Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lørdag 01. september 2012, klokken 00:36

« forrige - neste »

o.b.lix

Det er liten tvil om at oljen har kvalt all annen industri her i landet, derfor har også oljeprisen så mye å si for Norges økonomi.

Så det er umulig å si hva Norge hadde vært om vi ikke hadde oljen, men mest sannsynlig hadde vi ikke vært så mye fattigere, da Norge har enorme forekomster med råstoff/mineraler etc. Men pga oljen er lønnssatsene i Norge så hinsidige at omtrent ikke noe råstoff blir foredlet i Norge, hverken fisk, produksjon av båter, produksjon av plast (med gass som råstoff!), etc, alt foregår i utlandet.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Sitat fra: OlaM på fredag 25. mai 2018, klokken 13:59
"Statens direkte inntekter" er en veldig spesifikk underdel av den totale økonomien og gir et skjevt inntrykk av ståa i landet. Den grafen inkluderer ikke mva, som er en stor inntektspost og som øker når folk har mye penger mellom hendene. Den inkluderer heller ikke inntektsskatt, som øker når folk tjener bra. Faktisk er både skatt på lønn og formue og mva hver for seg høyere enn inntektene fra den spesielle 78 prosenteren på oljeutvinning - men mye av dette er selvsagt lønn fra oljebransjen som forplanter seg utover i økonomien uten at det vises som en av statens "direkte inntekter".

Så "statens direkte inntekter" er en delmengde av "statens totale inntekter" som er en delmengde av "nasjonens økonomi". Hadde vi ikke funnet olje hadde vi ikke hatt den gode økonomien vi har i dag, men da hadde kanskje den vannkraftbaserte innenlandsindustrien fått vokse seg større og våre lavere lønninger hadde gjort oss til et mer attraktivt land for industriell produksjon. Kanskje ville det vært en kvalitativt bedre økonomi med eggene i flere kurver og flere økonomisk sterke regioner selv om vi kvantitativt og totalt sett hadde mindre penger? Mulig den tanken finner lite støtte på et Tesla-forum.  :P
Som du er inne på, så er nok skatten og momsen fra veldig veldig mange innbyggere i Norge til syvende og sist basert på oljeinntekter. Snittlønna er høy i olja, og for å få økonomien til å gå må noen bruke penger. At de som tjener godt bruker pengene sine på flatskjermer, hus og biler gjør igjen at selgeren på Elkjøp også blir indirekte berørt av olja, og igjen betaler skatt og moms på sine inntekter og kjøp.

At vi har slengt alle eggene i samme kurv kan ikke skyldes på oljebransjen, det må i så fall skyldes på "alle andre", som kan være alt fra menigmann til myndigheter.

Sitat fra: o.b.lix på mandag 28. mai 2018, klokken 10:53
Det er liten tvil om at oljen har kvalt all annen industri her i landet, derfor har også oljeprisen så mye å si for Norges økonomi.

Så det er umulig å si hva Norge hadde vært om vi ikke hadde oljen, men mest sannsynlig hadde vi ikke vært så mye fattigere, da Norge har enorme forekomster med råstoff/mineraler etc. Men pga oljen er lønnssatsene i Norge så hinsidige at omtrent ikke noe råstoff blir foredlet i Norge, hverken fisk, produksjon av båter, produksjon av plast (med gass som råstoff!), etc, alt foregår i utlandet.
Vel, som jeg skrev på forrige side så lå vi omtrent 40% bak USA i gjennomsnittlig verdiskapning (BNP) per innbygger i '71 da vi startet å pumpe olje på Ekofisk, og er nå 15% over, har altså omtrent doblet BNP per innbygger (sammenlignet med USA) på disse årene, mens Sverige har gått bakover i BNP. Jeg tror du er langt på viddene om du tror at Norge hadde hatt noen som helst sjanse til å doble BNP (igjen sammenlignet med USA) på disse årene. Det finnes langt flere land enn Norge som har høy forekomst av råstoff/mineraler, og ingenting tyder på at vi klarte å ivareta dette særlig godt i forhold til resten av verden frem til 1971, så hva er det som har forandret seg siden den gang? Oljepenger!

Tellus

Jepp,

Uten oljen hadde vi kanskje hatt 50-60% av dagens kjøpekraft.

Hvis noen føler at oljepengene er skitne så kan de gi bort sine andel av oljefondet til undertegnede for deretter å gå ned 50% i lønn. I øyeblikket snakker vi vel om ca 1.6 millioner kroner  8)

I tillegg ligger det ganske mye i fremtidige direkte og indirekte inntekter.

Sveinung1954

Fra: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=19755.0

Jeronan:

"If Tesla doesn't get a grip on parts real soon, then it's not the Model 3 production woes they should be worried about, but lawsuits from frustrated customers and consumer protection agencies, because car's aren't fixed within an acceptable timeframe!"

"So yes, there have been reports that insurance companies are getting worried around the situation with Tesla and lack of parts and unacceptable time it takes for cars to be repaired!
Insurance companies run reports regularly and when Tesla is becoming an anomaly, where a large number of Super insurance holders are driving around in expensive rental cars for very long periods, then this will get the full attention by Management that will start to re-evaluate the policies and pricing for Tesla owners.

This is, pretty sure, also the reason why there is a 10k NOK egenandel now on rental cars and 40k NOK on Tesla loaners, when you go through Tesla for warranty repairs. (was 0 NOK egenandel before last year, but Tesla Norway most likely can't afford that anymore with the sheer amount of cars waiting for parts currently)."

Se også de økende service kostnadene som tas inn i bøkene til Tesla i de siste regnskapene.

Dette er i ferd med å bli en varslet katastrofe for Tesla.

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Espen Hugaas Andersen

De økende service-kostandene er fordi det har blitt bygget ut mye kapasitet for å håndtere volumene av Model 3. Man må huske at det er bare i Norge at service-senterene er helt overbelastet. I resten av verden har de fleste service-sentrene lite å gjøre, og venter bare på at Model 3 skal komme.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sveinung1954

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 28. mai 2018, klokken 17:32
De økende service-kostandene er fordi det har blitt bygget ut mye kapasitet for å håndtere volumene av Model 3. Man må huske at det er bare i Norge at service-senterene er helt overbelastet. I resten av verden har de fleste service-sentrene lite å gjøre, og venter bare på at Model 3 skal komme.

Javisst, og produksjonslinjen avskrives ikke etter produksjonsenhetsmetoden. Dette begynner å nærme seg komiske-Ali nivå.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

doldis1

Sitat fra: Geirr på mandag 28. mai 2018, klokken 17:37
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 28. mai 2018, klokken 17:32
De økende service-kostandene er fordi det har blitt bygget ut mye kapasitet for å håndtere volumene av Model 3. Man må huske at det er bare i Norge at service-senterene er helt overbelastet. I resten av verden har de fleste service-sentrene lite å gjøre, og venter bare på at Model 3 skal komme.

Javisst, og produksjonslinjen avskrives ikke etter produksjonsenhetsmetoden. Dette begynner å nærme seg komiske-Ali nivå.

Enig, produksjonslinjer og avskriving, olje og inntekter og servicesenter med mye ? eller lite ? å gjøre..miljøekstremister med egg i kurv og skitne oljepenger..? En trenger jaggu mye omkringliggende informasjon for å forstå seg på aksjer i Tesla  :laugh:

Motorwatt

#3262
Sitat fra: Doldis1 på tirsdag 29. mai 2018, klokken 09:07
En trenger jaggu mye omkringliggende informasjon for å forstå seg på aksjer i Tesla  :laugh:

Har du også gitt opp?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: gr på mandag 28. mai 2018, klokken 14:32
ingenting tyder på at vi klarte å ivareta dette særlig godt i forhold til resten av verden frem til 1971, så hva er det som har forandret seg siden den gang? Oljepenger!

Du glemmer oppdrett og fiskeri, som er blitt megaindustri. Pga oljelønningene sendes bortimot all fisken hel ut av landet. Norske skog legges ned, industri selges til utlandet. Kystfiskere finnes ikke på vestlandet, alle jobber på supplybåter. Handelsflåten er bemannet med filipinere.

Poenget er at det umulig å beregne hvordan Norges industri og økonomi hadde sett ut om oljen ikke hadde endret Norge. Kanskje den europeiske Gigafactory hadde kommet i Norge, vi har enorme menger billig og grønn strøm hos oss, så hadde ikke oljen brukt opp strømmen og presset opp lønningene, så kanskje?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Ja, du får sjekke ståa for inntektene i fiskerinæringen opp mot olja.

emurof

#3265
En interessant video fra "YouTube-analytikeren":


https://www.youtube.com/watch?v=kslojFW8b4o

Hva tror folket her om det han kommer med?

Han har investert enda mer i Tesla av flere grunner:

1. Han har fulgt hver kvartalskonferanse og hvert intervju med Musk i flere år, og mener han fremstår mer selvsikker enn noen gang.

2. Han forventer at Tesla dobler inntektene i 2018, og Tesla er priset til to ganger salgsrate. Det innebærer i følge ham at Tesla aldri har vært så billig før. Han avviser også sammenligninger med GM/Ford fordi Tesla i motsetning til disse vokser voldsomt. Tesla vil også tjene mer per bil enn GM og Ford, mener han

3. Han mener at Model 3 "Production Hell" er over. Nå produseres det 3.000 Model 3 i uken, eller 150.000 i året. Dette tok ni måneder å nå, mot fem år med Model S og X. Tesla gjennomfører nå sin "Secret Master Plan" fra 10 år siden, og han trekker det frem som "iPhone of the auto industry".

5. Tesla Semi vil "disrupte" og bringe inn store inntekter. Han mener Semi ikke er priset inn i aksjen, så ved kjøp i dag får man det gratis med når flere innser det samme. Videre, Tesla er ikke bare et bilfirma men et batterifirma. Dette gjør det mulig å "disrupte" flere bransjer, f.eks. med Semi, som allerede er bestilt av flere av de største. Hvis Tesla virkelig kan gjøre det billigere enn diesel vil de kunne kapre massive markedsandeler fra tog og annet. De kan potensielt selge 100.000+ hvert år. Og på grunn av Teslas sterke merkevare trenger de nesten ikke drive med markedsføring. Utgiftene er "fixed".

Tesla er på vei til å omdefinere frakt- og logistikkmarkedet. Disruption igjen, altså.

6. Batteri-delen av Tesla har bevist at det har noe for seg, fra å bare være teoretisk og på papiret tidligere. Ingen snakker om hvordan Tesla installerte verdens største batteri i Australia, med inntekter på mer enn 70 millioner USD. Australia har allerede spart over 30 MUSD på grunn av batteriets effektivitet, og det medfører et mulig gigawatt-prosjekt med hundrevis av millioner USD i inntekter. Dette, sier han, viser "disruption" i enda et marked. Dette vil føre til enda flere kontrakter.

Tesla går fra også fra å være en nisjeleverandør av dyre elbiler til leverandør av massemarkedbiler.

7. Til slutt trekker han frem Warren Buffett-sitatet "be greedy when others are fearful". Aksjen er på det laveste på over ett år. Det er ekstremt mye negativ pressedetning, og nedsnakking av aksjen. Den er massivt undervurdert. Det er et stort gap mellom selskapets realitet og det pressen rapporterer.

Dette gapet mellom oppfatning og realitet utgjør en utrolig bra investeringsmulighet.

Så i de neste kvartalene vil Model 3 gå med overskudd, Semi vil etter hvert komme på banen, og det samme med Model Y og Roadster 2.0, samt Teslas pickup.

Tesla vil ikke lenger måtte gå ut i markedet for å finansiere veksten, hvilket vil snu opp-ned på medias oppfatning av selskapet.

Alt dette er omtrent det han snakker om i videoen, så det er ikke mine påstander. Men jeg kunne gjerne tenkt meg å høre hva folk her tenker om det han sier. En reell diskusjon om selskapet og ikke bare kjekling og krangling.

Sveinung1954

^ Synsing fra en "glad amatør". Det fremkommer ingenting her som ikke markedet er vel kjent med, og som er priset inn i aksjekursen for lenge siden. Slike Youtube-videoer har informasjonsverdi på nivå med de aksjetipsene taxisjåføren presenterer når han kjører deg hjem natt til søndag.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

doldis1

Sitat fra: Geirr på onsdag 30. mai 2018, klokken 09:47
^ Synsing fra en "glad amatør". Det fremkommer ingenting her som ikke markedet er vel kjent med, og som er priset inn i aksjekursen for lenge siden. Slike Youtube-videoer har informasjonsverdi på nivå med de aksjetipsene taxisjåføren presenterer når han kjører deg hjem natt til søndag.

Naa egentlig ikke... Tesla er et veldig spesiellt selskap mtp. hvem aksjonærene er. De aksjene som til enhver tid omsettes er aksjer shorterne har lånt fra institusjonelle eiere og aksjene til småsparere, entusiaster som f.eks. taxisjåfører...

Musk og finansinstutisjonene sitter på ca 130 mill aksjer av totalt ca 170 mill aksjer, disse omsettes så og si ikke utenom av shortere som låner 40 mill av de.

Derfor gir slike youtubevideoer et viktig bilde av hvor aksjekursen skal fordi det er youtuberne og oss entusiaster som sitter på de 40 mill aksjene som driver kursene.. Skjønner ? 40 mill shortes, 40 mill eid av youtubere som long.. Hvorfor tror du Musk brukte størstedelen av tiden da han la fram Q1 resultatene på youtubere...?

doldis1

 
SitatTesla vil ikke lenger måtte gå ut i markedet for å finansiere veksten, hvilket vil snu opp-ned på medias oppfatning av selskapet.

Njaa..   Tesla trenger kanskje ikke, men de som har satt seg litt inn i hvordan Musk tenker forstår at selv om Tesla så smått vil begynne å bli profitabelt vil ikke det gå fort nok for Musk. Som jeg har sagt lenge, Han planlegger å kjøre 1 eller 2 kvartaler i overskudd, så henter de inn penger for å fortsette den vanvittige veksten  ;)

Deler av "media" er trolig kjøpt og betalt og består også av mange finansfolk med shortposisjoner i Tesla, jeg tipper media blir mer differensiert men at naysayergnålet også fortsetter.

Ellers stort sett enig i resten og kanskje særlig i pkt. 1.  Pkt. 5 mener jeg er nært irrelevant for dagens prising av aksjene fordi Tesla har lange ventelister på alt de produserer. Det spiller liten rolle i dag om de kan selge 100tusenvis av semier i fremtiden, de kan også selge millioner av pickuper og model Y og gudene vet hva. Utfordringen består ikke i å få solgt ting, men å få produsert de i stort antall uten at foretaket blør tomt eller dør av voksesmerter...

Uansett mener jeg markedet har fått med seg den viktigste biten om Musk, han kommer ikke til å slakke av ved en gitt markedsandel/årsproduksjon og si seg fornøyd . Her er det alt eller ingenting som gjelder og markedet speiler det med å være short eller long TSLA

Motorwatt

#3269
Slike Youtube-videoer er vel mest laget for entusiaster. Har liten tro på at at større investorer lar seg rive med i samme grad. Og det er ikke til å komme forbi at EM også er avhengig av entusiaster som vil hjelpe han i markedsføringen.

Problemer med bedrifter som ledes av karismatiske ledere er at alt knyttes opp til denne personen. Hvis EM på en eller annen måte plutselig forsvinner, vil Tesla være i trøbbel.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA