Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Risikerer jeg moms/prissjokk på leasingavtale?

Startet av Anders M, tirsdag 15. mars 2022, klokken 14:57

« forrige - neste »

Anders M

Hei-hei!

Jeg vurderer frem og tilbake om jeg skal lease en Polestar 2.

Men så advares det om moms på elbiler når året er omme, og at løpende leasingavtaler plutselig kan bli dyrere.

Samtidig ser det ut til at kun biler over 600.000 blir berørt? «Min» Polestar vil ligge langt under det. Er det da noen risiko for moms/prissjokk på en 3-årig leasingavtale? Vi snakker altså frem til 2025.

Det er første gang jeg tenker på leasing, så jeg vil helst tenke meg godt nok om til å ikke gå i en kostbar felle. Noen som kan berolige eller advare meg? :D

TB

Sitat fra: Anders M på tirsdag 15. mars 2022, klokken 14:57
Hei-hei!
Jeg vurderer frem og tilbake om jeg skal lease en Polestar 2.
Men så advares det om moms på elbiler når året er omme, og at løpende leasingavtaler plutselig kan bli dyrere.
Samtidig ser det ut til at kun biler over 600.000 blir berørt? «Min» Polestar vil ligge langt under det. Er det da noen risiko for moms/prissjokk på en 3-årig leasingavtale? Vi snakker altså frem til 2025.

Det er første gang jeg tenker på leasing, så jeg vil helst tenke meg godt nok om til å ikke gå i en kostbar felle. Noen som kan berolige eller advare meg? :D
Eventuell MVA betales når bilen kjøpes. Ved en 3-årig leasingavtale kjøpes bilen av leasing selskapet. Det kommer ingen faktura fra staten i etterkant på MVA.

Derimot kan reglene for leasing endres. Leasing av elbil er pr idag uten mva. Om mva på leasing innføres vil du få en øket regning, men først fra det tidspunkt det eventuelt innføres.

Her er en artikkel som tar opp noen av disse spørsmål, men gir lite svar:
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=10335
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

elektrolux

Eventuel mva tillegg på 25% er vel lite å frykte i forhold til alt som må repareres ved tilbakelevering. Kjøp deg heller en bil du kan kasje ut og bruk det du sparer på dine nærmeste.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Anders M

Sitat fra: TB på tirsdag 15. mars 2022, klokken 17:00
Eventuell MVA betales når bilen kjøpes. Ved en 3-årig leasingavtale kjøpes bilen av leasing selskapet. Det kommer ingen faktura fra staten i etterkant på MVA.

Derimot kan reglene for leasing endres. Leasing av elbil er pr idag uten mva. Om mva på leasing innføres vil du få en øket regning, men først fra det tidspunkt det eventuelt innføres.

Her er en artikkel som tar opp noen av disse spørsmål, men gir lite svar:
https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=10335

Takk for rask respons, TB! Jeg tenkte ikke over at det er egne regler for leasing på den måten. Det trenger altså ikke å være kun biler til 600k eller mer som blir berørt av mva når det kommer til en leasingavtale, om jeg forstår rett.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. mars 2022, klokken 18:01
Eventuel mva tillegg på 25% er vel lite å frykte i forhold til alt som må repareres ved tilbakelevering. Kjøp deg heller en bil du kan kasje ut og bruk det du sparer på dine nærmeste.  ;)

Den tankegangen ligger mest naturlig for meg også. Jeg liker best å eie og har kun betalt kontant for bilene jeg har hatt frem til nå.

Men så er jeg altså i en livsfase hvor behovene mine er litt annerledes; nyetablert og pendler gjennom bomringen til Oslo, og trenger samtidig en bil jeg kan kjøre mange mil med på kort tid i helgene. Og som ikke fører med seg massevis av uforutsette utgifter, slik en bil utenfor garantitiden gjerne gjør. Og da er det ikke bare å knipse og cashe ut, gitt :D

Behandler bilene mine pent, så jeg frykter ikke store reparasjoner. Men det er helt klart noe å tenke godt gjennom. Hadde aldri leaset en bil om jeg skulle frakte en familie, for eksempel.

Og tro meg - «sparing» er utenkelig i et par år framover uansett, så mine nærmeste får klare seg sjæl en stund til :p


TB

Fordelen med leasing er at en har "solgt" bilen når en henter den.

Store regninger ved retur er ikke lengre et stort tema, så lenge som bilen er brukt på fornuftig vis. Større skader vil uansett være forsikringssak - og repareres med eventuell egenandel og bonustap, uansett om en leaser eller eier bilen. Om en uansett må låne penger med pant i bilen vil ikke leasing nødvendigvis være så mye dyrere enn kjøp.

Har en penger på bok kan det lønne seg å kjøpe bilen, og selge den igjen
... eller, å investere i fond, eller aksjer, og lease bilen...  ikke enkelt dette... :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Det er vanskelig å forutse mva 3 år fram i tid.
Dersom du skal skaffe deg neste bil om 3 år, så kan mva bidra til en høyere pris når den tid kommer.

Men det kan være andre faktorer som betyr mer for prisutvikling enn mva: Inflasjon, varemangel, valutasvingninger,  teknologisk utvikling, mer effektive produksjonsmetoder mm.

Man bør ta en helhetsvurdering ved valg av investering.
Sjølv så synes jeg risiko for mva og inflasjon er argumenter for å eie i tider som dette.
Er ny bil for stor investering, så kan man vurdere å kjøpe en rimeligere bil, eller bruktbil, som ikke koster mer en 3 års leasingpris. Da vil du ha en bil som er nedbetalt om 3 år, i stedet for at du må skaffe neste bil om 3 år.

Sitat fra: merverdiavgiftsloven link=https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-58/KAPITTEL_6-1#%C2%A76-7
§ 6-7.Kjøretøy mv.
(1) Omsetning og leasing av kjøretøy som bare bruker elektrisitet til framdrift, er fritatt for merverdiavgift. Fritaket gjelder bare kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om engangsavgift § 7 første ledd bokstav i og som er registreringspliktige etter vegtrafikkloven.
(2) Omsetning av batteri til kjøretøy som nevnt i første ledd, er fritatt for merverdiavgift.
(3) Omsetning av kjøretøy som omfattes av Stortingets vedtak om omregistreringsavgift, er fritatt for merverdiavgift dersom kjøretøyet har vært registrert her i landet. Fritaket omfatter også kjøretøy som nevnt i vedtaket § 1 avgiftsgruppe c og som har tillatt totalvekt på 7 500 kg eller mer.
(4) Departementet kan gi forskrift om hva som menes med leasing av kjøretøy etter første ledd og batteri til kjøretøy etter annet ledd. Departementet kan videre gi forskrift om at fritaket i tredje ledd omfatter andre varer enn selve kjøretøyet og arbeid som utføres på kjøretøyet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA