GTX i elgtest - ikke helt bra!

Startet av Bjoris, søn 30. jan 2022, kl. 09:22

« forrige - neste »

Bjoris

https://www.elbil24.no/pro/test-13-nye-elbiler-i-elgtesten---se-de-store-forskjellene/75245631

Beklager betal-link, men journalister skal vel også ha lønn. Jeg har abb og dessverre kommer GTX veldig dårlig ut. Jeg tenkte først at det måtte være Hankookdekkene, men TMY er eneste bil med samme dekk og den klarer seg veldig bra! Selvsagt siden den er mye stivere og jeg er også usikker på om de har lastet bilene til maks her, tror ikke det stod noe om. Isåfall er jo IDen mye tøffere lastet enn TMY.

Problemet er at den understyrer så mye at de får ikke bilen til å lystre, allerede i ett forsøk på 64 km/t kommer den seg ikke gjennom løypa, så klarer den det i 68 km/t og akkurat det kan en jo lure på hvorfor er sånn. Andre klarer helt opp til 75 km/t. Enyaq klarer seg vesentlig bedre, men den er vel vesentlig stivere, jeg har ikke prøvd den.

Lurer jo mitt på om en skulle valgt sports pakken til 3700, men om det hjelper på understyring er vel høyst usikkert...

Jambo

VW følger nok med, og hvis det er alvorlig vil de sikkert gjøre endringer i bl.a. ESP slik Toyota gjorde med RAV4 da den strøk i testen i 2020 og etter oppdatering besto: https://motor.no/bil/toyota-rav4-far-endelig-godkjent-i-elgtesten/202385

Løytnanten

Sitat fra: Bjoris på søn 30. jan 2022, kl. 09:22
https://www.elbil24.no/pro/test-13-nye-elbiler-i-elgtesten---se-de-store-forskjellene/75245631

Beklager betal-link, men journalister skal vel også ha lønn. Jeg har abb og dessverre kommer GTX veldig dårlig ut. Jeg tenkte først at det måtte være Hankookdekkene, men TMY er eneste bil med samme dekk og den klarer seg veldig bra! Selvsagt siden den er mye stivere og jeg er også usikker på om de har lastet bilene til maks her, tror ikke det stod noe om. Isåfall er jo IDen mye tøffere lastet enn TMY.

Problemet er at den understyrer så mye at de får ikke bilen til å lystre, allerede i ett forsøk på 64 km/t kommer den seg ikke gjennom løypa, så klarer den det i 68 km/t og akkurat det kan en jo lure på hvorfor er sånn. Andre klarer helt opp til 75 km/t. Enyaq klarer seg vesentlig bedre, men den er vel vesentlig stivere, jeg har ikke prøvd den.

Lurer jo mitt på om en skulle valgt sports pakken til 3700, men om det hjelper på understyring er vel høyst usikkert...

Synes kanskje du er litt i overkant negativ her, Bjoris - GTX-en slår jo Dacia Spring med god margin  ;)

Men fra spøk til alvor - jeg ser nok for meg at noen vil tenke at i en slik bil skal i alle fall ikke mine barnebarn fraktes.

daktari

Er det noen her som seriøst tror de hadde klart å ratte seg trygt gjennom en elgteat sånn plutselig på vei til hytta, uansett bil? Og særlig på glatt føre?

Her er video fra 77 km med ID.4. De har testet andre også, og merk etat sterk regen er en stor fordel fordi farten da avtar masse.

https://youtu.be/aBNvLe-BF7Q
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Elbil.no kalte GTX " den overbeskyttende moren som setter hjelm på ungen når den skal ut på lekeplassen."

Barnebarn kan kjøres tryggere i GTX enn i sprekere og mer lekne biler.

https://elbil.no/banekjoring-avslorer-store-forskjeller/

Sitat fra: daktari på søn 30. jan 2022, kl. 10:34
Er det noen her som seriøst tror de hadde klart å ratte seg trygt gjennom en elgteat sånn plutselig på vei til hytta, uansett bil? Og særlig på glatt føre?

Her er video fra 77 km med ID.4. De har testet andre også, og merk etat sterk regen er en stor fordel fordi farten da avtar masse.

https://youtu.be/aBNvLe-BF7Q

Få sjåfører handler korrekt ved hindring i veibanen dessverre. Skal en være trygg på veien er kurs og øvelse med egen bil det aller viktigste en kan gjøre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på søn 30. jan 2022, kl. 10:55

Få sjåfører handler korrekt ved hindring i veibanen dessverre. Skal en være trygg på veien er kurs og øvelse med egen bil det aller viktigste en kan gjøre.

Tja..kjører en forsiktig og holder seg til fartsgrensene og justerer for vær og førerforhold så er nok det meste av gevinsten hentet ut mener nå jeg.

GTX opplever jeg som en veldig "kontrollerende" bil. DVS. bilen tar jo iblant helt over kontrollen selv - f.eks bremser den aktivt ned når man nærmer seg rundkjøringer. Den bremser også aktivt ned dersom den merker det er glatt på veien.
Jeg har vel aldri kjørt en bil som til de grader passer på deg som denne.

I går kjørte jeg en tur på en vei der jeg ikke selv oppdaget at det var glatt - men bilen oppdaget det og bremset aktivt ned..
2 timer etterpå leste jeg om en ulykke der en bil hadde kjørt ut akkurat på dette stedet jeg passerte......

Så elg-test eller ikke - jeg opplever denne bilen som svært så årvåken på hva som skjer på veien.......

Trond.m

Sitat fra: Løytnanten på søn 30. jan 2022, kl. 10:01
Men fra spøk til alvor - jeg ser nok for meg at noen vil tenke at i en slik bil skal i alle fall ikke mine barnebarn fraktes.
Det begynner vel snart å bli få som vil kjøpe bilen din ? Går ut fra at du vil opplyse eventuell kjøper om alle svakheter med denne bilen i Finn annonsen.
Legg gjerne ut link til annonsen din her, så kan vi tipse deg og feil og svakheter du har glemt å ta med.

Dieselgubben

Sitat fra: Trond.m på søn 30. jan 2022, kl. 15:13
Det begynner vel snart å bli få som vil kjøpe bilen din ? Går ut fra at du vil opplyse eventuell kjøper om alle svakheter med denne bilen i Finn annonsen.
Legg gjerne ut link til annonsen din her, så kan vi tipse deg og feil og svakheter du har glemt å ta med.

Dagens  :laugh:

Løytnanten

Sitat fra: Trond.m på søn 30. jan 2022, kl. 15:13
:+1:

Bjoris

Jeg er mest nyskjerrig på hva som er årsaken til at GTX går rett frem i elgtesten, mens den klarte seg ganske bra i 77km eller hva de heter disse spanske, men da var det RWD. Blir GTX litt tung fremme? Her er den med 21 tommere også. Jeg lurer jo også på hvordan en bil ikke klarer dette i 64 kmt, men det går greit i 68 kmt. Varmere dekk kanskje, eller kanskje er ikke sjøføren så god til dette som disse i 77km.com. Jeg har sett en del tester der og jeg må si de er gode på dette. Jeg hadde ikke hatt snøballsjans til å ratte sånn og da er vi vel ved sakens gjerne, er det relevant om en bil klarer 71 km eller 68 km i denne øvelsen?

Jeg hadde iallefall ikke giddet å kjøre TMY som er såpass ukomfortabel bare fordi den klarer noen km mer i unnamaøver, men vi er jo alle forskjellig.

Jeg må dessverre senke budet mitt fra 450 til 400 Løytnanten etter dette her!

TJV

Whaaaaaaat Bjoris???
Vurderer du en GTX? Det er jo bare elendighet fra ende til annen med VW. Scorer under på stort sett alle parametre. Ifølge Løytnanten...
Jeg burde vel få solgt min vanlige id.4, helst neste uke. Er vel bare flaks får jeg penger for den. Heldigvis får jeg vrakpanten, så den er ikke helt verdiløs.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Løytnanten

Sitat fra: Bjoris på søn 30. jan 2022, kl. 22:06

Nå synes jeg du rett og slett er raus, Bjoris! Dette kjøretøyet kan da ingen besteforeldre ønske å frakte sine barnebarn i? Men du er kanskje verken far eller bestefar?

daktari

Sitat fra: Bjoris på søn 30. jan 2022, kl. 09:22

km77.com folkene sier jo også at dekkene har altfor lite sideveis grep, så passer med understyring.

Ellers er det verdt å se på utgangsfarten. De som regenerer mye får en stor fordel vs de som triller.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Bjoris

Sitat fra: Løytnanten på søn 30. jan 2022, kl. 22:31

Nå synes jeg du rett og slett er raus, Bjoris! Dette kjøretøyet kan da ingen besteforeldre ønske å frakte sine barnebarn i? Men du er kanskje verken far eller bestefar?

Jeg får iallefall håpe jeg ikke blir bestefar med det første ;D

ID4

Sitat fra: Løytnanten på søn 30. jan 2022, kl. 22:31

Vær grei med Bjoris. Han er av de mer saklige her.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA