Tesla aksjer

Startet av kjølholdt, lør 01. sep 2012, kl. 00:36

« forrige - neste »

doldis1

En annen off topic sak er at Det Norske oljefondet endelig har fått øynene opp for gigantene i California men har de misset på Tesla ?
Oljefondet sitter på en haug aksjer i olje og fossile bilprodusenter, som er de virkelige risikoaksjene i dag . Vi er langt inne i den største teknologirevolusjonen siden spinnejenny og beslutningstagere som sitter på mia. har ikke fått det med seg ...?
Det oljefondet v/ Slyngstad burde gjøre er å kjøpe Teslaaksjer, alt de kommer over under 350. Så kunne de solgt unna noe i olje & fossilbil, de sitter , på vegne av oss alle på en haug aksjer som er verdiløse om få år !

Øyvind.h

Oljefondet hadde en god del aksjer for noen år siden kjøpt på mye lavere nivå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: Doldis1 på man 14. mai 2018, kl. 13:32
En annen off topic sak er at Det Norske oljefondet endelig har fått øynene opp for gigantene i California men har de misset på Tesla ?
Oljefondet sitter på en haug aksjer i olje og fossile bilprodusenter, som er de virkelige risikoaksjene i dag . Vi er langt inne i den største teknologirevolusjonen siden spinnejenny og beslutningstagere som sitter på mia. har ikke fått det med seg ...?
Det oljefondet v/ Slyngstad burde gjøre er å kjøpe Teslaaksjer, alt de kommer over under 350. Så kunne de solgt unna noe i olje & fossilbil, de sitter , på vegne av oss alle på en haug aksjer som er verdiløse om få år !

Oljefondet eier 0,23% av Tesla, med mindre de har solgt seg ut eller kjøpt seg opp siden i mars i år.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

doldis1

Jeg synes det er flott at oljefondet sitter med 0,23 % av Teslas aksjer, men samtidig er tiden overmoden for en større andel. Når historien en gang skal skrives er jeg overbevist om at etterpåklokskapen vil vise at NÅ er tiden for å gå inn med min. 20 mia. nok ( 5 % av Tesla) ....

Samtidig er en mindre vekting i olje og fossilbil også på høy tid, at oljefondet holder 3 % i Daimler er hårreisende sett i forhold til 0,23 % i Tesla ! Altså - aksjeinnehav handler i siste instans om å satse på endringer som kommer til å finne sted i fremtiden. Hvor blind må en være for ikke å se at å satse på Daimler er å satse på fortiden ?

Amoss

Sitat fra: THE på man 14. mai 2018, kl. 11:18
Tja, hva blir prisen på faststoffbatterier? Hva blir produksjonskapasitet i starten? Hvor mange andre bilprodusenter vil komme med attraktive elbiler med faststoffbatterier de nærmeste 10 årene?

Fisker skal jeg ikke uttale meg om, men i alle fall Toyota jobber hardt for å få på plass fastsoffbatteriene før de lanserer noen seriøse rene elbiler.

Kan virke som om noen har kommet langt:

https://www.youtube.com/watch?v=SilnVYIBVag

Hvor nært samarbeid det er mellom Toyota og disse vet jeg mindre om, men antar det er noe kontakt i det minste...
Model S 85D

Tuxedo

Sitat fra: Doldis1 på man 14. mai 2018, kl. 15:42
Jeg synes det er flott at oljefondet sitter med 0,23 % av Teslas aksjer, men samtidig er tiden overmoden for en større andel. Når historien en gang skal skrives er jeg overbevist om at etterpåklokskapen vil vise at NÅ er tiden for å gå inn med min. 20 mia. nok ( 5 % av Tesla) ....
Oljefondet driver ikke med aksjeplukking. De har ganske rigide, matematisk baserte regler for eierandel i forskjellige typer selskaper.

Mobileum

Sitat fra: Doldis1 på man 14. mai 2018, kl. 15:42

Her er iallfall en av grunnene:

SitatFondet stilte også spørsmål ved premisset for at de enorme belønningene som toppsjefer får, ofte i form av aksjer, faktisk fører til suksess for bedriften.

Globale lederlønninger har steget kraftig de siste tiårene, og Oljefondet har flere ganger uttalt at det ikke vil gi tommel opp til gigantisk avlønning av toppsjefer.

https://e24.no/jobb/tesla-motors/oljefondet-ga-tommel-ned-til-musks-gigantiske-loennspakke/24291881
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Sveinung1954

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Counterpointer

TSLA er på 295 akkurat nå. Håper ikke det var min post om faststoffbatterier ......

Tuxedo

Sitat fra: Geirr på man 14. mai 2018, kl. 19:12
Sitat fra: Tuxedo på man 14. mai 2018, kl. 17:13
Oljefondet driver ikke med aksjeplukking.

Jo det gjør de (dessverre):

https://e24.no/makro-og-politikk/oljefondet-taper-milliarder-paa-aktiv-forvaltning/24209435
Det er ikke så enkelt som E24 vil ha det til. Dette skjer først og fremst med plasseringene i fremvoksende (umodne) markeder, hvor det i praksis er vanskelig å holde en portefølje som følger indeks. I tillegg er en liten del av fondet satt ut til eksterne forvaltere, men da er det ikke folkene i NBIM som plukker aksjene.

arthur

Men hvordan går det med Tesla-aksjen i dag da, himmelfart? Eller kanskje kraftig ned? Hva var det heisføreren sa igjen? 8)

Øyvind.h

Troll kommer bare ut fra under steinen når det er noe negativt å rapportere. Så da er den vel ned da. Kos med negativitet som vanlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

doldis1

Faktisk ingenting negativt med en liten nedtur,  drevet av shorterne   De shortet Tesla hele veien opp fra 250, nå prøver de å senke aksjen med det siste kruttet de har samtidig som Seekingalpha renner over av BSartikler fra samme leir. kommer de til å lykkes? Opplagt ikke, vi skal snart igjennom 308 og på ett eller annet nivå etter det kommer panikken til å sende TSLA til himmels ..

Jeg synes denne ganske godt forklarer dynamikken i det hele :

https://seekingalpha.com/article/4173791-short-burn-century

Tellus

Hvis du virkelig tror at enhver nedgang i aksjekursen skyldes shortere så stiller du deg lagelig til for hugg i aksjemarkedet.

doldis1

Sitat fra: Tellus på man 14. mai 2018, kl. 22:29
Hvis du virkelig tror at enhver nedgang i aksjekursen skyldes shortere så stiller du deg lagelig til for hugg i aksjemarkedet.

Du sier ikke det, hvis det ikke shortes, hva er din forklaring på nedgangen?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA