Beste familiekjøp nå rundt 250-300 lapper?

Startet av Elektro12, lørdag 26. februar 2022, klokken 11:39

« forrige - neste »

Elektro12

Dieseldyret har forlatt oss og vi ønsker å ha kun elbil.

Vi er ute etter en bil som bør ha 25+ mil rekkevidde, god plass til 4, god bagasjeplass og mulighet for å få med seg et par ski eller tre. Keyless, adaptiv cruise, auto-fjernlys og ryggekamera er ønsket.

No-braineren virker å være en Leaf 40 eller 62, men Chademo osv... gjør at jeg ser litt videre på det.

Hva hadde dere sett på nå av alternativer som man kan få tak i?

Hen9ng

#1
Er ikke spesielt mange elbiler med de kravene i den prisklassen. MG Marvel R fremstår som en kandidat om budsjettet kan strekkes til 360.000. WLTP på 400 km, og relativt greit utstyrt også på Comfort utgave. Du får også Polestar 2 sin til 350.000 som også bør dekke behovet. Du får brukte model S til under 300.000 men de har ofte gått 120.000 isj. Peugeot e-2008 er også innen for budsjett, men kanskje litt liten, og har dårlig vinterrekkevidde på 160-200 km isj, ifølge Chris Refa sin vintertest, dog. Var det motorvei med våte veier i ca. 0 grader. Og kanskje litt liten ift. plass men dette er så individuelt så det må dere teste ut!

Auto-fjernlys ville jeg strøket av listen. De fungerer som regel dårlig. De krever helt mørke omgivelser, er for trege med å blende både ned ved møtende biler og for trege med å skru seg på igjen etter møtende trafikk. Min erfaring er at det er ravende likegyldig om bilen koster 100.000 eller 1.000.000.

turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 26. februar 2022, klokken 11:39

Vi er ute etter en bil som bør ha 25+ mil rekkevidde, god plass til 4, god bagasjeplass og mulighet for å få med seg et par ski eller tre.
Hva legger du i 25 mil rekkevidde? WLTP eller 25 mil til hytta 1000moh vinterstid?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektro12

WLTP.

Jeg ser at f.eks. Kia e-Niro kan leveres for ca 340-350 helt ny med 64 kwh Exclusive - er det et dumt valg?

Jeg har finans til å kjøpe dyrere biler også, men føler 250-350 er litt sweetspot for "mye for pengene".

Electric cars in Norway

#4
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 26. februar 2022, klokken 15:43
WLTP.

Jeg ser at f.eks. Kia e-Niro kan leveres for ca 340-350 helt ny med 64 kwh Exclusive - er det et dumt valg?



Elektro12 :+1: har kjørt e-Niro 64 1. Edition mye og det var en kongelig bil... både Kia og Hyundai Kona er gode biler med samme eier (Hyundai eier Kia gjennom aksje majoriteten ) men Kona har dårlig baksete plass. Kjørt Kona mye også... og den ser jo litt kulere ut men som sagt er en mindre bil. 64 batteriene er helt konge! Ville ikke gått for noe mindre en 64 batteriene.... men men det kommer helt an på ditt kjørelengde behov... det viktigste er å *ABC hele tiden. Ikke bare når du må lade fordi det snart er tomt.. men lade hver gang når du har muligheten til det......

*always be charging

Hen9ng

Ja grunnen til at jeg ikke foreslo e-niro eller kona er at jeg ikke kan skjønne hvordan den kan fungere som familiebil på ferie. Kjører selv Kona, veldig fornøyd med den, men nå er vi bare to uten dyr. Selv om Niro er litt større ville jeg tenkt den blir for liten. Men er et veldig godt kjøp om den dekker behovet. Vær klar over at den kommer i ny utgave med langt kulere og moderne desgin snart.

Moas

Sitat fra: Hen9ng på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:18
Vær klar over at den kommer i ny utgave med langt kulere og moderne desgin snart.
+større batteri
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Elektro12

Sitat fra: Moas på lørdag 26. februar 2022, klokken 19:48
Sitat fra: Hen9ng på lørdag 26. februar 2022, klokken 17:18
Vær klar over at den kommer i ny utgave med langt kulere og moderne desgin snart.
+større batteri

Ok, jeg er dog i handelen nå - ikke neste vår.

Elektro12

Hva tenker folket om en 2020 MG ZS til ca 220 tusen (gått 15 000 km)?

Bedre valg enn Leaf?

fsnass

Vi kjøpte nettopp enn Kia E-Niro av samme grunn som deg. Vi er 2 voksne og (snart) 2 barn. Har også kjøpt takboksen Thule Motion XT XL som rommer 500 liter. Takboksen kombinert med bagasjeromsplass ser vi på som nok for vår del. Kjørte nettopp Stavanger-Oslo med ett ladestopp. Veldig fornøyd med bilen så langt!

Elektro12

#10
Sitat fra: fsnass på mandag 28. februar 2022, klokken 14:21
Vi kjøpte nettopp enn Kia E-Niro av samme grunn som deg. Vi er 2 voksne og (snart) 2 barn. Har også kjøpt takboksen Thule Motion XT XL som rommer 500 liter. Takboksen kombinert med bagasjeromsplass ser vi på som nok for vår del. Kjørte nettopp Stavanger-Oslo med ett ladestopp. Veldig fornøyd med bilen så langt!

Pris dere betalte? Jeg føler bare e-Niro til 360-370 er for tett på ID4 og den gjengen - som er vesentlig større og kan trekke henger. Men da er man jo tett på.... Osv...

Ser det mellom 175-250 ligger:

- Ny Leaf 40 kw N-Connecta
- MG ZS EV (Brukt, 6 år garanti luxury)
- e-Golf 300
- Ioniq 38?
- Leaf 62 til ca 280 som gir den ekstra rekkevidden man ønsker??

Virker som "mye for pengene"

fsnass

Tror vi endte opp rundt 350 000. Er ikke langt unna ID4, nei. Men da snakker man fort om ID4 Pure City... som igjen har rundt 100 km kortere rekkevidde enn E-Niro, men da kommer det jo an på hva man trenger. For vår del veide det tyngre med mer rekkevidde pga familie et stykke unna. Kjørte også en 2018 Leaf til Nord-Norge i sommer... og det skal jeg aldri gjøre igjen

fsnass

Det er sant. Men da er det jo mer et spørsmål om økonomi og hvor mye penger man er villig til å bruke på bilkjøpet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA