Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bodø - karasjok

Startet av IDChrister, mandag 21. februar 2022, klokken 09:22

« forrige - neste »

IDChrister

Ser at ABRP vil at jeg skal kjøre denne strekningen i Norge, men som de fleste her oppe vet, så tar det mye lengre tid. Ville derfor kjøre via Sverige og Finland som jeg har gjort før med vanlig dieselbil. Problemet er at den ene laderen som står oppført i Arjeplog (Sverige, første stopp, Eon.), er tatt bort. Husker ikke hvor jeg fant denne infoen, tror det var chargemap. Noen som vet om det fins andre ladere her evt? Er jo litt skummelt å satse på å låne en lader hos Ica i 1 time..

Trekkoppbil

På ganske mange kartjtenester kan du krysse av for å vise ladere.
F.eks: https://www.uppladdning.nu/
http://elbilwiki.no/index.php/Orientering
Skal du ferdes i grisgrente strøk, så kan det være tryggest å sjekke med ladeoperatørene i området, omladerene er operasjonelle.  Enkelte av dem kan ha egne apper eller karttjenester som viser status på hver enkelt lader.

jlan

Hvor lang rekkevidde har du?  Rekker du ikke fra Saltdal Turistsenter til Arvidsjaur ?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

IDChrister

har en ID4(wltp er vel ca 500?). Men er jo vinter nå, og vil jo helst ikke ankomme med bare 10%, syns det er liten margin, men så er jeg jo ny med elbil..

RJK

Denne ruta du ville reise? Riktignok med stopp i Skellefteå, og ikke Arjeplog, men 5 stopp og nesten 15 timer (14 timer og 43 minutter) på 1146 km. Men ABRP har ingen info om tilstand på den laderen som er valgt, men ihvertfall så eksisterer den visstnok. ;-)

PS! Skulle innledet første innlegg med hvilken bil du har, for uten den kunnskapen, blir det bare gjettinger, med mindre man har/hadde/kunne finne noe om laderen du etterspør. Nå har du ihvertfall en alternativ lader å gå ut i fra.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=8d69f355-e11f-44c7-b0a5-600960c4df06

Rute gjennom Sverige ved Kilpisjärvi (tar av ved Skibotn) tilsier 4 ladestopp på 960 km, og ca 13 timer og 40 minutter.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=632a2dbf-7453-4765-a137-ebcaaede354d

Gjennom Alta og derved bare i Norge, blir turen 44 minutter lengre, men bare 4 km ekstra kjørelengde.

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=632a2dbf-7453-4765-a137-ebcaaede354d

De to siste krever ferge, så her kommer det litt an på timingen din. Her beregnet med VW ID.4 Pro med 77 kWh batteri.

Alt er beregnet ut fra å starte med 100 % SoC, med standard referanseforbruk på 214 Wh/km ved 110 km/h. Har preferanse på "charging stops" satt mellom "Fewer stops" og "Quickest arrival".

Har og satt 110% av referansehastighet og maks 130 km/h. 20 grader innvendig og 350 kg ekstra last, men basert på 25 varme ute, så må justere for kaldere vær, motvind og dårligere forhold om du vil ha mer reelt resultat for vinterkjøring.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

#5
Sitat fra: RJK på søndag 27. februar 2022, klokken 15:58
Denne ruta du ville reise? Riktignok med stopp i Skellefteå, og ikke Arjeplog,
Det stoppet du angir er ganske langt unna byen Skellefteå, det er hos "Skellefteå Kraft" i Arvidsjaur.
Litt marginal rute i ekstreme vinterforhold,  men han kan jo håpe på at Tesla Jäckvik Supercharger snart åpner for andre biler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Joa, du har rett, dette er Arvidsjaur. 361 fra Bodø, men 246 fra Saltdal Turistsenter som er angitt som ladepunkt nr. 1.

Burde sånn sett være innenfor for en bil med WLTP rundt 500(?) km, spesielt siden Saltdal Turistsenter er temmelig høyt oppe i landskapet, og det blir nesten som å kjøre i nedoverbakker til Arvidsjaur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TorT

Trodde Saltdal turistsenter var ved siden av Storjord supercharger på 103m.

Stoppet der i sommer.

Arvidsjaur supercharger ligger på 400m.

Ja jeg vet at det ikke er superchargerne han skal bruke, men nedoverbakke er det ikke.

Hvis jeg har misforstått lokasjoner, må du gjerne korrigere.

Mvh TorT

IDChrister

Er nok en god del oppoverbakke mot Sverige ja, toppen er vel ett lite stykke over grensen. Virker ikke som det blir så alt for mye margin å gå på, og er lite bakker nedover å regenerer i på turen til arvidsjaur. Men ser jo at den vanlige ruten (via gällivarre) ikke er mulig, da det ikke er noen ladere på veien, og at jeg må helt til E4 for å kunne kjøre nordover. Da spørs det jo om det blir så mye tid å spare på å kjøre Sverige. I Norge er man hvertfall alltid innen rekkevidde for ladere virker det som. Men blir nok å kjøre over grensen i Sommer, og da ser jeg jo hvordan det ligger an.

RJK

Sitat fra: TorT på onsdag 02. mars 2022, klokken 09:03
Trodde Saltdal turistsenter var ved siden av Storjord supercharger på 103m.

Stoppet der i sommer.

Arvidsjaur supercharger ligger på 400m.

Ja jeg vet at det ikke er superchargerne han skal bruke, men nedoverbakke er det ikke.

Hvis jeg har misforstått lokasjoner, må du gjerne korrigere.

Mvh TorT
Er nok bare jeg som tenkte det lå høyere over havet. Stoppet der forresten i sommer selv, med ganske tomt batteri på Kona, og husket bare at det var første lader jeg kom til, uten å måtte ha snudd. Og det lå jo ikke så langt unna Polarsirkelen Senter. Men var visst langt mere høydeforskjell enn jeg så for meg.

Ser på Google Maps at Saltdalen Turistsenter ligger på 125 moh, og Arvidsjaur er på ca 400 moh. Polarsirkelsenteret er på 684 ser det ut til, mens høyeste punkt er 731 moh, og er ganske nært saltdalen turistsenter. Så litt klatring i starten, og så viser løypeprofilen relativt jevnt nedadgående høyde over havet.

Så tok litt feil, men ikke helt... ;)

https://www.google.no/maps/dir/Saltdal+Turistsenter+AS,+8255+Røkland/Arvidsjaur,+Sverige/@66.196008,16.1696544,8z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x45d8adfc5af6ed5f:0xa6d790307f9a3a10!2m2!1d15.4004864!2d66.8139688!1m5!1m1!1s0x467857fc2171de87:0x6e9d522e42ceb4cc!2m2!1d19.1802828!2d65.5920768!3e1
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA