller noe i den duren. Det lager noen forventninger hos meg. tatt ut av lufta, tenker jeg at max 10% reduksjon vinterstid i Finnmark er "innafor".
Men.. det er nok ønsketenking! :)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Trond.m

#6
Nei, det kan ikke stemme. Det er ikke ryggekamera som standard på id.4. Det ligger i førerassistent-pakken. Det må i såfall være et påbud som har kommet og som gjelder for nye typeregistreringer.

Trond.m

#7
Sitat fra: ViktorS på torsdag 07. april 2022, klokken 21:03
har lest noen plasser at toyota påstår "minimal" reduksjon av batteri i vinterkulde, eller noe i den duren. Det lager noen forventninger hos meg. tatt ut av lufta, tenker jeg at max 10% reduksjon vinterstid i Finnmark er "innafor".
Men.. det er nok ønsketenking! :)
Hvis du ønsker at rekkevidden skal være 90 % av WLTP i minus 10-15 grader, så tror jeg du blir skuffet. Det blir hevdet at de holder batteriet varmt, men det krever også energi. Det er mulig at batteriet er veldig godt isolert, men det viser ser ofte at det er et sprik mellom hva markedsavdelingen skriver og hva som faktisk blir levert. Det har vi sett hos alle leverandører. Jeg vil tro at rekkevidden ikke er mye over 30 mil om vinteren i 10 kuldegrader med 71 kwh brutto kapasistet. Nettokapasiteten vil ikke Toyota fortelle oss 😥 Det er mindre batterikapasitet enn konkurrenter som VW og Nissan har. Med mindre batteri vil en støtte andel av energien gå til å varme kupe og batteri.

ViktorS

Tror nok ikke de har noe bedre batteri i kulda enn andre. Men.. når de skriver at det er minimalt reduksjon i kulda, så har de noe å leve opp til gitt!:)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Mikkey

Ja, de er nok heldig med at bilene leveres i juni og at man ikke får prøvekjørt denne bilen om vinteren. Skulle vært pålagt med en egen WLTP som går fra april-oktober og en slags vinter WLTP som måler rekkevidden November - Mars. På den måten hadde minst mulig forbrukere blitt "lurt"

Chimp

Sitat fra: Trond.m på torsdag 07. april 2022, klokken 22:03
Sitat fra: ViktorS på torsdag 07. april 2022, klokken 21:03
har lest noen plasser at toyota påstår "minimal" reduksjon av batteri i vinterkulde, eller noe i den duren. Det lager noen forventninger hos meg. tatt ut av lufta, tenker jeg at max 10% reduksjon vinterstid i Finnmark er "innafor".
Men.. det er nok ønsketenking! :)
Hvis du ønsker at rekkevidden skal være 90 % av WLTP i minus 10-15 grader, så tror jeg du blir skuffet. Det blir hevdet at de holder batteriet varmt, men det krever også energi. Det er mulig at batteriet er veldig godt isolert, men det viser ser ofte at det er et sprik mellom hva markedsavdelingen skriver og hva som faktisk blir levert. Det har vi sett hos alle leverandører. Jeg vil tro at rekkevidden ikke er mye over 30 mil om vinteren i 10 kuldegrader med 71 kwh brutto kapasistet. Nettokapasiteten vil ikke Toyota fortelle oss 😥 Det er mindre batterikapasitet enn konkurrenter som VW og Nissan har. Med mindre batteri vil en støtte andel av energien gå til å varme kupe og batteri.

Tipper Ioniq5 minus 10-15 % rekkevidde. Ser ingen grunn til at toyota skal klare å være så mye bedre enn koreanerne som er rå på dette med rekkevidde. Synes batteriet er for lite på denne dessverre.

Håkon77

Men er ikke Id4 ganske nærme i batterikapasitet? At Hyundai har vært veldig gode på rekkevidde har vel å gjøre med at bilene har vært forholdsvis små og lette. Jeg kan ikke si jeg har lest like gode tall på Ioniq5 som vi med Kona har erfart? Mitt inntrykk er at elbiler er mer sårbare for størrelse og vekt enn dieselbiler.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

daktari

ID.4 har 82 brutto, 77 kWh netto kapasitet som er noe høyere enn Toyota vel?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Håkon77

Ja, men jeg håper at det er 71kwh netto Toyota har. Ellers er det ikke mulig å få mer enn 40mil ut av den.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Mikkey

Rart om dette ikke skulle være netto ja. Bilen gikk fra å kunne kjøre 450km etter Toyotas strenge tester til å kunne sertifiseres på 513km etter WLTP testing. Vil nok at tro at realiteten ligger midt i mellom.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA