Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høringsforslag om omklassifisering fra sykkel til motorvogn og 12 års grense

Startet av Trekkoppbil, søndag 03. april 2022, klokken 10:08

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det er krefter som ønsker nye regler for elsparkesykler:

  • 12 års grense for elsparkesykkel i løpet av våren
  • Forbud mot bruk på fortau
  • Kjøretøyene skal omfattes av bilansvarsloven
  • Omklassifisering fra sykkel til motorvogn
https://www.vegvesen.no/fag/publikasjoner/hoeringer/forslag-til-endring-i-regelverket-for-sma-elektriske-kjoretoy/

Etter min mening, er det ganske lettvint med sykkel, da ansvaret dekkes av inboforsikring.

For barenefamilier oppfatter jeg de nye reglene som en inngrepen i bevegelsesfriheten da man sperrer for at elever skal kunne ta seg fram på egen hånd på skolevei og rundtomkring. Kommer det nye regler med kort frist, så hindrer man bruk av investerte kjøretøy og man blokkerer for familienes transportplaner.

Trekkoppbil

Så spørs det om omklassifisering vil trigge momsfritak for elektriske sparkesykler, etter merverdiavgiftsloven §6-7
"
(1) Omsetning og leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift, er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 7 første ledd bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven."

turfsurf

Dette er jo typisk byråkrater som har for lite å gjøre. Små elkjøretøy med begrensing på 20-25km/t passer godt sammen med reglene for sykkel. Stort sett samme skaderisiko.

Man kan godt bli bedre på kontroll av fart, og stille større krav til kjøreegenskaper og bremser på de dog.

Opplever at veldig mange av elsparkesyklene blir trimmer. Ser med skrekk på ungdommer som suser av gårde i 70+ km/t på gang og sykkelvei. Det er ikke greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Dødsulykkene her i distriktet har skjedd på vei og kollisjon med bil; så skjønner ikke helt logikken med å forby sparkesykling på forthau. ::)

Samtidig er det vel ingen under 12 år som er drept?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på søndag 03. april 2022, klokken 15:10
Dødsulykkene her i distriktet har skjedd på vei og kollisjon med bil; så skjønner ikke helt logikken med å forby sparkesykling på forthau. ::)
Trenger da ikke være dødsulykker for at det skal være stygt nok. Hvis du blir påkjørt av en sparkesykkel i 20+ km/t skal jeg love deg det gjør vondt.

Mange steder er det ikke så tett med folk at det reelt er ett problem, men i f.eks Oslo har jeg full forståelse for at det kan være ett problem.

At  ubegrensede sparkesykler ikke er greit ser jeg ikke noe vits i å diskutere en gang.

Ja, det er regler som regulerer farten (gangfart i nærheten av folk), men det blir overhodet ikke overholdt.

S-pedelec varianter av sparkesykler med skilt og krav om hjelm for bruk på vei er en annen sak. Det kunne man godt hatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Truls Antonsen

Legevakter og tannleger har også merket stor økning med sparkesykkel-relaterte skader...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA