Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er forventet/erfart batteri degradering på TWIZY?

Startet av goggo, lørdag 29. januar 2022, klokken 09:13

« forrige - neste »

goggo

Jeg er i ferd med å kjøpe meg en Twizy for å bruke som sommerbil og godværsbil.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=245535068

Målet mitt er å overføre ca 10000km i året med lokalkjøring fra Ioniqen til denne i et par år framover.

Men jeg venter nå på at Renault forhandleren jeg kjøper den av skal ta en batteristatus før jeg tegner kontrakt, de har lovet meg denne statusen på mandag.

Den er produsert i 2016, registrert januar 2017 og har gått ca 12500 km nå.
Hva vil være "normalt" av degradering på denne?

Hvordan er egentlig erfaringen her for de som har hatt Twizy en stund og kjørt en del km på den? Hvor mange år/km kan man regne med å bruke den før man har mistet f.eks 20% kapasitet?

EDIT: Og noen som vet hva rekorden er (worldwide) på flest kjørte km i Twizy med originalt batteri?

Jeg er avhengig av en godværsrekkevidde  på minst 50km i 70 soner for at den skal ha noen nytteverdi for meg.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

elektrolux

#1
Ville vært mer bekymret for bremsene enn batteriet.

Hør med forhandleren hva bytte av skiver og klosser koster så får du sjokk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

goggo

Ja, er klar over bremse problematikken.
Så jeg får den levert med nye skiver og klosser, pluss at jeg skal kjøpe powerbox til den så jeg kan få sterkere regen og mindre bremse slitasje.
Kan til å med enkelt slå regen av og på under fart med ny powerbox software, jeg ble imponert når jeg fikk demo her om dagen.

Men det er bare et 6kWh batteri, så det blir mange ladesykluser hvis jeg klarer å kjøre 10000 km årlig med den. Derfor jeg lurer på erfaringer rundt dette.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

electrostunt

Kjøpte nettopp en 2018 twizy med 43.000km.

Den mener selv at den har en rekkevidde på 65km om morgenen. Etter 22km og t/r jobb har den 52% batteri når jeg setter i laderen, så hva rekkevidden egentlig er lurer jeg på.... men antagelig mellom 45 og 55km ??

8 av km er 70 sone.

Tror det er normalt... ?

Kangoo ZE

goggo

Jeg har ikke fått min enda, da den først skal  ha full service hos Renault forhandler i Bodø før den skal sendes på tog til Sør-Norge om noen uker.
Men de har nå tatt batteri test på den og påstår den har 98% gjenværende kapasitet etter 5 år og 12500 km.

Electrostunt: Har du sjekket at ikke noen av bremsene henger på? Det vil gå ut over rekkevidden.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

electrostunt

Bekreftet i går at rekkevidden er 55km. ingen av bremsene henger på, har overhalt dem.
Kangoo ZE

goggo


Da har jeg endelig - etter mye om og men og fram og tilbake og venting på deler og konkurs i biltransportbransjen - fått min Twizy som jeg kjøpte usett fra forhandler i Bodø med full service og nye bremser og leveranse til Drammen inkludert i prisen.  (Sorry, den setningen var ikke helt god...)

Hurra!! :)

Første tur gikk fra Drammen havn til Høvåg (mellom Kristiansand og Lillesand).
Det var 300 km og tok bare 2 lange dager.
Som bonus har jeg fått gjensyn med E18 fra 70-80 tallet på strekningen Drammen - Sørlandet. Tenkte det var best å holde meg borte fra 110 sonene så jeg kjørte gamleveiene der det stort sett er 70.

Men jeg fikk i alle fall testet min nye Twizy. Alt fungerte greit men må nok begynne å spare til Korea-vinduer ja.

Det virker på meg som reell rekkevidde er ca 55 km, jeg antar snitthastigheten min lå på rundt 70.

Det som overrasket meg mest etter turen er at sete og sittestilling faktisk ikke er så verst.  Jeg er pensjonist med dårlig rygg og plages faktisk mer etter 300 km i Ioniqen enn 300 km i Twizyen. Forstå det den som kan.

Og stor takk til @Elektrolux for Type2-Schuko adapteren, uten den hadde det vært vanskelig med en slik tur.

Mvh
Hugo
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Twizy er kul, men fatter ikke at Renault ikke har oppgradert lading/batteri litt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: turfsurf på fredag 29. april 2022, klokken 15:57
Twizy er kul, men fatter ikke at Renault ikke har oppgradert lading/batteri litt.

Det er god plass til å sette inn større batteri. Det er minst en i Norge som kjører rundt med 10 KWh, og det er visst noen tyskere som forsøker å få noen i Kina til å lage et PlugAndPlay batteri på 10KWh også da det visstnok står noen Twizyer rundt omkring i Europa uten batteri da folk har gitt opp å betale for batterileasingen..

Det største behovet på en ny modell synes jeg dog er å få byttet ut de dør-greiene med noe ordentlig noe. Det er vel bare franskmenn som kan lage noe så idiotisk som de originale vippegreiene.

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Dette var jo bra at jeg snublet over. Liker Twizy kjempegodt, selv om jeg ikke har kjørt en selv. Men med mindre man har en garasje for vinterlagring og et sted den kan stå under tak til vanlig, er det dessverre lite aktuelt.

Men med slike vinduer, så blir den langt mer aktuell, også som helårs "bybil". Så dette var flott. Kanskje kan det og bli aktuelt med en slik når dattera blir gammel nok til å kjøre selv, forutsatt sertifikat.

Bare så irriterende med vektgrensa som hindrer denne å bli godkjent som mopedbil, for da kunne dette blitt aktuelt langt tidligere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Etter å ha kjørt rundt 450 km totalt på Twizyen nå, så har jeg kommet fram til at rekkevidde med min typiske kjøring ligger på 55-60 km. Da har jeg typisk kjørt 40-45 km, og legger til GOM visningen for å få total rekkevidde.
Dette er på tørre veier og 12-15 grader temp. For det meste 60-70 soner men også noen korte strekninger i 80-90 soner med full aks på påkjøringsrampene for å tilpasse meg trafikken. Og jeg kjører fremdeles på vinterdekk, vet ikke om det betyr mye? Må snart få somla meg til å bytte om til sommerdekk...

Men jeg har ikke kjørt den ned til 12% warning og 6% warning ennå, som skal være en slags skilpadde modus 1 og 2 hvis jeg har skjønt det riktig.
Hva er erfaringene her? Hvor mange km har man igjen når man får disse warningene hvis man kjører i 50-60 km/t?

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA