Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva bør jeg gjøre? Vil ha en elbil 4x4

Startet av Elsykkelogelbil, onsdag 23. februar 2022, klokken 13:16

« forrige - neste »

Elsykkelogelbil

Hei!

Jeg kjøpte en ny Nissan Leaf i 2012 ny fra forhandler i Bærum (BNH) tilbake da det nesten ikke var folk med elbil i Norge. Den bilen er like bra enda og jeg er superfornøyd. Aldri noe krøll med den.

Dog vil jeg bytte ut vår Skoda firehjulsdrift til en elbil med 4x4 fordi det er så mye bakker, is og snø der hvor vi bor, så å ikke ha en av bilene med 4x4 er uaktuelt. Da kommer vi oss ikke på jobb enkelte dager. Vi sliter også med hytta da.

Men nå har jo ikke jeg vært på markedet på 10 år omtrent.

Og alle elbiltestene snakker om pris på elbil y og x. Men Y og X har konstant leveringstid på minst 6 mnd. Når man sier feks at Ioniq kan leveres nå er det alltid de som ikke er firehjulsdrift. I tillegg er det ofte sånn at på bilprodusentenes hjemmeside vil de ikke si noe om leveringstid, da må du henvende deg til hver forhandler.

Heldigvis har valgmulighetene også blitt så mange nå, så jeg føler ikke at jeg er så godt orientert.

Har dere noen tips? Vi har barn og barnevogn så bagasjerom bør helst være >480 l. Og den bør ha 4x4. og vi foretrekker å kjøpe ny. I utgangspunktet vi ute etter rask levering, å stå på liste er ikke min greie, da driter jeg heller i hele kjøpet og beholder bilen vi har  ;)

Red: pris rundt 500. 520-540 ok, 600 synes jeg er for mye.

Daniel_0007

Høres ut som model y er den rette bilen for deg med mindre du er villig å betale overpris på finn for kjapp levering.
Kjøper du en hvit model y idag så får du den trolig i mai, kjøper du bil fra andre merker så regn med 2023
Model 3 2019 LR Rwd

Elsykkelogelbil

#2
Tusen takk for svar! :)

Er det ikke sykt mye feil på Teslaer? Mye verkstedutgifter og sånt?

Ser at på EU-kontroll i England er Ioniq og Leaf nummer 1, nesten aldri feil.

Hvordan er Tesla her? Orker ikke de dyre verkstedregningene :(

Daniel_0007

Sitat fra: Elsykkelogelbil på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:25
Tusen takk for svar! :)

Er det ikke sykt mye feil på Teslaer? Mye verkstedutgifter og sånt?

Ser at på EU-kontroll i England er Ioniq og Leaf nummer 1, nesten aldri feil.

Hvordan er Tesla her? Orker ikke de dyre verkstedregningene :(

Har 5 års garanti da men de nyeste teslaene er det lite feil på siden de fra kina er bedre skrudd sammen enn de fra usa.
Model 3 2019 LR Rwd

Elsykkelogelbil

Ok, skal definitivt se mer på den.

Konfigurerte en på Teslas hjemmesider nå. Ble 550 med vinterhjul og uten autopilot. Ikke verst. Massivt bagasjerom tydeligvis og forventet levering i mai (samme som Mercedes Benz EQB 300)

jkirkebo

Sitat fra: Elsykkelogelbil på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:25
Tusen takk for svar! :)

Er det ikke sykt mye feil på Teslaer? Mye verkstedutgifter og sånt?

Ser at på EU-kontroll i England er Ioniq og Leaf nummer 1, nesten aldri feil.

Hvordan er Tesla her? Orker ikke de dyre verkstedregningene :(

Jeg hadde Leaf samtidig med Tesla Model S. Vi hadde en del dyre reparasjoner på Leafen, slapp heldigvis å betale for de fleste. Defekt hovedlys, DC-junction box osv. Dyre deler på Leafen, er glad ikke parkbremsen tok kvelden for den aktuatoren koster visstnok 29.000,-.

Etter min erfaring er deler til Tesla langt billigere enn deler til Leaf. Se f.eks på skjermen: 5" til Leaf koster 84.000,- mens 17" til Tesla koster 17.000,-.

Det har vært opp og ned med servicegraden på de forskjellige verkstedene, men mitt inntrykk er at det er ganske bra de fleste steder nå. De tar mye på garanti/goodwill, selv om den er gått ut. Jeg fikk f.eks byttet venstre sideblinklys/kamera nå på X'en, som har gått 138.000,-. Mekaniske ting som understellsdeler og bremser lar jeg det lokale Mekonomen-verkstedet ta seg av, da de tar langt lavere timepris på slikt.

Konas Model 3 fra 2019 har ennå ikke vært innom verkstedet en eneste gang. Godt fornøyd med det. Helt feilfri bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elsykkelogelbil

84 000 for en skjerm?! Hinsides. Folk har uflaks/flaks med biler, jeg pleier å se på statistikkene og vet at Leaf kommer veldig godt ut. Tesla har vel kommet ganske dårlig ut før? Men kommet bedre på nyere statistikker, samt kommet bra ut på kundetilfredshet, så det lover jo bra :)

jkirkebo

Sitat fra: Elsykkelogelbil på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:31
Ok, skal definitivt se mer på den.

Konfigurerte en på Teslas hjemmesider nå. Ble 550 med vinterhjul og uten autopilot. Ikke verst. Massivt bagasjerom tydeligvis og forventet levering i mai (samme som Mercedes Benz EQB 300)

Hvordan kom du til 550k? Jeg får 574k med vinterdekk.

Autopilot er inkludert, det er EAP (enhanced auto pilot) og FSD som koster ekstra.

Husk å legge på ca. 10k for hengerfeste om du vil ha det. I mai kan de sikkert montere dette før levering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Elsykkelogelbil på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:36
84 000 for en skjerm?! Hinsides. Folk har uflaks/flaks med biler, jeg pleier å se på statistikkene og vet at Leaf kommer veldig godt ut. Tesla har vel kommet ganske dårlig ut før? Men kommet bedre på nyere statistikker, samt kommet bra ut på kundetilfredshet, så det lover jo bra :)

Jeg synes nesten 29.000,- for parkbremsaktuator var verre. Skjermen er tross alt ingen slitedel og man kan finne billig og bra på huggeren om man knuser den.

Mener å huske det koster omkring 5000,- til Tesla (for utgavene med separate parkbremskalipre).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elsykkelogelbil

Sorry, du har rett, jeg får 574 jeg og... Tilhengerfeste bruker jeg 2 ganger i året, så det trenger jeg ikke :) Bare vet ikke om jeg gidder å vente til mai (ja, vet, jeg er utålmodig).

batterimannen

Sitat fra: Elsykkelogelbil på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:31
Ok, skal definitivt se mer på den.

Konfigurerte en på Teslas hjemmesider nå. Ble 550 med vinterhjul og uten autopilot. Ikke verst. Massivt bagasjerom tydeligvis og forventet levering i mai (samme som Mercedes Benz EQB 300)

Både Model Y og EQB har lav nyttelast, så de er vel sidestilt der. Det jeg ble mest overrasket over ved EQB er at den ikke har mulighet for hengerfeste. Da må (el)syklene dine opp på taket.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

jkirkebo

Sitat fra: batterimannen på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:41
Sitat fra: Elsykkelogelbil på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:31
Ok, skal definitivt se mer på den.

Konfigurerte en på Teslas hjemmesider nå. Ble 550 med vinterhjul og uten autopilot. Ikke verst. Massivt bagasjerom tydeligvis og forventet levering i mai (samme som Mercedes Benz EQB 300)

Både Model Y og EQB har lav nyttelast, så de er vel sidestilt der. Det jeg ble mest overrasket over ved EQB er at den ikke har mulighet for hengerfeste. Da må (el)syklene dine opp på taket.

Nye Model Y skal få høyere nyttelast, omtrent 200kg mer enn før. I så fall blir det ca. 590km, som må sies å være ganske så greit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Elsykkelogelbil på onsdag 23. februar 2022, klokken 13:40
Sorry, du har rett, jeg får 574 jeg og... Tilhengerfeste bruker jeg 2 ganger i året, så det trenger jeg ikke :) Bare vet ikke om jeg gidder å vente til mai (ja, vet, jeg er utålmodig).

Hengerfeste kan du uansett ettermontere på Model Y akkurat når du ønsker det.

Utålmodig ja, jeg klarer ikke helt å sette meg inn i den situasjonen da jeg er vant til at det går omtrent et år fra bestilling av bil til levering av bil ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

batterimannen

Du kan også få en BYD Tang på dagen, men da blir det 600 k + metallic lakk + vinterdekk + hengerfeste
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Elsykkelogelbil

#14
Godt tips med BYD Tang.

Hva med en elbil som selges av merkeforhandler her i Norge, men er 1 år gammel og "bruktimport" (Tyskland tror jeg).

Gått 10 000 km cirka.

Er det noe varsko der? 4 år igjen av 5 års garanti

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA