Park Assist Unavailable

Startet av Vegas, lør 05. feb 2022, kl. 23:25

« forrige - neste »

Vegas

Jeg opplever at parkeringsensorene stadig kommer og går på min 2015 P85D. For å oppsummere så virker de alltid når bilen har stått over natten (i garasje) men at de så og si alltid slutter å fungere ved første oppbremsing inn mot f.eks et lyskryss. Feilmeldingen jeg da får er GTW_w182 - Park Assist Unavailable, og sensorene forblir da deaktivert for resten av turen/dagen. Bilen må gjerne stå til neste dag før de fungerer igjen.

Jeg har søkt litt og ser det kan være mye forskjellig, for eksempel fukt eller kabelbrudd i ledningsnettet. Har noen hatt samme feil og fått den utbedret? Hvor er det vanligvis feilen ligger hvis det er ledningsnettet som er på vei ut?
2015 P85D

petersv

Sjekk om alle sensorene funker. Du kan enten bruke øret (funker best med barn) eller kamera på mobilen helt inntil når du filmer. Det er en tikkende lyd, mangler den er sensoren død og må byttes. Er ikke det problemet så kan det være kabling eller ECU, det er litt værre og fikses nok enklest av personell med toolbox.

Vegas

Jeg velger å tro at det ikke er noe feil med sensorene, siden de fortsatt virker etter at bilen har stått en stund. Det at feilen også så og si alltid kommer ved første oppbremsing får meg til å tro at det er et sted i ledningsnettet som strekkes eller komprimeres når jeg bremser. Prøvde også å bytte de to sensorene i nosecone siden de er så lett tilgjengelig uten at det hjalp. (uorginale fra ebay). Hoppet over feilsøking slik du beskriver men jeg burde kanskje sjekke alle fire.
2015 P85D

petersv

Da ville jeg gått over alle koblinger og sjekket for irr.

karl100

Kan en slik feilmelding, GTW_w182 - Park Assist Unavailable, komme ved et svakt parkeringssammenstøt ved at tilhengerfestekule treffer skiltet foran?

I tilfellet jeg tenker ble altså skiltet foran truffet svakt av en baksiden av en bil, det var kun kulen på tilhengerfeste som traff skiltet, og det var ikke noe synlig skade på Teslaen.

Dersom det blir uenighet tenkte jeg å foreslå:
Tesla service kan lese log fil for feilmeldinger. Dersom Tesla kan bekrefte at feilmeldingen (GTW_w182 Parkeringsassistans ei tillganglig)) du sendte bilde av aldri har vært vist på deres bil før dato for sammenstøtet, er jeg enig i at det er sannsynlig at sammenstøtet kan ha gitt denne feilen.

Er det mulig å lese feilmeldings-loggen selv eller få et annet verksted enn Tesla til å lese log?

BMW850

Jeg måtte bytte ledningsnettet.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA