Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til rundt 350 000

Startet av SaintSpin, torsdag 17. februar 2022, klokken 13:37

« forrige - neste »

SaintSpin

Hei!

Leter etter min første elbil og har budsjett opptil kroner 350K (kanskje opp mot 370K). Ønsker brukbar bagasjeplass (vi har ett barn) og ok rekkevidde (300KM+).

Har sett på Peugeot e-2008, men denne ser ut til å gjøre det fryktelig dårlig i vintertester så er litt skeptisk. Har også sett på MG ZS, men synes prisen på denne er høy i forhold til hva man får.

Tenker også på Leaf eller eventuelt pent brukt Kona, e-Niro eller ID3. Følger også med på Renault Megane e-tech, men prisen er kanskje litt for høy.

Har dere noen klare favoritter her? Er det noe jeg burde styre unna?

På forhånd takk for hjelpen :)

Daniel_0007

Sitat fra: SaintSpin på torsdag 17. februar 2022, klokken 13:37
Hei!

Leter etter min første elbil og har budsjett opptil kroner 350K (kanskje opp mot 370K). Ønsker brukbar bagasjeplass (vi har ett barn) og ok rekkevidde (300KM+).

Har sett på Peugeot e-2008, men denne ser ut til å gjøre det fryktelig dårlig i vintertester så er litt skeptisk. Har også sett på MG ZS, men synes prisen på denne er høy i forhold til hva man får.


Tenker også på Leaf eller eventuelt pent brukt Kona, e-Niro eller ID3. Følger også med på Renault Megane e-tech, men prisen er kanskje litt for høy.

Har dere noen klare favoritter her? Er det noe jeg burde styre unna?

På forhånd takk for hjelpen :)

Hvorfor syns du prisen er høy forhold til hva man får på zs? e-2008 koster nesten samme og får vesentlig mindre.
Husk at nye zs er mye bedre enn den gamle, bedre interiør, større batteri(70kwh), app støtte.
Evt så kan du se på mg 5 som er stasjon vogn.
Kona er bare å styre unna, bagasjeplassen er liten og baksetene trange.
Anbefaler du testkjører et par kandidater og prøver med barnevogn(hvis det er fortsatt aktuelt) i bagasjen.
e-niro er ganske gammeldags men selger fortsatt greit.
Model 3 2019 LR Rwd

SaintSpin

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 17. februar 2022, klokken 13:42
Hvorfor syns du prisen er høy forhold til hva man får på zs? e-2008 koster nesten samme og får vesentlig mindre.
Husk at nye zs er mye bedre enn den gamle, bedre interiør, større batteri(70kwh), app støtte.
Evt så kan du se på mg 5 som er stasjon vogn.
Kona er bare å styre unna, bagasjeplassen er liten og baksetene trange.
Anbefaler du testkjører et par kandidater og prøver med barnevogn(hvis det er fortsatt aktuelt) i bagasjen.
e-niro er ganske gammeldags men selger fortsatt greit.

Luxury-varianten koster vel rundt 370K (ikke hvit) inkl. vinterhjul og levering. Skal prøvekjøre MG ZS til helgen så mulig jeg endrer mening :) Veldig betryggende med 7 års garanti i det minste. Trenger for øvrig ikke barnevogn lenger.

Radial

Nye ZS kan anbefales å prøve ut.
Har den gamle selv, og med unntak av Kupè-lys i baksetet, har de fiksa omtrent alt den gamle mangler nå.

Kvaliteten er helt grei på bilen, myk fjæring og lett på styringen (komfortabel) og støynivå er faktisk ganske behagelig (stillere enn Tesla Y).

Eneste problemet med MG er forhandlerene, som har regelrett SVÆRT variabel kompetanse på verkstedene + sinnssyke service-priser.
De beste forhandlerene er egentlig de som ikke er medlemmer av store "kjeder", og må yte service for livets rett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Trekkoppbil

Sitat fra: SaintSpin på torsdag 17. februar 2022, klokken 13:37
Tenker også på Leaf eller eventuelt pent brukt Kona, e-Niro eller ID3.
De 3 første kandidatene er de første som jeg også ville tenke på.

Fikk godt førsteinntrykk av Kona, etter det lille jeg har prøvd den. Det virka som en gjennomført bil. Det er mulig e-Niro har noe større bagasjeplass, og er nr 2 men best.

Når det gjelder forkjellen på Leaf og koreanerene, så er spørsmålet om du vil ha bil med eller uten kjølevæske på batteriet.

Batterier som ikke har kjølevæske, kan tape seg ganske fort, dersom du mishandler det.  Dersom du tar hensyn til batteriet, kan man du en rimelig bil i mange år. Det gjelder å ikke gjøre dumme ting om batteriet er for kaldt eller for varmt, for fullt eller for tomt.

Batterier med effektiv kjøling og oppvarming, kunne være en god ide, dersom sjåføren kunne styre dette sjølv. Men det jeg har vært borte i av biler som har effektiv varme og kjøing, er at kan ikke forutse når bilen bruker mye energi på temperaturstyring.  Tar man en time pause langs veien, risiker man at man ikke har nok energi til å nå den ladestasjonen som man planla. Automtaikken kan ikke forutse  hvordan bilen skal brukes eller parkeres resten av dagen. Det er unødvendig å varme opp batteriet når bilen ikke skal brukes. Det går jo historier om bilister som skal hente bilen på Gardermoen i vinterkulda, og da har batteriet både rukket å tømme seg og bli kaldt igjen, grunnet batterivarme.

bmw2002

Cupra Born. Denne er noe rimeligere enn ID.3, men ser mye bedre ut. Har den selv og er veldig fornøyd.

Moas

Polestar 2 med vinterhjul leveres for 388k kr akkurat nå.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Krantz

Sitat fra: Moas på torsdag 24. februar 2022, klokken 19:35
Polestar 2 med vinterhjul leveres for 388k kr akkurat nå.

388k kr er med metallic og pilot-pakken.

Billigste PS2 i svart med vinterhjul uten pakker koster 349k kr.

Elbil 2021

Hei, ER PS2 som koster kr.349000, en god bil? verdt pengene?

Hen9ng

Hvis Polestar til 350.000 vurderes bør også MG Marvel R nevnes eller?

Radial

Marvel R kunne vært nevnt ja, men starter på 362k eller noe uten vinterdekk.

Forøvrig veldig god plass i baksetet der, men svært lite bagasjerom.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Stasjonsvognen MG MG5 virker å være en god allround pakke for prissjiktet 350K, selv om den ikke har andre rad som kan legges flatt med bagasjerommet eller har imponerende bagasjeplass for biltypen.

Plusser som v2l som standard, syv års garanti, app, 380 km WLTP, hengervekt, rails og høyt utstyrsnivå er jo fine sjekkpunkter.

Negativt er vel at disse ikke er tilgjengelig hos forhandleren før litt senere, og de eneste testene man kan lese om er for den forrige versjonen som selges i andre markeder.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Radial

Men samtidig så koster jo ZS 350k den også, i "Luxury" med fargen du vil ha, attpåtil litt lenger teoretisk rekkevidde.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på søndag 27. februar 2022, klokken 09:45
Men samtidig så koster jo ZS 350k den også, i "Luxury" med fargen du vil ha, attpåtil litt lenger teoretisk rekkevidde.

Enig :+1: ZS er et godt alternativ.

SaintSpin

Valgte Peugeot e2008  :) Prøvekjørte både MG ZS, Cupra og Leaf, men pris, hurtiglading og kjøreegenskaper gjorde at vi gikk for 2008. Landet på at rekkevidde ikke var viktigst (kjører mer enn 300km kun 2-3 ganger i året). I tillegg en fryktelig tøff bil ;)

Takk for innspill!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA