Nødåpner ladelås røk av.

Startet av dejavu, lørdag 19. februar 2022, klokken 12:04

« forrige - neste »

dejavu

Hei og god lørdag! Jeg har et par spørsmål vedr. min 1 år gamle mod 3 LR.
1.
Torsdag morgen fikk jeg ikke løs ladepistol fra bilen. Det lyste blått(hvitt,edit!) og alt virket ok, men ladepistol satt bom fast. Så åpnet jeg bagasjelokket,og dro i nødåpneren. Den gikk rett av. Det hører med til historien at ladepistol lot seg fjerne etterpå,og har gjort det siden. Men inntil videre så har jeg ikke alternativ måte å fjerne ladepistolen på. Service er bestilt.

Kabelen virker å være hel, jeg tror ikke den har røket, men ser mer ut som den har løsnet fra festet inni panelet der(sjekk bildet). Og jeg lurer på om jeg skal forsøke å feste den selv igjen. Noen før meg som har prøvd dette? Vanskelig operasjon?

2.
I løpet av hele 2021 tror jeg jeg hadde en-1-"hard reset" av bilen. Etter julepresangen fra Elon, og etter de påfølgende oppdateringer, har dette blitt ganske vanlig. Det er feilmeldinger fra e-call systemet som ikke virker, kameraene slår seg ikke på,står bare og snurrer. Og det siste jeg har merket, er at bilhornet har endret karakter,låter mer som en lusen "fjert", sammenlignet med den mer autoritære beskjeden som kom derfra tidligere. Nesten pinlig å bruke hornet...Alle disse issues ordner seg selv etter timer eller over natta, slik det er litt vanskelig å be om service. Er det flere enn meg som opplever dette?
Mod.3,2021,AWD,HF

Kim-

Ved blått lys skal vel kabelen være låst. Når den er hvit skal den være frigjort mener jeg.

Hadde samme på ecall med kamera som ikke funker. De oppdaterte firmware på service center og har ikke kommet tilbake
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

dejavu

Sitat fra: Kim- på søndag 20. februar 2022, klokken 13:54
Ved blått lys skal vel kabelen være låst. Når den er hvit skal den være frigjort mener jeg

Ja, det stemmer, jeg mente at det lyste hvitt\grått.

Det med e-call systemet kommer og går, sammen med feil i sentry mode. Akkurat nå virker det igjen...
Mod.3,2021,AWD,HF

Hideyowife

Vi har samme problem på vår at bilen ikke slipper ladekabelen. Nå bruker jeg 3-10 minutter hver eneste gang bilen er ladet før jeg får den løs. Har brukt nødåpner 1 gang. Etter det har ikke nødåpner lenger fungert i det hele tatt. Så blir utbedring i mars på vår bil knyttet til dette.
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

dejavu

Sitat fra: Hideyowife på mandag 21. februar 2022, klokken 08:47
Vi har samme problem på vår at bilen ikke slipper ladekabelen. Nå bruker jeg 3-10 minutter hver eneste gang bilen er ladet før jeg får den løs. Har brukt nødåpner 1 gang. Etter det har ikke nødåpner lenger fungert i det hele tatt. Så blir utbedring i mars på vår bil knyttet til dette.

Hei..hvordan får du den løs,om ikke nødåpner virker? Jeg tør ikke lade om natta lenger, da jeg ikke orker superstress neste morgen,med ladekabel låst i bilen. Har time på service 8 mars.
Mod.3,2021,AWD,HF

Hideyowife

Sitat fra: dejavu på mandag 21. februar 2022, klokken 10:44
Sitat fra: Hideyowife på mandag 21. februar 2022, klokken 08:47

Hei..hvordan får du den løs,om ikke nødåpner virker? Jeg tør ikke lade om natta lenger, da jeg ikke orker superstress neste morgen,med ladekabel låst i bilen. Har time på service 8 mars.

Står med APP og velger "Lås opp ladeport" inntil den slipper. Tar lang tid og er fryktelig irriterende. Hjemme har vi siste gen Tesla lader med knapp for å løse ut. Da er det stort sett mellom 6-10 forsøk så slipper den. Hurtiglader fungerer også feilfritt. Så fort jeg bruker standard type 2 lader sitter kabelen som støpt i bilen. Har time 4 mars for utbedring.
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

dejavu

[/quote]

Takk for info.
Jeg tror jeg har et annet problem, enn deg. Det er svært sjelden at låsen ikke løser ut, det skjedde for andre gang sist uke,på over ett år. Men nå har jeg ikke nødåpneren å falle tilbake på. Ble kontaktet av Tesla i dag, som lurte på hva slags ladeutstyr jeg brukte, da de hadde registrert feilmeldinger  fra ladeutsyr. Dette tror jeg er et blindspor, da jeg bruker Tibber smartlading via Easee. Når Tibber avbryter lading grunnet høy pris, opplever jeg at Easee-appen registerer det som en feil.  Det er nå min teori da...men fint å vite at  alt håp ikke er ute, selv om nødåpneren har tatt kvelden! Jeg bruker forøvrig nøkkel for å låse ut.
Mod.3,2021,AWD,HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA