Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Connect-app

Startet av Pondus12, fredag 11. mars 2022, klokken 20:22

« forrige - neste »

Pondus12

Kjøpte i dag en 2021 E-Niro Exclusive.  Prøvde å koble til appen på tlf, men funket ikke. Snakket med forhandler, de sa denne bilen ikke har app-styring  som standard.
Skjønner ingenting, trodde alle 2021 modeller hadde dette som standard. Bilen er import, men har alt av utstyr, inkludert varmepumpe. 

Kan noen hjelpe meg å forklare hva jeg ikke skjønner her??

kaiat

Om det er en bil som er importert fra Tyskland, har den enkleste versjonen (Edition 7) ikke app-styring. Edition 7 har ikke varmepumpe som standard, men kan bestilles med. Den mangler en del annet utstyr også, bl.a. parkeringssensorer og varme i setene. Alternativt har du fått en overligger fra 2019 som har blitt førstegangsregistrert i 2021.

Olejodd

Har en E-Niro 2021 mod (reg 18/1-21) Det er en Exclusive som er importert fra Tyskland. Har både app og varmepumpe og ellers alt av det utstyret man får på denne bilen om den hadde vært norskimportert.

Pondus12

#3
Takk for svar.
Bilen min kommer fra et øst-europeisk land. 1. Reg 03.21      Den har alt av utstyret som norske modeller har.  Varme både her og der, seter foran og bak, ratt, pumpe osv.  Finner ingen andre Exclusive-modeller med annet utstyr enn hva det er på min.   Med unntak av appen.   

Snakket med Berthel og Steen på fredag, de sa det var en mulighet å bytte softwaren i min bil med en norsk utgave.   Tok mange timer, men skulle koste en tusenlapp.  Men det vedkommende ikke kunne svare på, var om dette faktisk ville føre til mulighet for app. 

Er mulighet for app kun software-basert, eller må det noe hardware inn??     Modem ol.

Noen som vet?

kaiat

Jeg tror ikke jeg har sett noen importbiler fra Øst-Europa før. De fleste kommer fra Sverige eller Tyskland ser det ut til, og der har jeg noenlunde oversikt over forskjellene.

Men det kan variere mellom ulike land hvilket utstyr som er på bilen. Det var nylig en som oppdaget at hans nyinnkjøpte import-Exclusive manglet varmepumpe, og det viste seg at den bilen kom fra Spania og der selges bilene uten varmepumpe.

Om selger har solgt deg en bil uten app-styring og annonsen hevdet at den har det, ville jeg ha reklamert. Ikke sikkert at dette er enkelt å få til...

TB

Sitat fra: Pondus12 på søndag 13. mars 2022, klokken 09:11
Bilen min kommer fra et øst-europeisk land. 1. Reg 03.21      Den har alt av utstyret som norske modeller har.  Varme både her og der, seter foran og bak, ratt, pumpe osv.  Finner ingen andre Exclusive-modeller med annet utstyr enn hva det er på min.   Med unntak av appen.   

Snakket med Berthel og Steen på fredag, de sa det var en mulighet å bytte softwaren i min bil med en norsk utgave.   Tok mange timer, men skulle koste en tusenlapp.  Men det vedkommende ikke kunne svare på, var om dette faktisk ville føre til mulighet for app. 

Er mulighet for app kun software-basert, eller må det noe hardware inn??     Modem ol.
Har selger lovet app må du klage til selger.

Med tanke på at merkeverksted / Bertel O. Steen foreslår å laste inn "Norsk" software i bilen vil det være et forsøk verdt. Om det faktisk vil fungere er ikke godt å si.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Pondus12

Sto ingenting i annonsen om app.  Jeg tok det som en selvfølge, da jeg trodde bestemt at alle 2021 modeller hadde det som standard.  Så selger har dessverre sitt på det tørre.

TB

Sitat fra: Pondus12 på mandag 14. mars 2022, klokken 11:07
Sto ingenting i annonsen om app.  Jeg tok det som en selvfølge, da jeg trodde bestemt at alle 2021 modeller hadde det som standard.  Så selger har dessverre sitt på det tørre.
Kan være ulike varianter her, mulig Kia ikke har avtale om datatrafikk i landet bilen opprinnelig er solgt til? Dermed selges ikke bilene med app i disse land.

Lett å være etterpåklok, men å kjøpe parallell importert bil er gjerne litt rimeligere, (eller kortere ventetid)

Kan prøve å bytte programvare. Ny programvare vil trolig gi norske menyer, om det er ønsket.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Pondus12

Snakket med en Kia-forhandler nå. Avtalte å legge inn ny og norsk software. Han sa det hadde fungert ved tidligere anledninger. Håper det funker.

thomasski

OT men hva er varmepumpen godt for? Hvordan vet man om man har dette? Har kjøpt en tysk importbil akkurat.

Electric cars in Norway

Ja, det er ikke så lett dette men se denne saken her inn tidligere så ser du bilder også :+1:

https://elbilforum.no/index.php?topic=58467.0

geear

Sitat fra: thomasski på onsdag 23. mars 2022, klokken 21:15
OT men hva er varmepumpen godt for? Hvordan vet man om man har dette? Har kjøpt en tysk importbil akkurat.
Effektivitet i kaldt vær, altså mindre reduksjon i rekkevidde i vinterhalvåret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA