Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nyt 350V batteri og Ludicrous

Startet av 692, tirsdag 22. februar 2022, klokken 17:25

« forrige - neste »

692

Hej, jeg har fået nyt batteri på garanti i min P85D med Ludicrous sidste år. Tesla siger nu at batteriet ikke er kompatibelt med Ludicrous og jeg skal derfor have 'nyt' batteri igen.

Jeg ved at det samme 350V batteri er sat i mange norske biler, er der nogen som har fået det i deres P85D eller P90D med Ludicrous? Har I talt med Tesla om det er kompatibelt?

Det er batterierne med nummer 1014116-00-A og 1014116-00-B

petersv

Det stemmer nok at maks effekt-trekk fra 350V-batteriet er lavere. Sett bort ifra det så er det et "bedre" batteri med mere kapasitet, så du får vurdere om du vil ha maks rekkevidde, eller maks effekt. Jeg personlig ville bedt om å få omkonfigurert bilen og tatt bort L, og beholdt 350V-batteriet.

692

Tesla ville have bilen ind og sætte et ludicrous kompatibelt batteri i, så det fik de lov til. Nu har jeg fået bilen tilbage og de har sat et nyt 1014116-00-B batteri i ... 350V 90 kWh, så lidt længere rækkevidde igen, men stadig ikke 100% ludicrous.

Jeg er tilfreds med den ekstra rækkevidde, men jeg forstår ikke hvorfor man skal give afkald på noget der kostede 100.000 kr. i 2016.

SW siger stadig ludicrous, så jeg tror at Tesla har valgt at det nye 350V batteri er godt nok til ludicrous, selvom det ikke er 100% ludicrous, typisk Tesla. Hvis ingen opdager det, så er alt ok

HKS

Sitat fra: 692 på tirsdag 15. mars 2022, klokken 09:37
Tesla ville have bilen ind og sætte et ludicrous kompatibelt batteri i, så det fik de lov til. Nu har jeg fået bilen tilbage og de har sat et nyt 1014116-00-B batteri i ... 350V 90 kWh, så lidt længere rækkevidde igen, men stadig ikke 100% ludicrous.

Jeg er tilfreds med den ekstra rækkevidde, men jeg forstår ikke hvorfor man skal give afkald på noget der kostede 100.000 kr. i 2016.

SW siger stadig ludicrous, så jeg tror at Tesla har valgt at det nye 350V batteri er godt nok til ludicrous, selvom det ikke er 100% ludicrous, typisk Tesla. Hvis ingen opdager det, så er alt ok
Hvordan vet du at det ikke er "100% ludicrous"?
De nye 350V batteriene bruker vel samme arkitektur som ble introdusert med 100-pakken, så skal ikke se bort i fra at de klarer å levere like mye effekt som den eldre 85kW-arkitekturen...
Tesla Model 3 Long Range

692

Det er Tesla selv der siger at det ikke er Ludicrous kompatibelt når man spørger ind til det.

Det gamle batteri var 400V og 1500A, så max teoretisk effekt før voltage sag er 600kW. Det nye batteri er 350V og jeg har målt max output ved SoC på 100% til at være 1620A på både 1014116-00-A og 1014116-00-B, hvilket giver en max teoretisk effekt før voltage sag på 567kW.

Så teoretisk mangler der ca. 45HK.

Med det nye 350V batteri havner den et sted imellem Insane og Ludicrous.

Jeg har desuden talt lidt med WK057 som fortæller at arealet under power kurven er mindre for 350V batteriet end for 400V batteriet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA