Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

App fungerer stadig dårligere, er det bilen eller Nissan sine servere som sliter

Startet av FroBe, lørdag 22. januar 2022, klokken 14:50

« forrige - neste »

FroBe

I går sluttet appen å oppdatere posisjonen til bilen.
Vanligvis er denne bedre oppdatert enn mobilens posisjonsdeling.

Etter 20 timer fant appen endelig ut at bilen ikke sto på jobb lengre, men var hjemme.
I mellomtiden var bilen kjørt 4 turer (140 km), ladet to ganger, oppdatert batteristatus avlest flere ganger på app og klimakontrollen aktivert.

Om morgenen får app aldri kontakt med bilen før etter jeg har vekket bilen med fjernkontrollen (låse dør / låse opp dør, eller åpne ladeluke). Deretter kan jeg uten problemer sjekke batteristatus eller aktivere klimakontroll. I 2020 var det aldri behov for å vekke bilen før app fikk kontakt.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Marius Kotsbak

Har ikke opplevd det så ille. Sjekket om det fins noen oppdateringer i bilen?
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

FroBe

Bilen var inne til 24 måneders service hos Nissan-forhandler i Sandnes for 7 måneder siden.
Antar at de da gjorde alle nødvendige oppdateringer, men det skjer kanskje ikke uten at de får beskjed om det?
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

Marius Kotsbak

Kanskje din årsmodell ikke kan oppdateres fra skjermen nei. Men det kan lønne seg å klage til Nissan kundeservice i Norge. Om det faktisk er noe galt så vil det bli fikset. Min styring hadde sluttet helt å virke. Da ble det skifte av telematikkmodulen.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

kaffer

Hei
Jeg har samme feil/problem. Har akkurat tatt service på bilen, ingen feil funnet svarer Nissan. :(

kaiat

Sjekket 12V-batteriet? Jeg har forstått det slik at bilen kan sette enkelte systemer (deriblant TCU) i dvale når 12V-batteriet begynner å bli svakt. Når du så låser opp bilen, vil den "våkne" og aktivere alle systemer igjen. Det var en tråd på det amerikanske Leaf-forumet hvor noen hadde forsket litt på dette.

FroBe

Etter jeg låser opp bilen og åpner panseret måler batteriet 12,3V.
Antar da at det er systemer i bilen som er blitt vekket opp, og trekker litt strøm.

Batteriovervåkningen i Volvoen viser 12,6V, men da uten at bilens systemer er vekket fra dvalen.

Har forstått at blybatteriet lades hver gang bilen lades, dermed blir det ladet nesten hver dag.
Prøvde å sette en intelligent lader på blybatteriet i vinter, men da var det allerede fulladet.
Leaf Tekna 2019 40 kWh
Volvo XC70 2012 D5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA