Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når kommer Y LR fra Berlin?

Startet av Grenadier, lørdag 19. mars 2022, klokken 04:14

« forrige - neste »

Grenadier


turfsurf

Sitat fra: Grenadier på tirsdag 22. mars 2022, klokken 23:43
Okei. Og man helst ha bil med radar?
Tja, Tesla sin SW skal jo uansett bli vision only, så jeg vet ikke hvor stor nytteverdien blir av den radaren.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Jeg blir litt i villrede her..

"Additionally, unlike the Performance test cars currently being built at the factory, these Long Range test cars will not be equipped with radar."

Hvorfor dunker Tesla inn radar på performance bilene når de samtidig sier de ikke vil lage software som bruker dem? 

larsgk

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 05:30
Tja, Tesla sin SW skal jo uansett bli vision only, så jeg vet ikke hvor stor nytteverdien blir av den radaren.
Og det er jo fint, siden bilen melder minst en gang per tur at kamera er tildekket.

hELgenen

Sitat fra: larsgk på onsdag 23. mars 2022, klokken 06:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 05:30
Tja, Tesla sin SW skal jo uansett bli vision only, så jeg vet ikke hvor stor nytteverdien blir av den radaren.
Og det er jo fint, siden bilen melder minst en gang per tur at kamera er tildekket.

Ja, kanskje det blir en egen feature på de nye performance bilene fra Berlin også siden de monteres der. Tipper Tesla klarer å selge dette som : En dings montert der framme som kan varsle brukeren om at den er tildekket.

RuneW

Sitat fra: larsgk på onsdag 23. mars 2022, klokken 06:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 05:30
Tja, Tesla sin SW skal jo uansett bli vision only, så jeg vet ikke hvor stor nytteverdien blir av den radaren.
Og det er jo fint, siden bilen melder minst en gang per tur at kamera er tildekket.

Det frontkameraene som erstatter radaren. Får du ofte melding om at disse er tildekket?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: larsgk på onsdag 23. mars 2022, klokken 06:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 05:30
Tja, Tesla sin SW skal jo uansett bli vision only, så jeg vet ikke hvor stor nytteverdien blir av den radaren.
Og det er jo fint, siden bilen melder minst en gang per tur at kamera er tildekket.
Får du melding om at frontkamera er tildekket? Det har jeg ikke på mine 155000km i Tesla med kamera opplevd. Jeg har fått klager på for mye regn noen ganger, og kamera på b-stolpen blir det klager på innimellom. Men ikke frontkamera.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: hELgenen på onsdag 23. mars 2022, klokken 06:16
Jeg blir litt i villrede her..

"Additionally, unlike the Performance test cars currently being built at the factory, these Long Range test cars will not be equipped with radar."

Hvorfor dunker Tesla inn radar på performance bilene når de samtidig sier de ikke vil lage software som bruker dem?
Min spekulasjon: Det skrives at det kun er en testproduksjon. Det er biler som ikke kan selges, og som det er en stund til skal i ordinær produksjon. Hvis det er mangel på deler (RADAR) er det vel ikke mye vits i å putte dette i disse bilene. Tesla har jo programvare for biler uten RADAR i USA og trenger da heller ikke gjøre noen tilpasninger for disse testbilene.
Tipper at bilene får RADAR i ordinær produksjon, dersom det da fortsatt er krav om dette i Europa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Er det krav om radar i Europa?
Radaren har da uansett vært brukt til noe, og jeg vet ikke om den funksjonaliteten de selv har varslet reduksjoner i er like god som før.
https://www.tesla.com/support/transitioning-tesla-vision
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

Sitat fra: Contango på onsdag 23. mars 2022, klokken 09:47
Er det krav om radar i Europa?
Radaren har da uansett vært brukt til noe, og jeg vet ikke om den funksjonaliteten de selv har varslet reduksjoner i er like god som før.
https://www.tesla.com/support/transitioning-tesla-vision
Jeg kan huske feil, men jeg mener at det ble sagt at de kun fjernet RADAR i USA, fordi det var krav om å ha dette i Europa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

larsgk

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 08:11
Sitat fra: larsgk på onsdag 23. mars 2022, klokken 06:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 05:30
Tja, Tesla sin SW skal jo uansett bli vision only, så jeg vet ikke hvor stor nytteverdien blir av den radaren.
Og det er jo fint, siden bilen melder minst en gang per tur at kamera er tildekket.
Får du melding om at frontkamera er tildekket? Det har jeg ikke på mine 155000km i Tesla med kamera opplevd. Jeg har fått klager på for mye regn noen ganger, og kamera på b-stolpen blir det klager på innimellom. Men ikke frontkamera.
Nei, bare kamera på stolpe og ved blinklys. Så om den bare brukes i front betyr det ikke noe.

emurof

Sitat fra: larsgk på onsdag 23. mars 2022, klokken 06:42
Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. mars 2022, klokken 05:30Tja, Tesla sin SW skal jo uansett bli vision only, så jeg vet ikke hvor stor nytteverdien blir av den radaren.

Og det er jo fint, siden bilen melder minst en gang per tur at kamera er tildekket.

Det bør du få sjekket på service. Jeg har ikke noe slikt problem med min Model 3. Dessuten har de droppet radar helt i USA for en god stund siden, så hvis dette hadde vært et reelt problem ville man nok sett en recall for lengst.

Tvert imot fikk Model Y med kun kamera og ingen radar toppscore hos IIHS.

Grenadier

Men tilbake til spørsmålet om når LR blir levert fra Berlin:

Ser at sort, hvit og grå Model Y (med Induction-felger) har estimert levering mai. Mens rød og blå har estimert levering juni og juli.

Kan dette være en indikasjon på at bilene kommer til å komme fra Berlin? (Har lest at de starter med hvit og sort). Eller er det slik at leveringstid avhenger av lakkfarge også fra Kina?

Panda4u

Sitat fra: Grenadier på søndag 27. mars 2022, klokken 10:34
Men tilbake til spørsmålet om når LR blir levert fra Berlin:

Ser at sort, hvit og grå Model Y (med Induction-felger) har estimert levering mai. Mens rød og blå har estimert levering juni og juli.

Kan dette være en indikasjon på at bilene kommer til å komme fra Berlin? (Har lest at de starter med hvit og sort). Eller er det slik at leveringstid avhenger av lakkfarge også fra Kina?

Det er såpass mange som var holdt av LR i Berlin utgave uten å enda ha fått noe dato. Så om du bestiller LR nå, så er den fra Kina, garantert.

Jokkhov

Bestilte LR i går med estimert levering i Juli. Selger bekreftet at bilen kommer ifra Berlin, men vi får se. En bekreftelse fra en selger hos Tesla er ikke mye verdt.. Kommer dog uansett til å vente til den kommer derifra, så får håpe det blir før jul 😊
Nissan leaf tekna 2014 modell (solgt)
BMW i3 fully charged 94ah (solgt)
BMW i3 fully charged 120ah(solgt)
Tesla model 3 LR 2021 - selges
Tesla model Y LR - bestilt 31/3- 22

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA