Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Koble V2L til solcelleanlegget?

Startet av Bjoris, lørdag 05. mars 2022, klokken 08:14

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg er ingen ekspert på elsystem, men jeg syns det er en besnærende tanke å se for seg bilen som «hjemmebatteri».

Jeg forstår at dette er langt fra rett frem, men jeg lurer på om ikke de som har en solid solcellepakke tilknyttet huset ikke mye enklere enn de uten, kunne fått dette til?

Jeg ser for meg at inverteren som brukes i dette anlegget, mitt er 9,5 kWp, også fin kunne taklet 2-3 kWh fra en I5 eller EV6?

Er det noen med peiling som vet om dette er en reell mulighet som ikke hadde krevd allverden? Antar det ikke er satt opp slik og at det kanskje krever testing etc, men en kan jo ikke gi opp av den grunn:)

elektrolux

#1
Har du en bil med Chademo ladeinntak er løsningen ca.60 000 kr unna i form av en Wallbox quasar.

Dette høres nok kostbart ut, men med tanke på at en slipper å kjøpe batteriet er det kanskje ikke så ille.

Største ulempen er nok at en ikke får utnyttet varmetapet i lade og utladeprosessen, og da går gjerne vinningen opp i spinningen med mindre man parkerer bilen innendørs en plass denne varmen kan utnyttes.

Har du et solcelleanlegg med overproduksjon er det nok mer effektivt å lagre energien i VVB og bilens batteri for senere bruk under kjøring.  Myenergi har bygget seg opp nettopp på slik strømstyring.

Selv har vi et relativt beskjedent solcelleanlegg der vi gikk fra DC kobling til mikroinvertere og et "selvbygd" husbatteri i kombinasjon med en hybridinverter. I  tillegg styres VVB via timer. Husbatteriet er montert i gangen og varmen det utvikler resirkuleres og utnyttes dermed i huset vårt.

Med disse tiltakene kombinert med vårsol registrerer jeg nå årets 2 første dager med omtrent 0 forbruk på dagtid.

Grafen viser at batteriet støtter opp om husets forbruk når strømprisen er på det dyreste, og at solcelleanlegget deretter tar over fram til ca 16:00

Her er en link til et firma som har spesialisert seg på å bygge sammen et plug and play husbatteri som barberer vekk strømforbrukstoppene. Perfekt for å imøtekomme den nye nettleiemodellen:

https://smart-power.no/

Edit: Har nå bygget om litt på eget anlegg:

- Endret fra 3 fase til 1 fase for enklere strømstyring
- Montert CT klemme som gir husbatteriet mulighet for å nulle ut forbruket fra strømnettet
- Programmert inn strømstøtte morgen og ettermiddag.

Med de endringene kombinert med økt produksjon fra solcelleanlegget har jeg nå enkelte dager uten forbruk, og ellers minimalt forbruk når strømmen er på sitt dyreste slik bildet viser
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bjoris

anlegget er 9,5 kwp så det vil på sommeren produsere vesentlig mer enn vi bruker. Har vannboren varme i hele huset så forbruket om sommeren er lavt.

Jeg har en ID4 i dag, en har bestilt både EV6 og Ioniq5, begge med V2L system og adapter. Jeg tenker at det ikke burde være komplisert å sende den strømmen inn via inverteren i solcelleanlegget og dermed få strøm der også når det er mørkt og ingen produksjon?

aasen90

Sitat fra: elektrolux på lørdag 05. mars 2022, klokken 08:42
Har du en bil med Chademo ladeinntak er løsningen ca.60 000 kr unna i form av en Wallbox quasar.

Dette høres nok kostbart ut, men med tanke på at en slipper å kjøpe batteriet er det kanskje ikke så ille.

Største ulempen er nok at en ikke får utnyttet varmetapet i lade og utladeprosessen, og da går gjerne vinningen opp i spinningen med mindre man parkerer bilen innendørs en plass denne varmen kan utnyttes.

Har du et solcelleanlegg med overproduksjon er det nok mer effektivt å lagre energien i VVB og bilens batteri for senere bruk under kjøring.  Myenergi har bygget seg opp nettopp på slik strømstyring.

Selv har vi et relativt beskjedent solcelleanlegg der vi gikk fra DC kobling til mikroinvertere og et "selvbygd" husbatteri i kombinasjon med en hybridinverter. I  tillegg styres VVB via timer. Husbatteriet er montert i gangen og varmen det utvikler resirkuleres og utnyttes dermed i huset vårt.

Med disse tiltakene kombinert med vårsol registrerer jeg nå årets 2 første dager med omtrent 0 forbruk på dagtid.

Grafen viser at batteriet støtter opp om husets forbruk når strømprisen er på det dyreste, og at solcelleanlegget deretter tar over fram til ca 16:00

Her er en link til et firma som har spesialisert seg på å bygge sammen et plug and play husbatteri som barberer vekk strømforbrukstoppene. Perfekt for å imøtekomme den nye nettleiemodellen:

https://smart-power.no/

Finnes det noen smarte løsninger for vi kan lade gratis i nærheten av egen bolig forså å selge/bruke denne strømmen selv? Burde jo lett kunne selge 90% av batterikapasiteten hver dag.

Trekkoppbil

#4
Sitat fra: Bjoris på søndag 06. mars 2022, klokken 22:57
Jeg har en ID4 i dag, en har bestilt både EV6 og Ioniq5, begge med V2L system og adapter.
Her gjelder det å unngå begrepsforvirring:

  • V2L kan mate last som ikke er kopla til strømnettet.
  • V2G kan gi hjemmestrøm, for hjem som er kopla til strømnettet.
V2L kan gi hyttestrøm eller telt-strøm fra bil med AC-uttak.
V2G kan du få med ekstern DC/AC-konverter. Da trenger du bil med DC-uttak av typen Chademo. Enkelte bilmodeller har Chademo som standard kun på det japanske markedet, så i Europa må man være påpasselig hvis man skal finne bil med Chademo.
I kraftbransjen i USA, er det prognoser på at V2G vil bli svært utbredt om noen år,  så Chademo burde bli standard i USA og Europa også. I California er det krav om solceller på nye bygg, og i Europa er det energimangel.

Både V2L og V2G, er for å ta kraft fra bilen, men solceller brukes til å gi kraft til bilen.
Skal du AC-lade bilen med DC/AC og AC/DC-konverteringer, og du taper kanskje 20% i hver konvertering, så blir det ikke så mye igjen.
For å leite etter muligheter for DC-lading, ville jeg søkt etter "solar power chademo".

Det er mulig det finnes andre varianter, og jeg kjenner ikke til hva slags adapter disse bilene kommer med.

turfsurf

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 11. mars 2022, klokken 16:13

I kraftbransjen i USA, er det prognoser på at V2G vil bli svært utbredt om noen år,  så Chademo burde bli standard i USA og Europa også.
V2G/V2H er allerede støttet av noen biler med CCS. Utfordringen er hovedsaklig standardisering videre.

Så fort det kommer en fornuftig bil med V2H og komplett løsning med frakobling av grid bytter jeg bil.

Det som interesserer meg aller mest med V2H er beskyttelse mot strømbrudd. Beskyttelse mot effekt-topper blir og interessant med ny nettleie.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

Det blir spennande å sjå når det blir tillatt og økonomisk overkommelig med apparatur som automatisk koplar opp V2H ved nettutfall, prioriterer ned forbruket under oppstart og automatisk synkroniserer mot nettfrekvens når nett er tilbake.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 11. mars 2022, klokken 16:13
Sitat fra: Bjoris på søndag 06. mars 2022, klokken 22:57
Jeg har en ID4 i dag, en har bestilt både EV6 og Ioniq5, begge med V2L system og adapter.
Her gjelder det å unngå begrepsforvirring:

       
  • V2L kan mate last som ikke er kopla til strømnettet.
  • V2G kan gi hjemmestrøm, for hjem som er kopla til strømnettet.
V2L kan gi hyttestrøm eller telt-strøm fra bil med AC-uttak.
V2G kan du få med ekstern DC/AC-konverter. Da trenger du bil med DC-uttak av typen Chademo. Enkelte bilmodeller har Chademo som standard kun på det japanske markedet, så i Europa må man være påpasselig hvis man skal finne bil med Chademo.
I kraftbransjen i USA, er det prognoser på at V2G vil bli svært utbredt om noen år,  så Chademo burde bli standard i USA og Europa også. I California er det krav om solceller på nye bygg, og i Europa er det energimangel.

Både V2L og V2G, er for å ta kraft fra bilen, men solceller brukes til å gi kraft til bilen.
Skal du AC-lade bilen med DC/AC og AC/DC-konverteringer, og du taper kanskje 20% i hver konvertering, så blir det ikke så mye igjen.
For å leite etter muligheter for DC-lading, ville jeg søkt etter "solar power chademo".

Det er mulig det finnes andre varianter, og jeg kjenner ikke til hva slags adapter disse bilene kommer med.
Det du skriver under V2G (G=Grid=strømnettet) er det som egentlig gjelder V2H (H=Home). Forskjellen er at med V2H så kan du koble fra G=Grid, og drive hjemmet ditt fra bilen på samme måte som med solceller. V2G tilsier at du i tillegg kan sende strøm tilbake til Grid, altså strømnettet.

Regner med du egentlig kan dette, men for folk som ikke er kjent med begrepene, er det viktig at man er presis, så de ikke blir forvirret.

Sitat fra: turfsurf på fredag 11. mars 2022, klokken 17:29
Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 11. mars 2022, klokken 16:13

I kraftbransjen i USA, er det prognoser på at V2G vil bli svært utbredt om noen år,  så Chademo burde bli standard i USA og Europa også.
V2G/V2H er allerede støttet av noen biler med CCS. Utfordringen er hovedsaklig standardisering videre.

Så fort det kommer en fornuftig bil med V2H og komplett løsning med frakobling av grid bytter jeg bil.

Det som interesserer meg aller mest med V2H er beskyttelse mot strømbrudd. Beskyttelse mot effekt-topper blir og interessant med ny nettleie.
Hvilke biler er godkjent med dette/støtter V2H/V2G? Jeg leser at ID.Buzz har eller skal få dette, og Ford F150 skal kunne fås med lader som støtter dette, men eller så kjenner jeg ikke til at noen andre CCS1/CCS2-biler støtter det.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 12. mars 2022, klokken 00:03
Jeg leser at ID.Buzz har eller skal få dette, og Ford F150 skal kunne fås med lader som støtter dette, men eller så kjenner jeg ikke til at noen andre CCS1/CCS2-biler støtter det.
Lucid Air i tillegg til F150 ihvertfall. Og så skal vel ID.4 få V2H støtte via en OTA update.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. mars 2022, klokken 16:53
Sitat fra: RJK på lørdag 12. mars 2022, klokken 00:03
Jeg leser at ID.Buzz har eller skal få dette, og Ford F150 skal kunne fås med lader som støtter dette, men eller så kjenner jeg ikke til at noen andre CCS1/CCS2-biler støtter det.
Lucid Air i tillegg til F150 ihvertfall. Og så skal vel ID.4 få V2H støtte via en OTA update.
Takker. Kanskje noe for Finnøy sine lister/Excel-ark, å legge inn info om dette der det er kjent at det eksisterer, eller er på vei. Kan jo være at flere vil se på slike muligheter, når man ellers står og sammenlingner plusser og minuser ved de bilene man anser som aktuelle kjøp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#10
Sitat fra: RJK på søndag 13. mars 2022, klokken 06:20
Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. mars 2022, klokken 16:53
Sitat fra: RJK på lørdag 12. mars 2022, klokken 00:03
Jeg leser at ID.Buzz har eller skal få dette, og Ford F150 skal kunne fås med lader som støtter dette, men eller så kjenner jeg ikke til at noen andre CCS1/CCS2-biler støtter det.
Lucid Air i tillegg til F150 ihvertfall. Og så skal vel ID.4 få V2H støtte via en OTA update.
Takker. Kanskje noe for Finnøy sine lister/Excel-ark, å legge inn info om dette der det er kjent at det eksisterer, eller er på vei. Kan jo være at flere vil se på slike muligheter, når man ellers står og sammenlingner plusser og minuser ved de bilene man anser som aktuelle kjøp.

V2L og V2G vært klar i "Lanseringskalenderen som inkluderer pris & tekniske data for alle elbiler" listene ett års tid; se de siste 2 kolonnene i Google arket som heter "V2L" og "V2G":
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

RJK

OK, det var jeg ikke klar over. Lenge siden jeg har sjekket arket ditt så grundig.
:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

V2H må jeg innrømme at jeg ikke har hørt om før. Jeg bare brukte noen sekunder på å søke ut hva V2L er for noe, og det aner meg at V2L er noe helt annet enn det trådstarter er på utkikk etter.

Det er nok ikke bare å kople sammen noen kabler  for å få reservekraft:
Skal du ha reservekraft til et helt hjem som koples til og fra strømnettet, så må man huske at et typisk hjem trenger forsyning på 3 faser, og vi har lokale forskjeller som TN og IT. Uforutsette strømbrudd har jeg opplevd på enten 1 fase eller alle 3 faser.
Skal man kople alle kurser i ett hjem på UPS, så er jeg for meg at det kan bli en omfattende greie, men det er utenfor mitt kjennskapsområdet.

elektrolux

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 11. mars 2022, klokken 17:55
Det blir spennande å sjå når det blir tillatt og økonomisk overkommelig med apparatur som automatisk koplar opp V2H ved nettutfall, prioriterer ned forbruket under oppstart og automatisk synkroniserer mot nettfrekvens når nett er tilbake.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Mens du venter på det kan du f.eks installere et husbatteri og en hybridinverter:

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/8-kw-deie-hybrid-inverter?tm=annet-utstyr
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA