iX vinter erfaringer

Startet av thommyg, mandag 31. januar 2022, klokken 10:27

« forrige - neste »

thommyg

Hei
Jeg har hatt min iX40 i en uke nå, men ser at designeren godt kunne har opphold seg i Norge ett par uker før endelig design ble banket.

Ladeluka er diger, og fylles med snø, og luka er såpass dårlig utformet at snøen er vanskelig å få ut.
Rutene fryser fast. De skal jo åpne seg ett par cm ved åpning av dører. Dette skjer fra tid til annen ikke, siden de fryser fast - og da har jeg skrapet bor is som ligger på rutens nedkant. Når du da lukker døra igjen vil vinduet legge seg på utsiden av vinduspakningen og ikke gå under som den skal gjøre når vinduet lukkes igjen. Dette kan da umulig være godt gjennomtenkt av BMW...

Rekkevidden er ikke i nærheten av oppgitt rekkevidde på Bmw's rekkevidde kalkulator. Jeg legger inn -5 grad og da viser kalkulatoren 350 km. Jeg klarer i beste fall 280 med fiiiiin kjøring.

Jeg er ikke helt fornøyd med dette. Er en kostbar bil som ikke bør ha disse feilene.

Noen som har erfaringer med vinterklima og iX?

daktari

Jeg synes rekkevidden i kulda er ok. Tapet er som for alle biler på vinteren.

Ladeluka er diger og ganske skrå i forhold til mange. Men alle elbilene jeg har hatt får snø i luka. Jeg har vurdert å kjøpe noe ala Oust charging compartment cover. Hjemmr står bilen tørt. Så bare på hyttetur dette behøves for min del.

Rammeløse vinduer er noe  herk på vinteren. Jeg smørte mine lister med silikonstift, og smørte også glasset oppe og nede. Det hjelper mye og jeg har ikke opplevd problemet du beskriver. God forvarming er viktig.
Fordelen med rammeløse er lavere vekt og sidene på bilen blir mer flush og dermed mindre vindstøy.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Trond.m

Ladeluken gir ingen problemer for meg. Det er bare på hytta at bilen står ute, og da lader jeg bare noen timer. Rammeløse dører er heller ikke min favoritt, men det har ikke gitt noen problemer med mitt bruksmønster. På hytta bruker jeg ikke bilen og forvarmer den før hjemreise.
Synes bilen holder hva den lover og vel så det når det gjelder rekkevidde.

Chimp

Skjønner skuffelsen, skal ikke være sånn at man bør ha garasje for at bilen fungerer i vinterkulde.

Tony Rofstad

Syns bilen leverer så til de grader i vinternorge....Når det er på sitt værste fryser vanlige karmer også og de tar som oftes lengre tid og tine opp en rammeløse.
Her smelter man isen fortere ved og forvarme bilen.

Med små barn som ikke takler ski inn/out blir det en del småkjøring fra hytta for og stå på ski og vi har aldri opplevd problemer med fryste vinduer noen gang.

Når det kommer til komfort i kupe så er den overlegen mtp varmefordeling samt den lune følelsen man får av varmepanelene.Man glemmer at det er -20 grader ute.Merkes ikke på noen måte inne i bilen.
Støy er også tilnærmet fraværende.

Jeg syns faktisk ladeluka er vesentlig bedre en på visse andre biler jeg har hatt.
Ja, det fyller seg med snø ,men pga den store luka er det enkelt og få dette vekk med hansker etc.
På e tron så må det nærmest være klinisk rent før luka lukker seg skikkelig.

Forbruk på vinter er over forventning....jeg tror det er mulig og komme 35 mil i -5 grader om man ligger i 60-80 km uten for mye høydekurver.

Hvis noe, så misliker jeg lyden i døra når man smeller den igjen...oppleves som litt skranglete så softclose neste gang.
Litt slitsomt er det også når man driver og pakker bil med nøkkel i lomma....da låser den seg opp og igjen hele tiden, men dette er bare bagateller.....

Gi bilen litt tid, så skal du se at den vokser på deg ;)

Svolar

Kjørte 30 km nå nettopp. 0 til 0 meter over havet. 5 minus. Kald bil fra start. Ca 50% motorvei B. 196 wh/km! Det er nesten utrolig i forhold til størrelsen + 4x4.

Vil også nevne at for hele kjøreturen som er ca 56 km, så startet jeg med 93% og var fremme med 81%. Imidlertid er dette 100 meter høyere enn der jeg startet. Til sammenligning så sier a better route planner at bilen burde ha 73% igjen. Men der ligger referanse forbruket på 250wh/km.  :o

geear

Hvordan var vindforholdene og hastighet?

Svolar

Jeg hadde 1,1 ms motvind (så omtrent vindstille). Jeg kjørte med trafikken+ dvs kanskje 85+ :police: :angel: i 80 sonen mot vinterbro. Ellers fulgte jeg bare trafikken. Lå ikke bak noe (lastebil) .

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA