Når kommer Y LR fra Berlin?

Startet av Grenadier, lørdag 19. mars 2022, klokken 04:14

« forrige - neste »

ndrsone

Sitat fra: Contango på tirsdag 23. august 2022, klokken 09:14
Sitat fra: ndrsone på tirsdag 23. august 2022, klokken 08:26
Hørtes rart ut. Hva om man får Tyskprodusert bil uten å spesifisere ønsker?
Eh - javel?

Hvis ikke jeg misforstod så sier denne personen fra Tesla at man ikke får stå i en Berlin-only kø uten å få oppdatert pris? Mens hva om man er en av de første som får tildelt LR fra Berlin uten å spesifisere at de kun vil ha bil derfra?
Som sagt, jeg syntes det hørest rart ut - men nå sitter jo ikke jeg på fasiten :)

Contango

Saken er nok at Tesla ikke vil bruke mer ressurser på å administere individuelle ønsker som dette. Ergo blir bilene fordelt som det passer de logistikkmessig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ndrsone

Sitat fra: Contango på tirsdag 23. august 2022, klokken 09:33
Saken er nok at Tesla ikke vil bruke mer ressurser på å administere individuelle ønsker som dette. Ergo blir bilene fordelt som det passer de logistikkmessig.

Det kan jeg forstå, men da ville det vel vært mer naturlig å opplyse om at det ikke lengre var mulig. Det forklarer fortsatt ikke hvorfor de får oppdatert pris. Det eneste som oppdaterer prisen er vel om man oppdaterer specen sin slik at de blir sett på som en "ny" bestilling?

Contango

Skjønner, men tenker at det går ut på ett egentlig. I praksis blir bilen bare utsatt i Teslas systemer. Tesla har gjort dette før når bestillere av forskjellige årsaker har ønsket å utsette flere ganger. Har nok vært masse kommunikasjon frem og tilbake med mange nå, og de er sikkert lei.

ndrsone

Sitat fra: Contango på tirsdag 23. august 2022, klokken 09:56
Skjønner, men tenker at det går ut på ett egentlig. I praksis blir bilen bare utsatt i Teslas systemer. Tesla har gjort dette før når bestillere av forskjellige årsaker har ønsket å utsette flere ganger. Har nok vært masse kommunikasjon frem og tilbake med mange nå, og de er sikkert lei.

Ja det gir faktisk mening at de utsetter leveringen på de som insisterer på å få Tysk bil. Det betyr vel i praksis at noen andre får plassen deres i køen og at de får en annen bil. Skjønner det er kjedelig for de det gjelder.
Selv er jeg faktisk usikker på hva jeg foretrekker, Kina har jo lengre fartstid. Jeg lar tilfeldighetene rå :-)

sls

Jeg fikk ingen annen begrunnelse enn at de tidligere har latt kunder som ønsker tyskprodusert Y om å utsette levering, men dette vil de ikke lenger med henvisning til at prisene har økt på grunnmodell fra bestillinger i 2020 til nå. Det kan godt være Tesla er lei, men jeg synes de kunne vært ryddigere i kommunikasjonen.
Nå blir man bare matchet med en bil som er underveis og må selv ringe og undersøke om dette er en tysk eller kinesisk bil.

Contango

Sitat fra: sls på tirsdag 23. august 2022, klokken 10:13
Jeg fikk ingen annen begrunnelse enn at de tidligere har latt kunder som ønsker tyskprodusert Y om å utsette levering, men dette vil de ikke lenger med henvisning til at prisene har økt på grunnmodell fra bestillinger i 2020 til nå. Det kan godt være Tesla er lei, men jeg synes de kunne vært ryddigere i kommunikasjonen.
Nå blir man bare matchet med en bil som er underveis og må selv ringe og undersøke om dette er en tysk eller kinesisk bil.
Forstår jo at det oppleves at en service blir fjernet uten "kompensasjon". Mitt utgangspunkt er nok at ingen andre tilbyr det Tesla tilbyr gjennom en svært lav kanselleringskostnad og i alle fall tidvis stor leveransefleksibilitet. Når man ser leveranse usikkerheten i de andre merke forumene i kombinasjon med all kompleksiteten med nye fabrikker og stadig nye eksterne utfordringer er det kanskje ikke urimelig at Tesla strammer inn på leveransefleksibiliteten (selv om jeg godt skjønner den politiske siden her).

Haggish

Hvorfor tror du at de ringer for og fortelle dette? Jo, antakelig fordi de prøver seg. Da kan de si nei det har ingen sagt. Just saying ;D
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Contango

Radial

Sitat fra: Haggish på tirsdag 23. august 2022, klokken 12:22

Hvorfor tror du at de ringer for og fortelle dette? Jo, antakelig fordi de prøver seg. Da kan de si nei det har ingen sagt. Just saying ;D

Det er hva som står i kontrakten som gjelder uansett, og der står det ikke noe om Tyskland?
At Tesla i det hele tatt har TILLATT en utsettelse til Berlin er "oppe-å-gå", er en grand-lux service i seg selv... ikke en eneste annen produsent i verden hadde tillatt en slik detaljstyring av produksjonen sin.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Haggish

Har du aldri opplevd at noen sier noe som de senere benekter at de har sagt??

Sitat fra: Contango på tirsdag 23. august 2022, klokken 13:33
Hæ? Prøver seg på hva da?
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Contango

Hva er det for tullete svar? Jeg spurte deg om hva du mener Tesla "prøver seg på"?  Hvilke kontraktuelle rettigheter er det du henviser til her? Ref Radials kommentar.

Haggish

Er ikke en muntlig avtale like bindene som en skriftlig, det er bare bevisbyrden som blir vanskeligere.
Her er det flere som har fått lovnaden og det styrker brukerne.
Jeg mener de derfor ringer isteden for og skrive dette, for så og få noen til og trekke seg.
Dette er ikke en uvanlig metode.
Er det noen som har fått denne meldingen skriftlig?

Sitat fra: Contango på tirsdag 23. august 2022, klokken 14:27
Hva er det for tullete svar? Jeg spurte deg om hva du mener Tesla "prøver seg på"?  Hvilke kontraktuelle rettigheter er det du henviser til her? Ref Radials kommentar.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Radial

Her ringer de for å si det ikke er mulig å utsette mer, ordrebøkene skal tømmes for gamle bestillinger.
Det står i kontrakten at man er pliktig å ta imot bil når du tilbys bilen du har bestilt, ellers står Tesla fritt til å skru opp prisen eller kansellere.

Det å få utsatt til Berlin-leveranse er derfor en skikkelig grand-lux service, og snart 1 år etter Kina-leveransene begynte, må denne luksusen ta slutt - Selv om Berlin ikke kom helt opp å stå :)
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Contango

Jeg takker innimellom Gud for at jeg ikke sitter på kundeservice og skal håndtere slike forventninger. Helt sikkert bra for alle andre også. Jeg ønsker alle som vil føre en sak mot Tesla for å ha fått Kinabil istedenfor Tyskerbil en strålende ettermiddag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA