Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør jeg gjøre? Vil ha en elbil 4x4

Startet av Elsykkelogelbil, onsdag 23. februar 2022, klokken 13:16

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Hvis man er fornøyd med Leaf, så kan Ariya være noe å vurdere for å få 4x4.

Har stort sett hatt 2-4 Leafer i familien siden 2014, og erfaringen er at det er biler som bare går og går. Når det er spøkefulle feil, så kan man som regel fikse det ved å få opp spenninga på startbatteriet, eller i sjeldne tilfeller restarte bilen ved å plugge av batteripolen, eller å slette koder.  Som regel er man berga langs veien med enkelt utstyr.

Det eneste jeg har gjort på originalverksted, er periodisk kjøretøykontroll, og fikse noen få tilbakekallinger, og en gang fikk jeg paret opp nøkler før jeg fikk utstyr til å gjøre det sjølv.

Komponenter jeg har bytta, er noen frontruter, et hjullager, ett bikkjebein, bremseskiver på en bil som stod ute en vinter og dekk og et par defekte nøkler og mange viskere. Og det kan ha vært et par tpms fra 2012 som har hatt tomme batterier. Det er ikke så mye, når man har hatt flere biler som til sammen er gått flere hundre tusen km.  Og det er komponenter jeg har kjøpt eller bytta etter feil og mangler på biler jeg har kjøpt, som nøkler, vinterhjul, en forskjem.
Ellers har jeg justert forstilling på verskted noen ganger.

En mekaniker fortalte meg at det er sjeldent kompnentfeil på Leaf, men det kan være mye feil på ledningsnettet hvis man ikke holder bilen tørr og det blir irr i kontaktene.

Batteriet på Leaf taper seg hvis man ikke klarer å ta vare på bilen, men det kan vare lenge, hvis man her hensynsfull.

Komponentpriser har jeg opplevd som rimelige, da man kan kjøpe komponter hvor som helst. Bortsett fra fronruter til USA-Leaf som hadde en styggøy pris hos Riis, men da gikk jeg bare til et annet verksted og fikk de for en brøkdel av prisen.

Det går skremselshistorier om at komponenter som ikke er slitedeler, kan være dyre, men det er jo drøssevis av delebiler rundomkring.

Daniel_0007

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 23. februar 2022, klokken 17:51
Hvis man er fornøyd med Leaf, så kan Ariya være noe å vurdere for å få 4x4.

Har stort sett hatt 2-4 Leafer i familien siden 2014, og erfaringen er at det er biler som bare går og går. Når det er spøkefulle feil, så kan man som regel fikse det ved å få opp spenninga på startbatteriet, eller i sjeldne tilfeller restarte bilen ved å plugge av batteripolen, eller å slette koder.  Som regel er man berga langs veien med enkelt utstyr.

Det eneste jeg har gjort på originalverksted, er periodisk kjøretøykontroll, og fikse noen få tilbakekallinger, og en gang fikk jeg paret opp nøkler før jeg fikk utstyr til å gjøre det sjølv.

Komponenter jeg har bytta, er noen frontruter, et hjullager, ett bikkjebein, bremseskiver på en bil som stod ute en vinter og dekk og et par defekte nøkler og mange viskere. Og det kan ha vært et par tpms fra 2012 som har hatt tomme batterier. Det er ikke så mye, når man har hatt flere biler som til sammen er gått flere hundre tusen km.  Og det er komponenter jeg har kjøpt eller bytta etter feil og mangler på biler jeg har kjøpt, som nøkler, vinterhjul, en forskjem.
Ellers har jeg justert forstilling på verskted noen ganger.

En mekaniker fortalte meg at det er sjeldent kompnentfeil på Leaf, men det kan være mye feil på ledningsnettet hvis man ikke holder bilen tørr og det blir irr i kontaktene.

Batteriet på Leaf taper seg hvis man ikke klarer å ta vare på bilen, men det kan vare lenge, hvis man her hensynsfull.

Komponentpriser har jeg opplevd som rimelige, da man kan kjøpe komponter hvor som helst. Bortsett fra fronruter til USA-Leaf som hadde en styggøy pris hos Riis, men da gikk jeg bare til et annet verksted og fikk de for en brøkdel av prisen.

Det går skremselshistorier om at komponenter som ikke er slitedeler, kan være dyre, men det er jo drøssevis av delebiler rundomkring.

Vel et av kravene var rask levering har hørt at 4x4 versjonen av aryia er ihvertfall utsolgt ut året
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA