Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fins det noen måte å sende signal til dørlås og knapp for seteinnstillinger?

Startet av Mastiff, torsdag 03. februar 2022, klokken 10:25

« forrige - neste »

Mastiff

Fortrinnsvis uten å åpne brytere og sånt, jeg vil jo helst unngå å herpe noe. Jeg har ikke keyless entry på min (av en eller annen merkelig grunn), men jeg har tenkt å bruke en ESP-32 med BLE-deteksjon for å låse opp døra og gå til riktig seteinnstilling når den riktige mobiltelefonen er omtrent 1 meter fra førerdøra. Jeg snuste litt rundt på ODB-kontakter, men det virker ikke som om de kan låse opp døra engang, langt mindre kjøre over til riktig seteinnstilling.

Det enkleste ville jo være å hacke en nøkkel for å ta døra. Problemet er at jeg ikke har lyst til å ha en nøkkel liggende fast i bilen, og jeg måtte jo kjøpt en ekstra nøkkel og fått programmert den, det koster vel sikkert 5000 kroner. Men en nøkkel kan heller ikke sette opp riktig innstillinger på setet. Hvis bare appen kunne gjort det, kunne jeg også ordnet det enkelt, men den kan heller ikke stille inn setet.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

Hvis jeg ikke klarer det med seteinnstillingen, går det an å programmere en nøkkel som bare åpner døra og ikke kan starte bilen? For det ville jo være mye mindre farlig å ha den liggende i bilen da.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Toalmar

Sitat fra: Mastiff på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:28
Hvis jeg ikke klarer det med seteinnstillingen, går det an å programmere en nøkkel som bare åpner døra og ikke kan starte bilen? For det ville jo være mye mindre farlig å ha den liggende i bilen da.
Får man låst døren med en nøkkel liggende i bilen da?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Mastiff

Ja, så vidt jeg har forstått er det ikke noe problem slå lenge den ikke kan starte bilen, altså mangler keyless go. For da er det ikke noe som forteller bilen at nøkkelen ligger der.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Mastiff

Jeg skal prøve meg med AutoPi når den blir tilgjengelig. Foreløpig er det ordnet med Mercedes Me-integrasjonen i Home Assistant. Når åpner låsene seg når jeg eller fruen kommer mot bilen med nøklene (som har en BLE-beaconbrikke), og også med mobilene så lenge bilen ikke står parkert hjemme. Der måtte jeg kjøre en betingelse fordi systemet reagerete når vi var i stua eller soverommet, som er rett med parkeringsplassen. Det funker greit nok inntil videre. Jeg valgte ikke å rive av dørtrekket og begynne å koble meg til brytere der inne nå, jeg liker ikke å mekke med ting jeg ikke kan når de kan koste mye penger...  :D
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA