Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD uten pakker

Startet av hELgenen, tirsdag 15. mars 2022, klokken 18:42

« forrige - neste »

hELgenen

Har fått noen meldinger på PM angående AWD uten pakker. Tenkte jeg kunne dele min erfaring her og samtidig åpne opp for at flere kan fylle på med egne erfaringer - og så kan jeg heller prøve å svar på spørsmål her.

Vi har en slik som bil nr.2.  Egentlig snuste vi på en Cupra Born, men fruen ville ha AWD på begge bilene og da ble dette en løsning vi gikk for.  Er det noe vi savner på denne? Svaret er nei.
Standard LED lysene er uforskammet gode på Polestar 2 - automatikken for å skru av/på under kjøring er rett og slett fantastisk.  Begge setene foran er elektriske med minne for førerplassen og du sitter helt ok - men vær klar over at du ikke kan forlenge seteputen her. Adaptiv Cruise er det ikke - men dette er noe vi sjelden bruker på bil nr.1 også - så det savnes ikke. Panorama tak - vel det er et toegget sverd - men er glad jeg har en bil meg og en uten - så da savner vi ikke det heller.  360 kamera - vel- har det på en bil og har det da ikke på denne AWD uten pakker - savner heller ikke det - ryggekamerat er mer enn godt nok. Og du har også her en autobrems dersom det skulle dukke opp noe der bak når du rygger. Den funksjonen var forøvrig ganske brå på 1.8, men på 1.9 software er den ikke så brå.   Bilen bruker heller ikke så mye - på kjørerturer nå i vinter klarte jeg lett å komme under 2.0 kwh/mil - så jeg tviler på at varmepumpen som også mangler ville gjort så stor forskjell. Uten panoramatak så er det heller ikke noe kaldras fra tak i kaldt vær - så mulig det bidrar til å begrense oppvarmingen og forbruket? Polestar er uansett ikke bilen du kjøper for å få lavt forbruk. Jeg tror også AWD uten pakker faktisk er den raskeste av alle ettersom dette er den letteste AWD bilen av dem alle. Du kan også oppgradere ytelsen OTA for ca 10k akkurat som de med full pakke og AWD.

Og bilen er svært god å kjøre - den ligger dønn stabilt på veien og oppfører seg svært sivilisert. En pedal innstillingen er svært bra satt opp. Demperene er akkurat passe stive - ikke for myke, ikke for stive etter min smak. Det eneste er midtkonsollen mellom setene - den tar noe plass , men ettersom ingen av oss sitter å presser ut knærne så plages vi ikke og dette er jo likt på alle utstyrsgrader uansett..

I det hele tatt er det mye å like med denne bilen - og i daglig bruk er det faktisk ingenting jeg savner. Ikke Pixel LED og ikke Adaptiv Cruise som jeg tror svært mange mener de vil savne. Fordelen med å ha lite pakker er jo at det er færre ting som kan gå galt og færre ting å irritere seg over.  Jeg tror svært mange tenker at de MÅ ha med det og det..og slik tenker ofte jeg også når jeg skal ha EN bil - da blir det gjerne full pakke. Men når jeg kjører denne AWD uten noen pakker - så er det ingenting jeg savner. Til og med Digtal Key har jeg fått til å fungere...tvilte lenge på dette, men nå ser det faktisk ut til å fungere stabilt....

Havvo

Vurderer samme selv. Står mellom LR SM uten noen pakker eller LRDM uten pakker. Hva velger jeg? Mer rekkevidde eller 4x4?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Contango

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 15. mars 2022, klokken 18:42
Og du har også her en autobrems dersom det skulle dukke opp noe der bak når du rygger.
Jeg trodde det lå i Pilot under "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation"? Tolket det også slik at den uten pakken ikke nødbremser automatisk hvis man er uoppmerksom dersom noen stopper brått foran?
Hva synes du om materialet i stoffsetene og stereo uten Harman Kardon?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Contango

Sitat fra: Havvo på torsdag 17. mars 2022, klokken 16:07
Vurderer samme selv. Står mellom LR SM uten noen pakker eller LRDM uten pakker. Hva velger jeg? Mer rekkevidde eller 4x4?
4x4 for den dagen du skal selge igjen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

hELgenen

Sitat fra: Contango på torsdag 17. mars 2022, klokken 16:45
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 15. mars 2022, klokken 18:42
Og du har også her en autobrems dersom det skulle dukke opp noe der bak når du rygger.
Jeg trodde det lå i Pilot under "Driver awareness with Blind Spot Information System (BLIS) with steering assist, Cross Traffic Alert with brake support, and Rear Collision Warning & Mitigation"? Tolket det også slik at den uten pakken ikke nødbremser automatisk hvis man er uoppmerksom dersom noen stopper brått foran?
Hva synes du om materialet i stoffsetene og stereo uten Harman Kardon?

Jeg trodde også at denne autobrems funksjonen ikke var med standard pakken - så det overrasket også meg når den bråbremset idet jeg rygget bakover mot en snøfonn der bak. Det var ekstrem brå stopp der ja..
Foran er jeg usikker på - men at det fungerer bak for oss er hevet over enhver tvil.

Setene - stoffsetene er gode - de blir  nok ikke like klamme som de kan bli med full pakke - de er faste og fine og har ingenting negativt å si om kvaliteten på stoffet her. Ser ut som nye enn så lenge og mønsteret er faktisk ganske pent synes jeg.

Stereo - den er nok ikke på nivå med HK nei - men det er helt greit for vårt bruk - klar og god lyd - passe med bass og du kan skru opp uten fare for at det skal begynne å skurre. Men Stereo er ikke min sterke side å vurdere - jeg hører på spotify, ser litt på tv2 når jeg lader og generelt litt enkel radiolytting. Aldri tenkt på at det er noe negativt med lydbildet.

Ofte kjøper vi full pakke på biler, men her ble det ikke slik og jeg er positivt overrasket over hva som faktisk følger med bilen. Spesielt at det er elektriske seter for både passasjer og fører er noe både fruen og jeg setter pris på. I det daglige er det ingenting jeg savner. Skulle dette vært vår eneste bil - så ville jeg sikkert gått noen ekstra runder med meg selv mhp. utstyrspakker - kanskje først og fremst adaptiv cruise, men når jeg først sitter der og kjører er det i realiteten ingenting jeg savner så langt.  Nå planlegger jeg faktisk å ta bilen med på en lengre tur i helgen - vi snakker 40++ mil. Normalt ville jeg valgt vår andre bil til en slik tur, men nå blir vi kun 2 på tur - og jeg ønsker å prøve lære litt hvordan denne fungerer på langtur også. Jeg forventer å savne adaptiv cruise der - men vi får se....

ViktorS

Noen flere erfaringer å dele?

Ser på P2 jeg også. Og fra disse pakkene, er det ikke så mye jeg trenger/tror jeg trenger. HK-stereo hadde vært kjekt, det samme med landeplage og Matrix. Men ikke noe jeg MÅ ha. Varmepumpe hadde også vært greit, men kanskje ikke essensielt.

Er det parkerignssensorer rundt hele bilen på standard-pakken?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

hELgenen

Ja,parkeringssensor foran og bak er standard. Varmepumpe tviler jeg på gir så mye ekstra. Kjørte nær 38 mil på en blanding av motorvei,by,landevei der 99% var landevei og motorvei og fikk et forbruk på 1.85 kwh/mil. Snitthastighet 70. Temperatur fra ca minus 5 til pluss 5.  Synes dette var bra lite forbruk faktisk. Og bilen var virkelig nedlesset...

ViktorS

Av nysgjerrighet. Hvordan er cruise-control uten pilot-pakken? Er det kun "dum" CC, der den kjører i det tempoet du velger den til å kjøre? Bremser den ned hvis de framfor deg bremser?

Regner med at det er parkeringssensorer framme og bak, som begynner å hyle litt hvis du parkerer inni en vegg eller annen bil?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

ChrisEL

Sitat fra: ViktorS på tirsdag 03. mai 2022, klokken 09:57
Av nysgjerrighet. Hvordan er cruise-control uten pilot-pakken? Er det kun "dum" CC, der den kjører i det tempoet du velger den til å kjøre? Bremser den ned hvis de framfor deg bremser?

Regner med at det er parkeringssensorer framme og bak, som begynner å hyle litt hvis du parkerer inni en vegg eller annen bil?

CC er "dum" og du må selv bremse. Dette er det største minuset uten pilotpakken for meg - men ikke noen dealbreaker da jeg ikke kjører mye i kø.

Parkeringssensorer foran og bak, og ryggekamera er inkludert uten pilotpakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA