Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bekymring: månedsvis ventetid på servicesentrene

Startet av Muffinman, lørdag 21. februar 2015, klokken 18:14

« forrige - neste »

Muffinman

Basert på lesing her på forumet ser det ut som typisk ventetid ligger på ~3 måneder. Det betyr at siden i fjor sommer har ventetiden økt ekstremt mye. Hva betyr egentlig det? Er det driveunitkampanjen som legger beslag på ressursene selv om det ble fløyet inn ekstra personell fra USA, slik at dette dermed er forbigående? Har inntrykk av at ventetiden var i ferd med å øke kraftig selv før DU- saken tok av.

Kan det tenkes at den norske Model S - parken er nådd en kritisk masse hvor man rett og slett ikke klarer å håndtere alle reklamasjonene? Det er i så fall ekstremt bekymringsverdig siden vi ikke snakker om mye over 6000 biler, og at det ser ut som man fortsetter å serieprodusere mange av de samme feilene vi først så i USA i 2012 og som virkelig manifesterte seg ved leveringsstart i Norge. Ser vi nå et etterslep av gamle synder, eller konturene av av noe som i verste fall kan knekke ryggen på Tesla?

Flere som har betraktninger eller info rundt dette?

Hyperstress

Musk uttalte at Norge virker som et «eksperiment» på hva som skjer/kreves når tettheten av elbiler blir stor. Basert på det så ser jeg ikke bort ifra at det er mye læring, prøving og feiling underveis her mtp antall service senter, ansatte o.l. Tipper de har mye flere reklamasjoner enn de hadde forestilt seg, og så tar det tid å få åpnet flere senter. Tror også at vi nordmenn klager mer enn amerikanerne - vi forventer mer av en bil enn dem.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

RaBalder

Deler din bekymring  :(

En av de tingene som jeg leser om er alle som har hatt bilen på verksted og skryter av at bilen er vasket utvendig og støvsuget innvendig og gudene vet hva mer unødig som er gjort.

Man bør kunne levere bilen ren til verksted. Og det som er på av støv og skitt kommer av siste kjøretur til service-lokasjonen. Da er det bare en rask skyll som skal til. Men det trenger dem bare gjøre dersom dem henger over "lakken". Jobber dem under bilen så kan dem gi f.... i å vaske, støvsuge og bruke tiden på viktigere ting. Som f.eks. få begynt på neste bil.


  • Det er selvfølgelig fint og det kalles å overgå forventningene.
  • Men dette synes jeg ikke dem skal ta seg tid til så lenge verkstedkøene er 2-3 måneder.
  • Når dem har normale køer for verksted-besøk, så kan dem gjerne brilliere og overgå forventningene

Rett servicenivå er det som er avtalt. Hverken mer eller mindre.

HKS

Jeg var nettopp inne med min bil for å fikse problemer med 230V 32A type 2 lading. Den timen ble fikset på ganske kort varsel (et par uker), men det har vært en lang diskusjon med Tesla. På meg virket det ikke som at det var like mye stress på Skøyen som når jeg var der i desember i gjord på 1-års service. Fikk tilbake bilen skikkelig vasket denne gangen, det gjorde jeg ikke i desember.

Min far skulle egentlig inn med sin Model S for å fikse kontaktorer i batteriet. Han har ikke hatt problemer før, men ble prevantivt kalt inn av Tesla i midten av Januar. Han fikk telefon tidligere i uken. Tesla har utsatt timen på ubestemt tid...

Begge disse er på Tesla Skøyen.

Er litt bekymret selv, håper det hjelper etterhvert som det kommer flere Tesla service-sentere i Norge.
Tesla Model 3 Long Range

frosken

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 21. februar 2015, klokken 18:27
(...)
Tror også at vi nordmenn klager mer enn amerikanerne - vi forventer mer av en bil enn dem.
Det er ikke mitt inntrykk etter å ha frekventert det amerikanske TMC-forumet i et par år. Faktisk tror jeg vi er mer ettergivende enn kundene «over there».

Mange norske Tesla-eiere (spesielt de som kjøpte for rundt ett år og tidligere før prisene virkelig steg) hadde alternativer som velutsyrte Ford Mondeo, Skoda Superb/Octavia, og moderate MB E-klasse og BWM 3- og 5-serier. I USA er bilen i samme prisklasse som Porche Panamera, BMW M5 og MB S500. Biler på øverste hylle fra de beste produsentene.

De er nok bedre vant hva gjelder både kvalitet og service enn den gjengse norske Teslaeier.

Men når det gjelder trådens emne; ja, det er bekymringsverdig at ventetiden på service er så høy. Kjøperen av bilen min fikk sjokk og lurte på om det kunne stemme da han skulle bestille time for årlig service like etter at han overtok bilen. Han fikk beskjed om at de tidligst kunne ta det om et ¼ år. Det er for dårlig.

Li-Ion

#5
Deler bekymringen - og samtidig konstaterer jeg at kvaliteten på bilen (nå etter 1,5 år) er langt under forventet...og køen vil nok desverre fortsette å øke frykter jeg.

Jeg har hatt mange småfeil og selvfølgelig også DU-feil, batteri-feil, bremseproblemer og lekkasjer m.m.  Tesla fikser det meste - men så dukker det opp nye feil igjen.... Og så er det tilbake i verkstedkø igjen... Savner tysk kvalitet...

En annen ny bekymring er at jeg nå synes bilen støyer enda mer (om mulig) enn tidligere. Lurer på om kvaliteten i "jalla-filten" på innsiden av skjermene kan være så dårlig at dette er årsaken....Noen flere som merker dette?

Har nå foreløpig tatt pause som Tesla-ambassadør...
Teslaeier siden 2013 :)

Hyperstress

Sitat fra: frosken på lørdag 21. februar 2015, klokken 18:40
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 21. februar 2015, klokken 18:27
(...)
Tror også at vi nordmenn klager mer enn amerikanerne - vi forventer mer av en bil enn dem.
Det er ikke mitt inntrykk etter å ha frekventert det amerikanske TMC-forumet i et par år. Faktisk tror jeg vi er mer ettergivende enn kundene «over there».

Mange norske Tesla-eiere (spesielt de som kjøpte for rundt ett år og tidligere før prisene virkelig steg) hadde alternativer som velutsyrte Ford Mondeo, Skoda Superb/Octavia, og moderate MB E-klasse og BWM 3- og 5-serier. I USA er bilen i samme prisklasse som Porche Panamera, BMW M5 og MB S500. Biler på øverste hylle fra de beste produsentene.

De er nok bedre vant hva gjelder både kvalitet og service enn den gjengse norske Teslaeier.

Men når det gjelder trådens emne; ja, det er bekymringsverdig at ventetiden på service er så høy. Kjøperen av bilen min fikk sjokk og lurte på om det kunne stemme da han skulle bestille time for årlig service like etter at han overtok bilen. Han fikk beskjed om at de tidligst kunne ta det om et ¼ år. Det er for dårlig.

Sant nok, akkurat denne kundegruppen er vel mer vant til europeiske biler enn amerikanske - og har forventninger deretter.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Hyperstress

Løsning på kapasitetsproblemet ved SC er ny serviceplan - annenhvert år i stedet for årlig. Det burde spare dem for mye unødvendig arbeid.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

erik e

Er Amerikansk  like dårlig som Italiensk ?  Kjenner meg igjen,stakkars mekanikere . ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Hyperstress

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 21. februar 2015, klokken 19:45

BTW
Det er vel mengden reklamasjoner og ikke intervallservicene som har sprengt verkstedkapasiteten?

Det er nok rett, og når den situasjonen først har oppstått så vil reduserte serviceintervaller hjelpe dem ut.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

cirys1

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 21. februar 2015, klokken 18:46
Løsning på kapasitetsproblemet ved SC er ny serviceplan - annenhvert år i stedet for årlig. Det burde spare dem for mye unødvendig arbeid.

Løsning på kapasitetsproblemene må være og få utrettet varige fix på problemene, de finner ofte hurtigløsninger som fører til at bilen må inn gang etter gang.
Flere har fått byttet DU flere ganger, det samme med dørhåndtakene, bremser osv.

Hyperstress

Sitat fra: cirys1 på lørdag 21. februar 2015, klokken 19:57
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 21. februar 2015, klokken 18:46
Løsning på kapasitetsproblemet ved SC er ny serviceplan - annenhvert år i stedet for årlig. Det burde spare dem for mye unødvendig arbeid.

Løsning på kapasitetsproblemene må være og få utrettet varige fix på problemene,

Enig, men klok av skade så vet vi at det ikke vil skje med det første  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

jkirkebo

Sitat fra: RaBalder på lørdag 21. februar 2015, klokken 18:29
Man bør kunne levere bilen ren til verksted. Og det som er på av støv og skitt kommer av siste kjøretur til service-lokasjonen. Da er det bare en rask skyll som skal til. Men det trenger dem bare gjøre dersom dem henger over "lakken". Jobber dem under bilen så kan dem gi f.... i å vaske, støvsuge og bruke tiden på viktigere ting. Som f.eks. få begynt på neste bil.

Det er ikke bilmekanikere som vasker og støvsuger, det er klargjøringsfolkene. Har de lite nybiler å klargjøre så er det da bedre å vaske kundebiler enn å tvinne tomler. En gang fikk jeg nyvasket bil utvendig og innvendig, en gang bare utvendig og to ganger ikke vasket i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: frosken på lørdag 21. februar 2015, klokken 18:40
Men når det gjelder trådens emne; ja, det er bekymringsverdig at ventetiden på service er så høy. Kjøperen av bilen min fikk sjokk og lurte på om det kunne stemme da han skulle bestille time for årlig service like etter at han overtok bilen. Han fikk beskjed om at de tidligst kunne ta det om et ¼ år. Det er for dårlig.

2-3 måneder er nok i overkant, men ellers er jeg vant til å måtte vente 1-2 måneder på verkstedtime hos andre merker også. Både hos Nissan og Volkswagen ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bmw2002

3 måneder er jo helt vilt! Har i noen tilfeller måtte vente 2 uker på BMW, men får som regel time samme uke...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA